Până în prezent, autoritățile nu au calculat sau acordat bonificația, din cauza impactului estimat la circa 1 miliard de lei, deși mediul de afaceri a solicitat respectarea legislației în vigoare și acordarea bonificației.
De ce este important: Legislația în vigoare prevede bonificația, aspect notat chair de către Ministerul Finanțelor în proiectul pregătit, doar că aceasta nu se acordă deoarece statul are o situație bugetară dificilă, iar suma de circa 1 miliard, impactul bugetar, este destul de ridicată.
ANAF nu a acordat până acum firmelor bonificația, pentru care trebuie emise decizii, deși baza legală o impune.
"Bonificația este în vigoare, este prevăzută de legislație în vigoare, dar nu se mai aude nimic și nu au acordat-o. Au și procedura stabilită pentru cum trebuie acordată bonificația. Dacă îi întrebi de bonificație, se fac că plouă, bagă capul în nisip", a declarat pentru Profit.ro consultantul fiscal Cornel Grama.
Ministerul Finanțelor: În prezent, plătitorii de impozit pe profit și plătitorii de impozit pe veniturile microîntreprinderilor beneficiază de o bonificație de 3% din impozitul anual
"În prezent, contribuabilii plătitori de impozit pe profit, precum și contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, beneficiază de o bonificație de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. În cazul grupului fiscal, bonificația se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă", admite Ministerul Finanțelor în proiectul de ordin pregătit.
Aceste prevederi se aplică și în cazul în care la sfârșitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024 contribuabilii datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Procedura de acordare a bonificației a fost aprobată prin ordin de ministru în aprilie. au fost stabilite inclusiv reguli pentru modificarea/anularea „Deciziei de acordare a bonificației de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024" în situația în care ulterior emiterii deciziei de acordare a bonificației, se depun declarații rectificative pentru impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.
Acum, Finanțele fac procedură și pentru anularea/diminuarea bonificației în cazul în care ANAF recalculează firmelor obligațiile fiscale declarate de către acestea
Ulterior emiterii deciziei de acordare a bonificației, contribuabilii pot să fie supuși unui control fiscal ce are ca obiect verificarea legalității și conformității declarațiilor fiscale, corectitudinii și exactității îndeplinirii obligațiilor în legătură cu stabilirea obligațiilor fiscale, respectării prevederilor legislației fiscale și contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impozitare și a situațiilor de fapt aferente.
Ca urmare a controlului fiscal, organul fiscal poate să emită decizie de impunere ori de câte ori acesta stabilește sau modifică baza de impozitare prin care stabilește diferențe de impozit pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024.
În acest context, ordinul MF din aprilie nu reglementează această ipoteză, respectiv dacă se menține sau nu bonificația acordată.
Situația este similară cu depunerea declarațiilor rectificative de către contribuabili, caz în care este necesară completarea ordinului sus menționat, astfel încât să reiasă cu claritate conduita organelor fiscale în cazul apariției unei asemenea situații, respectiv de anulare/diminuare a bonificației dacă sunt stabilite diferențe în plus sau în minus, față de obligațiile individualizate de contribuabil în declarația sa, arată Ministerul Finanțelor.
Impact estimat la 1,1 miliarde lei de către Ministerul Finanțelor pentru bonificația de 3%
Proiectul amnistiei fiscalede anul trecut include și o estimare, de la momentul aprobării ordonanței Guvernului (la început de septembrie), a veniturilor care ar trebui încasate din amnistie. Astfel, la început de septembrie 2024, Ministerul Finanțelor estima venituri din amnistie de circa 9 miliarde lei și un cost în 2025 de 1,1 miliarde de lei pentru bonificație. Impactul bugetar pozitiv în termeni ESA (standardul utilizat la nivelul UE) ar fi rezultat astfel la 7,9 miliarde de lei.
"Din totalul sumei de 71,8 miliarde lei se apreciază că raportat la valoarea creanțelor bugetare posibil de încasat (prin acordarea de facilități fiscale), din care valoarea creanțelor bugetare de 60,5 miliarde lei și a accesoriilor în valoare de 11,3 miliarde lei dar și în funcție de termenele scadente ale acestora, un procent rezonabil de 15% se estimează că v-a fi încasat suplimentar la bugetul general consolidat suma de aproximativ 9 miliarde lei. De asemenea prin acordarea bonificației de 3% se estimează că din impozitul pe profit datorat și plătit precum și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în valoare de 37 miliarde lei (37 miliarde lei X 3% = 1,1 miliarde lei). Total impact net al măsurii de acordare a facilităților fiscale este de 7,9 miliarde lei", arăta Ministerul Finanțelor la început de septembrie 2024.
Totodată, în Parlament a fost adoptat un proiect care majorează la 5% bonificația, ceea ce ar presupune un cost total de circa 1,8 miliarde lei pentru buget, potrivit estimărilor de anul trecut.














