Anunțurile de selecție a administratorilor și directorilor companiilor de stat ar urma să cuprindă lista exactă a documentelor care trebuie depuse, iar avizele prin care se validează sau se anulează o selecție, precum și toate remunerațiile și beneficiile extrasalariale ale acestor șefi ar trebui să fie publice, conform unui proiect legislativ.
În uma unor experiențe recente, arată inițiatorii proiectului, s-a constatat că un număr semnificativ de candidați la poziții de administrator nu au depus documentele necesare dovedirii vechimii în specialitatea studiilor.
”Faptul că aceste cerințe nu sunt specificate clar în anunțurile oficiale ale selecției creează confuzie și pemite interpretări arbitrare ale eligibilității. În același timp, avizele confome prin care Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) validează sau anulează o selecție nu sunt documente publice, ceea ce poate alimenta percepția unor decizii influențate politic sau administrativ”, afirmă autorii proiectului.

În acest sens este dat ca exemplu concursul de selecție a administratorilor Regiei Autonome "Aeroportul lntemațional Brașov-Ghimbav" din anul 2025, unde s-au înscris 27 de candidați. Prin decizia emisă de AMEPIP, nr. 14/10.10.2024, în uma raportului final, se constată că nu mai puțin de 18 candidați de pe lista scurtă nu au depus la dosar documente doveditoare pentru vechimea în specialitatea studiilor sau experiența administrativă. În cele din uimă, procedura a fost anulată și au fost numiți administratori interimari.
”Este puțin probabil ca, la un asemenea nivel - al consiliului de administrație al unui aeroport - și cu un asemenea eșantion de participanți, 66% dintre candidați să fi omis aceleași acte esențiale pentru procesul de selecție”, consideră autorii proiectului.
De asemenea, Iipsa unei baze de date centralizate privind iemunerațiile și beneficiile conducătorilor întreprinderilor publice împiedică exercitarea unui control public eficient asupra modului în care sunt cheltuite resursele acestor entități, mai arată autorii proiectului legislativ.
Aceștia invocă și decizia Curții Constituționale din 29 mai 2025, în urma căreia a fost declarată neconstituțională publicarea declarațiilor de avere ale persoanelor obligate prin lege să le completeze, și având în vedere reacția societății civile și a mediului politic la această decizie, consideră că devine imperioasă deschiderea totală a statului către cetățeni în ceea ce privește salariile și beneficiile directorilor și administratorilor.

În România există peste 1.400 de întreprinderi publice, ceea ce impncă aproximativ 3.000 de directori și între 5.000 și 7.000 de administratori, iar în form actuală, avizele confome emise de AMEPIP, prin care se validează sau se anulează o selecție, nu sunt accesibile publicului.
Conform proiectului, aceste avize ar uma să fie documente publice, accesibile tuturor cetățenilor interesați, astfel încât procesul de selecție să fie perceput ca fuind obiectiv, imparțial și în conformitate cu legea.
Astfel, AMEPIP va trebui să asigure:

- publicarea listei administratorilor de întreprinderi publice și a listei directorilor în funcție, precum și a remunerațiilor anuale ale acestora, inclusiv indemnizații, bonusuri, prime și beneficii extrasalariale, pe pagina de intemet, pe baza datelor transmise de autoritățile publice tutelare;
- publicarea pe pagina de internet a deciziilor și avizelor împreună cu măsurile de reediere și sancțiunile dispuse privind procedurile de selecție a administratorilor.
Totodată, anunțul privind selectia membrilor consiliului de administrație va cuprinde și lista tuturor documentelor solicitate de la candidațî în vederea participării la procedura de selecție.