Clauzele de paritate a prețurilor, pe care platforma de rezervări Booking le impune hotelierilor sau proprietarilor, astfel încât să nu ofere tarife mai mici pe canale proprii sau alte platforme, nu pot fi considerate, în principiu, ”constrângeri auxiliare” care ar fi permise de dreptul UE în materie de consurență, a decis Curtea de Justiție a UE.
De ce este important: Booking.com, companie înființată în conformitate cu legislația olandeză și având sediul social în Amsterdam, oferă un serviciu de intermediere online la nivel mondial pentru rezervări turistice. Unitățile hoteliere plătesc comision către Booking.com pentru orice rezervare făcută de călători prin intermediul platformei.
În timp ce unitățile pot folosi canale alternative de vânzare, le este interzis să ofere înnoptări la prețuri mai mici decât cele oferite pe Booking.com. Inițial, această interdicție se aplica atât ofertei pe canalele de vânzare proprii ale hotelierului, cât și ofertei pe canalele de vânzare operate de terți (o clauză cunoscută sub denumirea de clauză de ”paritate largă”). Din 2015, o versiune limitată a acelei clauze interzice doar oferta de înnoptări la un preț mai mic prin canalele de vânzare proprii ale hotelierii (”paritate restrânsă”).
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Instanțele germane, fără să fi adresat întrebări Curții, au considerat că astfel de clauze de paritate a prețurilor (restrânse sau largi) utilizate de platformele de rezervare hotelieră au fost contrare legislației UE în materie de concurență. Autoritatea germană cu competență în domeniu ajunsese deja la aceeași concluzie.
Cu privire la acțiunea introdusă de Booking.com prin care se solicită, printre altele, să se constate că clauzele de paritate utilizate de această companie erau valabile, Tribunalul Districtual din Amsterdam a decis să adreseze întrebări Curții de Justiție a UE pentru o hotărâre preliminară privind compatibilitatea clauzelor de paritate a prețurilor, atât restrânse, cât și largi, din perspectiva regulilor de concurență ale UE.
În hotărârea sa, Curtea subliniază că furnizarea de servicii online de rezervare hotelieră de către platforme precum Booking.com a avut un efect neutru sau chiar pozitiv asupra concurenței. Aceste servicii permit consumatorilor, pe pe de o parte, să aibă acces la o gamă largă de oferte de cazare și să compare aceste oferte simplu și rapid, în funcție de diverse criterii, iar furnizorilor de cazare, pe de altă parte, le asigură o mai mare vizibilitate.
CITEȘTE ȘI Indemnizații viagere sau scutire de impozit pentru supraviețuitorii caselor de copii din perioada 1966-1997Cu toate acestea, CJUE nu a constatat că asemenea clauze de paritate a prețurilor, fie ele largi sau restrânse, în primul rând, sunt în mod obiectiv necesare pentru punerea în aplicare a acestei operațiuni principale și, în al doilea rând, că sunt proporționale cu obiectivul urmărit de acestea.
În această privință CJUE arată că, în primul rând, clauzele de paritate largă, pe lângă faptul că acestea sunt susceptibile de a reduce concurența între diferitele platforme de rezervare, ele prezintă riscul de a elimina atât mici platforme, cât și altele noi.
Același lucru este valabil și pentru clauzele de paritate restrânsă. Deși acestea dau naștere, în primă instanță, la un efect mai puțin restrictiv asupra concurenței și sunt destinate să combată riscul de free-riding, nu par a fi obiectiv necesare pentru a asigura viabilitatea economică a platformei de rezervare hotelieră, consideră CJUE.