Producătorii și distribuitorii vor fi incluși în categoria celor care au dreptul de a contesta pe fond procesele verbale de contraveniență aplicate retailerilor, prevede un proiect analizat de Profit.ro.
De ce este important: Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor prevede la art. 31, alin (2), posibilitatea contestației pe fond a legalității și temeiniciei amenzii numai de către entitatea amendată.

4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a
Astfel, instituțiile statului, în cadrul controalelor din magazine, atunci când descoperă nereguli la unul sau mai multe produse, emit un proces-verbal de constatare a contravenției și de aaplicare a unei amenzi vânzătorului, respectiv magazinului în care a fost descoperit produsul neconform.
Inițiatorii proiectului remarcă, însă, că vânzătorul, de cele mai multe ori, nu este producătorul produsului, care este furnizat de un distribuitor sau producător.
”În aceste condiții vânzătorul nu are posibilitatea de a aduce produsul la regulile de conformitate a instituției care a emis amenda, singura posibilitate fiind de scoatere a produsului de la vânzare, afectând producătorul. Deși are calitate procesuală activă vânzătorul nu deține motivele de fapt și de drept pentru a combate motivarea procesului-verbal, nefiind implicat în procesul de producție și, de multe ori, neînțelegând acest proces. Interesul procesual lipsește de asemenea în cazul acestuia”, se arată în motivarea proiectului.
În concluzie, deși legea prevede cale de atac împotriva proceselor verbale de stabilire și aplicare a amenzilor, acestea sunt lipsite de finalitate juridică întrucât cel care are interes (producător/distribuitor) nu are calitate, iar cel care are calitate (vânzător) nu are interes și nici argumente de fapt și de drept capabile să convingă instanța de judecată.

”Adevăratul interes in contestarea măsurii este a celui căruia îi aparțin bunurile confiscate, adică distribuitorul și/sau producătorul și nu vânzătorul”, mai susțin inițiatorii proiectului legislativ.
Ca urmare, imposibilitatea vânzătorului de a învedera instanței de fond motive care țin de produs și nu de actul de vânzare face ca demersul pe care vânzătorul I-ar porni în fața instanțelor de judecată să nu aibe șanse mari de câștig întrucât acesta nu poate prezenta motivele de fapt și de drept pentru care instanța de judecată ar constata că produsul este de fapt conform.
Proiectul prevede, prin urmare, introducerea în legislație a prevederii potrivit căreia în cazul în care procesul verbal privește comercializarea unor produse considerate de către agentul constatator a fi neconforme, plângerea împotriva procesului verbal va putea fi formulată atât de către contravenient, cât și de către producătorul sau distribuitorul produselor.