Relațiile dintre Statele Unite și Mexic au intrat în haos joi, apropiind țările de un război comercial care riscă să degradeze decenii de prietenie și cooperare economică, după ce președintele american Donald Trump a semnat miercuri ordinul de construcție a unui zid la graniță, relatează Bloomberg.
1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară
Conflictul a devenit tot mai grav joi, când președintele mexican și-a anulat vizita la Washington după ce omologul său american Donald Trump și-a reiterat angajamentele de a renegocia Acordul Nord American de Liber Schimb și de a taxa Mexicul pentru construcția zidului de la graniță, scrie News.ro.
Administrația Trump a răspuns anulării vizitei lansând ideea impunerii unei taxe de 20% pe importurile din Mexic.
”Este o zi foarte proastă pentru relațiile americano-mexicane, cea mai proastă zi. Există riscul ca lucrurile să scape de sub control”, a spus Michael Shifter, președintele Dialogului Inter-American din Washington.
Peso-ul mexican s-a prăbușit, iar disputa a încetinit creșterea indicilor bursieri americani, pe fondul îngrijorărilor în creștere că una dintre cele mai ample relații comerciale se îndreaptă spre divorț.
În pofida plângerilor lui Trump la adresa Mexicului, economiile celor două țări sunt profund interconectate, în special în cazul statelor de la frontieră, atât de mult încât ar putea fi aproape imposibil să fie separate fără grave tulburări politice și economice.
Automobile, componente auto, produse agricole, textile și alimente circulă liber și orice măsură perturbatoare poare provoca pagube economice de o parte și de alta a graniței, inclusiv în statele industriale care formează așa-numita Centură a Ruginei, care l-au propulsat pe Trump la președinție.
Cei mai afectați ar fi producătorii auto, întrucât Ford Motor, General Motors și Fiat Chrysler au fabrici de asamblare în Mexic.
CITEȘTE ȘI Ceasul Apocalipsei, mutat cu 30 secunde mai aproape de miezul nopții, și din cauza lui Trump. Cea mai scurtă durată după ce SUA și fosta URSS au testat bomba cu hidrogenMai mulți producători auto străini au fabrici în Mexic care exportă vehicule în SUA, între care Honda Motor, Volkswagen și Mazda Motor.
Alte companii americane care beneficiază de NAFTA includ Whirlpool și General Electric.
Nu este vorba doar despre comerț, dar și despre mândria națională, pentru ambele țări.
Înainte de a renunța la vizită, Pena Nieto urma să înceapă săptămâna viitoare discuții la Washington referitoare la NAFTA, despre care Trump a avertizat că îl va abandona dacă nu va putea să încheie un acord mai bun pentru angajații americani.
”A fost un acord unilateral de la bun început”, a scris Trump pe Twitter.
Liderul mexican și-a exprimat disponibilitatea de a negocia părți ale acordului, dar refuză solicitarea ca țara sa să suporte costul construcției zidului de la graniță.
Trump a semnat în această săptămână ordinul de construcție a zidului, afirmând că va găsi o soluție prin care Mexicul să suporte costurile.
Secretarul de presă al Casei Albe, Sean Spicer, a semnalat joi că SUA ar putea obține 10 miliarde de dolari pe an prin impunerea unei taxe de 20% pe importurile din Mexic, care ar acoperi cu ușurință costurile construcției.
Ulterior, Spicer a spus reporterilor că taxa este doar o idee de finanțare a zidului și că impactul economic trebuie analizat.
CITEȘTE ȘI Proiectul autonomiei secuiești: autoadministrarea ar urma să fie finanțată de la bugetul de stat al României, dar fără condițiiImpunerea unei taxe vamale, care ar necesita acordul Congresului, ar fi o încălcare clară a NAFTA, care permite circulația liberă a bunurilor între Mexic, SUA și Canada.
Trump ar putea impune temporar o taxă de 15% importurilor mexicane, invocând o urgență a balanței de plăți, dar măsura ar fi sub penalizarea anunțată de secretarul de presă.
Orice taxă nouă și, în ultimă, instanță un război comercial ar fi nepopulare chiar și între unii membri ai Partidului Republican, având în vedere potențialul de a provoca daune economice ambelor țări.
Mexicul este unul dintre cei mai mari importatori de produse agricole americane și de componente folosite la fabricarea de automobile americane.
Senatorul republican Lindsey Graham din Carolina de Sud a scris pe Twitter că ”orice taxă pe care o putem aplica noi o pot aplica și ei”, numind o astfel de măsură ”o barieră uriașă” în calea creșterii economice.
Dacă Trump decide să se retragă din acordul NAFTA, vechi de 23 de ani, industriile din ambele țări vor avea de suferit, iar Statele Unite ar putea intra ”într-o recesiunea economică incredibilă”, consideră Jason Marczak, director al Inițiativei Latino-Americane pentru Creștere Economică al Consiliului Atlanticului.
„În ultimele două decenii, relațiile comerciale dintre SUA și Mexic s-au aprofundat”, a spus el.
Interdependența este cea mai evidentă în lanțurile de furnizori din industria prelucrătoare, unde componente venite din SUA sau Canada sunt asamblate în Mexic, care oferă costuri mai scăzute ale forței de muncă.
Acest fapt a dus la creșterea legăturilor economice între cele trei țări. Circa 40% din exporturile mexicane în SUA au origine americană, potrivit datelor Biroului Național pentru Cercetări Economice.
Aproximativ 5 milioane dde locuri de muncă americane depind de comerțul cu Mexic, a arătat Christopher Wilson, de la Woodrow Wilson International Center for Scholars.
Aceste locuri de muncă sunt răspândite în multe state și industrii, de la fabrici de componente auto care aprovizionează fabricile auto din Mexic până la fermele americane care cultivă orz destinat fabricării berii mexicane.
Dar majoritatea analiștilor sunt de acord că industria auto va fi cea mai afectată de un război comercial între SUA și Mexic. Fluxul de autoturisme și vehicule comerciale ușoare fabricate în Mexic către SUA a depășit 2 milioane de vehicule în 2015, când statul mexican a devenit cea mai importantă sursă de automobile importate, arată datele Administrației pentru Comerț Internațional, parte a Departamentului pentru Comerț din SUA.
Circa 1,38 de milioane de vehicule de pasageri produse în Mexic, în valoare de 29,4 miliarde de dolari, au fost importate în primele nouă luni ale anului 2016, arată cele mai recente date disponibile.
”Mexicul este cea mai importantă țară pentru SUA”, a spus Antonio Ortiz-Mena, consultant senior la Albright Stonebridge Group, care a lucrat cu echipa de negociatori pentru NAFTA a Mexicului.
El a spus că SUA și Mexicul sunt interdependente și că le este mai bine dacă au relații de colaborare, decât dacă nu le au.