UPDATE: SABMiller va recomanda acționarilor să accepte o ofertă de 104,3 mld. dolari din partea AB InBev

UPDATE: SABMiller va recomanda acționarilor să accepte o ofertă de 104,3 mld. dolari din partea AB InBev
Ana Maria Petcana
Ana Maria Petcana
Florentina Dragu
Florentina Dragu
scris 13 oct 2015

După șase ani, Anheuser-Busch InBev, cel mai mare producător de bere de la nivel mondial, ar putea reintra direct pe piața românească, dacă achiziția SAB Miller la nivel global se va finaliza. Sab Miller deține în România producătorul Ursus Breweries, numărul unu pe piața locală a berii.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În trecut, AB InBev a deținut în România, prin Star Bev, fabrica de bere Bergenbier din Ploiești, pe care a vândut-o în 2009 către fondul de investiții CVC Capital Partners, dar mărcile Stella Artois și Beck’s au continuat să fie produse la Ploiești. Ulterior, în 2012, CVC Capital Partners a vândut Bergenbier către canadienii de la Molson Coors.

Ursus Breweries are trei fabrici de bere - în Brașov, Buzău și Timișoara și o linie de producție de capacitate mică în Cluj - și 1.500 de angajați. Portofoliul Ursus Breweries cuprinde mai multe mărci românești cum sunt Ursus, Timișoreana, Ciucaș, Stejar, Azuga, dar și branduri internationale ca Redd's, Peroni Nastro Azzurro, Grolsch și Pilsner Urquell.

Ursus Breweries ocupă primul loc pe piața românească a berii cu o cifră de afaceri netă de 1,4 miliarde lei (320 milioane euro) în 2014, valoare similară cu cea din 2013. Anul trecut, producătorul a trecut pe pierdere, înregistrând un rezultat negativ de 892.000 lei.

Locul secund este ocupat de Heineken România, cu afaceri nete de 1,08 miliarde lei (245,5 milioane euro), în scădere cu 3%, și un profit net de 138,7 milioane lei (31,4 milioane euro), iar pe locul trei se află Bergenbier, cu afaceri de 465,5 milioane lei (105,3 milioane euro), cu 5,7% mai mari. Producătorul deținut de Molson Coors a raportat pierderi de 104,3 milioane lei (23,6 milioane euro), în creștere cu 2%.

O altă companie importantă pe piața berii din România este United Romanian Breweries Bereprod, producătorul Tuborg, deținută de grupul Carlsberg, a cărui cifră de afaceri s-a situat anul trecut la 251,18 milioane lei (57 milioane euro). Pierderile companiei au urcat de la 386.000 lei în 2013 la 46,3 milioane lei anul trecut.

Aceste patru companii, alături de Martens Galați și Clinica de Bere, asigură peste 80% din cantitatea de bere consumată în România, potrivit Asociației Berarii României.

Conducerea SABMiller a anunțat marți că va recomanda acționarilor să accepte o propunere îmbunătățită a Anheuser-Busch InBev (AB InBev), prin care liderul pieței mondiale de bere oferă 68 miliarde de lire sterline (104,36 miliarde dolari) pentru preluarea companiei, o eventuală materializare a tranzacției urmând să ducă la crearea unui gigant în industria de profil.

După săptămâni de negocieri, Consiliul de Administrație al SABMiller a fost de acord să recomande acționarilor, în unanimitate, acceptarea unei oferte de 44 lire/acțiune, cu 50% peste cotațiile la care se tranzacționau titlurile SABMiller pe 14 septembrie, înaintea apariției primelor informații privind o posibilă preluare a companiei de către AB InBev.
Acțiunile SABMiller au crescut cu 9,2% după anunțul privind oferta îmbunătățită a AB InBev.

Aceasta este a cincea ofertă înaintată de AB InBev pentru achiziția SABMiller, companie care activează și pe piața din România. Propunerea anterioară viza un preț pe acțiune de 43,5 lire/acțiune și evalua compania la 67,4 miliarde lire.

Oferta agreată de SABMiller include plata în numerar a 44 lire pentru fiecare acțiune deținută de acționari, precum și o componentă de acțiuni pentru un pachet de 41% din titlurile companiei, prin care acționarii ar urma să primească 0,483969 acțiuni nelistate și 3,7788 lire în numerar pentru fiecare acțiune SABMiller, echivalentul a 39,03 lire/acțiune. Prețul pentru acțiunile incluse în pachetul de 41% este cu 33% peste cotația din 14 septembrie, potrivit unui comunicat al SABMiller.

Dacă AB InBev nu va reuși să obțină aprobările necesare de la autoritățile de reglementare pentru finalizarea tranzacției, sau dacă acționarii SABMiller resping acordul, atunci AB InBev trebuie să plătească SABMiller un comision pentru anularea tranzacției în valoare de 3 miliarde de lire, se arată în comunicat. 

AB InBev are timp până pe 28 octombrie să depună o ofertă fermă pentru achiziția SABMiller sau să se retragă de la negocieri, după ce SABMiller a obținut aprobarea autorităților britanice pentru extinderea termenului limită. Termenul inițial expira pe data de 14 octombrie.

SABMiller, al doilea producător de bere la nivel mondial, produce peste 150 mărci de bere, printre care se numără Miller, Grolsh, Pilsner Urquell și Peroni.

La rândul său, AB InBev are mai mult de 200 de mărci în portofoliu, inclusiv Stella Artois, Beck's, Budweiser și Corona.

Anheuser-Busch InBev a fost înființată în 2008, în urma preluării companiei belgiene InBev de compania americană Anheuser-Busch. AB InBev are sediul social la Leuven, în Belgia. Compania are o cotă de 25% pe piața globală a berii.

viewscnt
Afla mai multe despre
ab inbev
sabmiller
ursus breweries
preluare