PSD vrea ca acest proiect să fie inclus în pachetul 3 de măsuri de către Guvern.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Potrivit expunerii de motive care însoțește proiectul, "impactul net asupra veniturilor bugetului de stat este pozitiv, având în vedere că nu este afectată baza de impozitare actuală, iar facilitățile fiscale se referă doar la venituri viitoare preconizate. Astfel, în următorii cinci ani, se anticipează crearea a peste 100 de mii de noi locuri de muncă în special în industriile prelucrătoare, ceea ce va aduce noi venituri bugetare din impozitul pe venit, contribuțiile de asigurări sociale, contribuțiile de asigurări de sănătate și cele de șomaj".
Proiectul de act normativ instituie Programul național pentru investiții, locuri de muncă și dezvoltare, care va fi coordonat de un comitet interministerial, sub conducerea Secretariatului General al Guvernului, în baza atribuțiilor ce îi revin. Programul este structurat pe subprograme, fiecare dispunând de pârghii specifice de stimulare: facilități fiscale, garanții pentru creditele de investiții, amortizare accelerată, finanțare prioritară din fondurile europene.
Proiectul stabilește că prevederile intră în vigoare începând cu anul fiscal 2006, urmând ca facilitățile raportate la realizările din anul 2026 să fie operate în anul 2027, după depunerea bilanțurilor.

Obiectivele Programului sunt, în principal, următoarele:
- dezvoltarea agriculturii și producției industriale în ramuri și activități strategice, cu aport tehnologic semnificativ;
- stimularea economiei în zonele mai slab dezvoltate;
- securitatea aprovizionării cu materii prime critice;
- facilitarea investițiilor pentru consolidarea capacităților de producție a medicamentelor critice,
- abordarea deficitelor de forță de muncă prin investiții în dezvoltarea de competențe noi, esențiale pentru producția de medicamente care implică biotehnologii;
- dezvoltarea de biotehnologii moderne pentru producția de medicamente;
- valorificarea superioară a capacității de cercetare și inovare;
- formarea profesională a tinerilor și angajarea acestora;
- reducerea sustenabilă a deficitului bugetar, prin creșterea bazei impozabile;
- atragerea de investiții străine directe.
Codul fiscal va fi modificat cu elementele necesare pentru derularea programului, iar procedura de aplicare a facilităților fiscale se va stabili prin hotărâre a Guvernului.

Creditul fiscal
Propunerea legislativă instituie facilitatea fiscală de tip credit fiscal, respectiv reducere din impozitul pe profit, acordată proiectelor de investiții productive strategice de tip greenfield sau investiții inițiale în producție, realizate în regiunile mai slab dezvoltate, în vederea reducerii decalajelor regionale. Creditul fiscal, spre deosebire de scutirea de impozit pe profitul reinvestit, așa cum era prevăzută până acum, se acordă pentru profitul ce urmează a fi realizat în urma investiției, fără diminuarea bazei de impozitare actuale. Pentru instituirea acestui instrument, se introduc noi aliniate după Art 22^1 din Codul fiscal.
Valoarea minimă a investiției pentru ca un contribuabil să beneficieze de facilitatea fiscală se stabilește la 250 milioane lei în cazul investițiilor de tip greenfield și 50 milioane lei pentru investițiile inițiale în regiunile/zonele mai slab dezvoltate. Creditul fiscal se acordă pe o perioadă de maximum 5 ani, exclusiv pentru impozitul pe profit aferent profitului obținut la noua capacitate de producție, cu o perioadă de grație de 2 ani până la finalizarea obiectivului de investiții.
În vederea evidențierii rezultatelor fiscale pentru investițiile beneficiare ale creditului fiscal, contribuabilii titulari ai investiției sunt obligați să înființeze punct de lucru distinct pentru noua capacitate de producție și să solicite înregistrarea fiscală a acestora. Astfel, creditul fiscal se va acorda investiției noi și nu investitorului sau grupului, în cazul în care contribuabilul are și alte activități de pe urma cărora realizează profit.

Valoarea investiției luată în calcul la calcularea creditului fiscal este compusă din valoarea cheltuielilor cu activele corporale și necorporale, din care se scade valoarea T.V.A. Activele corporale și necorporale trebuie să fie exploatate exclusiv de întreprinderea beneficiară de credit fiscal pentru atingerea obiectivelor investiției pentru care s-a acordat creditul fiscal; b) trebuie să fie incluse în activele întreprinderii beneficiare de credit fiscal și trebuie să rămână asociate investiției pentru care s-a acordat creditul fiscal pe o perioadă de minimum cinci ani de la finalizarea investiției; c) să fie achiziționate în condiții de piață.
În cazul investițiilor inițiale realizate în regiunile mai slab dezvoltate, criteriile de stabilire a regiunilor, precum și procedura de acordarea a facilității fiscale se stabilesc prin hotărâre a guvernului.
Facilitatea fiscală se acordă și companiilor care realizează investiții greenfield în valoare de peste 50 milioane lei în exploatarea, procesarea și utilizarea industrială a mineralelor critice neenergetice (grafit, aluminiu, cupru, magneziu, pământuri rare). Creditul fiscal propus pentru aceste investiții este diferențiat în funcție de stadiul procesării materiei prime, 10% pentru primul stadiu, din valoarea investiției în extracție minereu (grafit, cupru, pământuri rare), 20% din valoarea investiției în concentrare și rafinare (purificare grafit, prelucrare alumina, aluminiu rafinat, cupru catodic, separare oxizi metale rare), 30% din valoarea investiției în prelucrare semifabricate (pulberi, săruri, aliaje, electrozi, bare, profile, sârme, folii), 40% din valoarea investiției în fabricare componente (cabluri electrice, celule Li-ion, magneți) și 50% pentru fabricarea de produse finite (module baterii pentru EV, baterii stocare, transformatoare, motoare, echipamente electronice). Pentru a încuraja dezvoltarea lanțurilor interne de producție în sensul Regulamentului UE 168/2024 privind siguranța aprovizionării cu resurse minerale critice, se stabilesc bonusuri adiționale în funcție de proveniența materiilor prime (+20pp), de gradul de integrare pe lanț (pentru integrarea a minim două stadii de procesare, se acordă credit fiscal suplimentar +20pp) și de gradul de integrare a materialelor reciclate în producție (+20pp) dacă cel puțin 20% din materia primă utilizată în producție provine din materiale reciclate, aplicabil numai dacă materialele provin din colectare certificată pe teritoriul UE, altele decât cele rezultate din activitatea proprie a beneficiarului.
În vederea susținerii investițiilor în industria alimentară și procesarea produselor agricole, dat fiind deficitul comercial al României în comerțul cu produse alimentare, se propune acordarea facilităților fiscale sub forma creditului fiscal pe o perioadă de 10 ani, pentru investiții în industria alimentară și agricultură primară. Creditul fiscal se acordă pentru investițiile aferente achiziției sau construirii/amenajării de imobile destinate activităților agricole și de procesare de produse agroalimentare, precum și pentru investițiile aferente achiziției de utilaje și echipamente necesare desfășurării activităților cu destinație agricolă și procesare de produse agroalimentare.

Faceilitate de deducere din impozitul pe profit a unei părți din dobânda bancară
În plus, contribuabilii care își desfășoară activitatea în domeniul zootehniei și al procesării de produse agroalimentare pot deduce din impozitul pe profit anual marja fixă inclusă de instituția bancară finanțatoare în calculul dobânzii aferente creditelor contractate pentru finanțarea capitalului de lucru și a investițiilor destinate desfășurării activității principale.
Redirecționare din impozit către asociații și cooperative agricole
Proiectul instituie posibilitatea ca contribuabilii care sunt membri ai organizațiilor, asociațiilor și cooperativelor agricole să poată redirecționa maximum 20% din profitul impozabil calculat pentru anul fiscal anterior către organizațiile, asociațiile și cooperativele agricole din care fac parte.
Amoritzare accelerată la noile proiecte de investiții
În vederea stimulării activității și recuperării rapide a investiției, se propune facilitatea amortizării accelerate pentru toate mijloacele fixe amortizabile achiziționate prin noile proiecte de investiții. Astfel, la articolul 28, după alin. (8) se introduce un nou aliniat prin care se stabilește o formă de amortizare accelerată a mijloacelor fixe amortizabile destinate modernizării industriale, transformării tehnologice și digitale. Metoda de amortizare accelerată pentru proiectele de investiții se aplică după cum urmează:
a. Pentru primul an de utilizare, amortizarea este de maximum 50% din valoarea fiscală de la data intrării în patrimoniul contribuabilului a mijlocului fix;
b. Pentru următorii 5 ani de utilizare amortizarea anuală este de maximum 20% din valoarea rămasă de amortizare a mijlocului fix;
Pentru următorii ani de utilizare se aplică amortizarea lineară.

Concesionare de terenuri pentru investiții
Prin derogare de la prevederile legale în vigoare, concesionarea terenurilor pentru punerea în operă a investițiilor incluse în Program se va realiza cu prioritate, prin negociere directă cu investitorul solicitant și fără nicio obligație fiscală. Concesionarea terenurilor se va face pe o perioadă de cel puțin 30 ani. Concesionarea încetează de drept dacă profilul de activitate al capacității de producție aflată pe terenul concesionat se schimbă, unitatea de producție nemaiîncadrându-se în activitățile strategice din Program. În cazul în care concesionarul modifică sediul punctului de lucru din regiunea mai puțin dezvoltată mai devreme de zece ani de la punerea în funcțiune, acesta va achita taxele de concesiune de la momentul concesionării până la momentul schimbării punctului de lucru. Investițiile strategice de tip greenfield incluse în Program, din sectoarele prevăzute în anexa nr. 1 la prezenta lege și în valoare de peste 100 mil. lei localizate în parcuri industriale beneficiază de facilitățile prevăzute de prezenta lege dar și de facilitățile prevăzute de Legea nr. 186 din 25 iunie 2013 privind constituirea și funcționarea parcurilor industriale.
În cazul contribuabililor care plătesc impozit minim pe cifra de afaceri, în sensul propunerii legislative de facilități fiscale acordate noilor investiții, se instituie reducerea sumelor aferente din impozitul minim pe cifra de afaceri. În acest sens, se introduce o derogare la Art 18^1.
Deducere majorată pentru cercetare-dezvoltare
Se propune modificarea Art 20, în sensul majorării deducerii pentru cheltuieli de cercetare- dezvoltare până la 100% din cheltuielile eligibile acestor activități, precum și în proporție de până la 200%, pe o perioadă de maxim 5 ani, pentru cheltuieli eligibile eferente proiectelor de cercetare-dezvoltare-inovare cu rezultate deosebite, criteriile de acordare urmând să se stabilească prin normele de aplicare.

Garanții de stat pentru credite destinare investițiilor din acest program
Pentru realizarea investițiilor incluse în Program susținerea financiară constă și în acordarea de garanții în nume și cont stat de maximum 50% din valoarea creditului contractat de investitor, excluzând dobânzile și comisioanele aferente, cu condiția ca aceste credite să finanțeze exclusiv investiția respectivă. Garanția se acordă prin intermediul Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi mici și Mijlocii sau Fondului Român de Contragarantare.
Sprijinirea industriei farmaceutice
Pentru securitatea aprovizionării cu medicamente și a creșterii competitivității economice a României în industria farmaceutică, se constituie Fondul național pentru inovare și producție farmaceutică în România denumit în continuare Fondul. Fondul se gestionează de către Ministerul Sănătății, se aprobă ca anexă la bugetul acestuia și asigură susținerea de către companii a investițiilor în România pentru:
a) dezvoltarea, modernizarea sau extinderea unităților de producție de medicamente, inclusiv de materiale și/sau alte ingrediente necesare producerii de medicamente;
b) dezvoltarea sau producția tehnologiilor critice și/sau a (bio)tehnologiilor moderne necesare producției de medicamente și a componentele acestora. Încadrarea în aceste categorii presupune îndeplinirea unei dintre următoarele condiții:
i. aduc pe piața internă un element inovator, emergent și de vârf, cu un potențial economic semnificativ;
ii. contribuie la reducerea sau la prevenirea dependențelor strategice ale României de alte piețe, din-afara Europei
c) consolidarea lanțurilor valorice corespunzătoare producției medicamentelor aflate pe Lista de medicamente critice a Uniunii Europene/României;
d) dezvoltarea de competențe în formarea specialiștilor în biotehnologie;
e) derularea pe teritoriul României a proiectelor de cercetare clinică pentru dezvoltarea de medicamente;
f) dezvoltarea de Hub-uri de excelenta/ logistice/ de distribuție pe teritoriul României;
g) realizarea și implementarea registrelor de pacienți, pentru colectarea informației bazate pe rezultate clinice colectate din practica medicală.
h) investiții în laboratoare de bioechivalență.
Sursele de constituire a Fondului sunt fonduri publice; cotă de 1% asupra cifrei de afaceri a producătorilor/distribuitorilor de medicamente; credite fiscale constituite conform Cod Fiscal; fonduri europene.
Deținătorii autorizațiilor de punere pe piață a medicamentelor pot fi scutiți de la plata contribuțiilor trimestriale prevăzute prin Ordonanța de urgență nr. 77 din 21 septembrie 2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în procent de până la 25% din cheltuielile efectuate cu investițiile prevăzute la alin. (2).
Modul de funcționare al Fondului, criteriile de eligibilitate, metodologia de prioritizare și modalitățile de finanțare, inclusiv metodologia de acordare a scutirii contribuției, se stabilesc prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Sănătății.
Legea privind reforma în domeniul sănătății se modifică și se completează cu un nou articol după articolul 220, care prevede înființarea Fondului de Inovație în Sănătate, care are ca scop facilitarea accesului timpuriu la medicamente cu grad înalt de inovație și care nu au decizii de includere în lista de medicamente prevăzută la art. 242 din Legea 95/2006 privind reforma în domeniu sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, emise în urma evaluării efectuate de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România, prin rambursare temporară, pentru o perioadă limitată de timp, de până la maximum 2 ani de zile.

Finanțarea FIS se asigură din sumele aferente sponsorizărilor efectuate de către contribuabili în acord cu art. 18^1, alin (10) din Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Valoarea alocata FIS se aprobă anual prin Legea bugetului de stat și în baza metodologiei aprobată prin ordin de ministru al sănătății, 50% fiind destinată terapiilor oncologice.
Medicamentele eligibile a fi finanțate prin FIS trebuie sa îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) sunt autorizate de punere pe piață de către Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) sau de către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR)
b) oferă un beneficiu terapeutic suplimentar față de alternativele terapeutice existente și se adresează unei nevoi medicale neacoperite pentru pacienții din România raportat la momentul solicitării.
Gestionarea FIS se realizează de către Ministerul Sănătății conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului sănătății.
Banca de Investiții și Dezvoltare ar trebui să sprijine investițiile în sectorul energetic
În domeniul energetic, în vederea reducerii prețurilor la energie și stimulării de investiții în noi capacități de producție energie electrică, nucleară, hidro și gaz și rețele energetice, se instituie Fondul de investiții gestionat la nivelul Băncii de Investiții și Dezvoltare.
De asemenea, în scopul creării, dezvoltării și/sau modernizării capacităților de producție din surse regenerabile sau cu emisii scăzute de carbon, stocare, transport și distribuție din domeniul energiei electrice, implementării unor tehnologii pentru creșterea eficienței energetice, respectiv creării și dezvoltării de capacități de producție, stocare, transport și distribuție a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică, se mandatează Banca de Investiții și Dezvoltare, ca entitate cu atribuții în administrarea de instrumente financiare sau alte forme de sprijin financiar, finanțate din Fondul pentru modernizare.