Cifre contradictorii pe piața auto: scădere a livrărilor după ce înmatriculările au crescut masiv

Cifre contradictorii pe piața auto: scădere a livrărilor după ce înmatriculările au crescut masiv
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 18 dec 2019

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) anunță o scădere a pieței auto în noiembrie, a doua scădere din acest an, după cea din martie. Vorbim despre livrări facturate, în acest caz, nu înmatriculări, anunțate anterior de MAI.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Potrivit APIA, numărul de automobile vândute (livrate) în luna noiembrie a fost mai mic decât cel înregistrat în urmă cu un an, cu 1,2%, iar cel al autoturismelor a fost mai mic chiar cu mai mult, -8,3%, în condițiile în care înmatriculările au crescut cu aproape 60%. Diferența este mare, procentual vorbind, cu atât mai mult cu cât creșterea înmatriculărilor nu se regăsește în totalitate în livrările din lunile anterioare. Și la nivelul celor 11 luni care au trecut, valorile diferă între APIA și DRPCIV.

Avem o creștere de 21,5% autoturisme înmatriculate și de doar 8,2% la autoturisme livrate. Dar, dacă privim volumele raportate de cele două instituții, observăm că avem volume mai mari la livrări și mai reduse la înmatriculări. Acest lucru a fost posibil din mai multe motive.

În primul rând, vânzările includ și reexporturi neoficiale, companii care fac comerț cu automobile noi, le cumpără de la dealeri și le revând în țările europene, în special Germania și Franța. Acestea nu mai sunt înmatriculate, astfel că cifrele lor denaturează imaginea pieței.

FOTO Uber lansează o nouă opțiune - selfie periodic CITEȘTE ȘI FOTO Uber lansează o nouă opțiune - selfie periodic

Apoi, în perioadele de intrare în vgoare a WLTP și, anul acesta, a Euro 6d, dealerii au făcut diverse manevre cu stocurile (înmatriculări) pentru a le scoate de sub incidența legislației europene. Ce este cert e faptul că dealerii au raportat, prin APIA, un număr de 160.142 de autoturisme facturate și vândute, în primele 11 luni ale anului, în condițiile în care au fost înmatriculate, în același interval, doar 147.789 autoturisme. Diferența dintre acestea circulă, în bună parte, cu numere provizorii, astfel că ele nu figurează deocamdată în cifrele DRPCIV. APIA pune aceste scăderi și pe seama evoluției Programului Rabla, dar numai ca o probabililitate, nu ca pe o certitudine.

Ce putem obține, totuși, din cifrele denaturate ale APIA este tendința pieței. Dacă punem în calcul faptul că o mașină poate circula până la 90 de zile cu numere provizorii, constatăm că începutul lui 2020 va aduce scăderi ale înmatriculărilor de autoturisme.

După cum arată statisticile APIA, scăderea cea mai mare a fost înregistrată de autoturismele autohtone, Dacia și Ford, un segment pe care Dacia deține supremația. Mai exact, au fost vândute doar 4.003 autoturisme autohtone, față de 5.498 anul trecut, în noiembrie, cu 27,2% mai puține. Pe primele 11 luni, segmentul a cumulat 48.711 autoturisme, cu numai 5,4% mai multe față de anul trecut. Segmentul vehiculelor de import s-a comportat mai bine în noiembrie, cu 11.733 unități livrate, cu 12,4% mai multe decât anul trecut. Pe intervalul ianaurie - noiembrie au fost livrate 111.431 autoturisme de import noi, cu 12,5% mai multe față de anul trecut.

Pe de altă parte, datele arată că vânzările sunt susținute, în principal, de firme, care realizează 57% din totalul achizițiilor de autoturisme in primele 11 luni ale lui 2019. Cu toate acestea, numărul de autoturisme cumpărate de persoanele fizice (68.941 unități) este cu 18,6% mai mare față de anul trecut, iar ponderea persoanelor fizice a crescut de la 40% în 2018 la 43% în 2019.

Acționarii PSA vor să-și asigure majoritatea în viitoarea companie formată împreună cu Fiat Chrysler CITEȘTE ȘI Acționarii PSA vor să-și asigure majoritatea în viitoarea companie formată împreună cu Fiat Chrysler

Cu o lună înainte de finalul anului, Dacia a înregistrat o scădere a livrărilor de peste 27 de procente, și cumulează 49.122 de unități livrate în primele 11 luni, cu 4,5% mai multe față de anul trecut. Cea mai vândută marcă de import (potrivit APIA) este VW, care are un rezultat aproape similar cu cel de anul tercut, 13.740 autoturisme, după o creștere de 15% în noiembrie. Au mai scăzut în luna noiembrie Renault, 20%, Skoda, 9%, Ford, 26%, Hyundai, 2,9%, și Opel, 24,6%.

Dacă analizăm vânzările pe modele, putem descoperi și care este motivul scăderii mari la Dacia: SUV-ul Duster, care a avut cu 50% mai puține livrări în noiembrie, în timp ce Sandero a scăzut cu 30,7%, iar Logan, cu 24%. În acest moment, atât Duster, cât și Logan, au volume vândute mai mici decât anul trecut, după 11 luni, ceea ce poate fi un semnal de alarmă pentru producătorul de la Mioveni. De altfel, în noiembrie, Dacia Duster nu a mai fost al doilea cel mai vândut model din România, fiind depșit de Fiat Tipo, dar și de Sandero.

viewscnt
Afla mai multe despre
piata auto
livrari auto romania
vanzari masini romania
apia
statistici piata auto
masini electrice
vanzari diesel