Xavier Martinet a fost unul dintre managerii Dacia care au contribuit decisiv la succesul mărcii în Europa. Martinet a fost vicepreședinte Dacia cu responsabilități pe vânzări, marketing și operațiuni, el fiind promovat în ultimii ani și în conducerea Renault Group.
De la 1 ianuarie a preluat conducerea acestei mărci pe piețele din Europa, intrând într-o competiție dură cu cele două mărci pentru care a lucrat timp de câțiva ani. Acum, el anunță care sunt obiectivele și cât de mult contează experiența dobândită la Dacia pentru planurile sale.
Hyundai este în acest moment în top 10 al vânzărilor din Europa, după o ascensiune începută acum aproximativ 20 de ani, odată cu construirea primei fabrici din regiune, în Cehia. Atacul asupra Europei a fost unul simultan, pentru că și Kia, a doua marcă a grupului sud-coreean, și-a ridicat propria fabrică, în Slovacia, la o distanță foarte mică de cea a Hyundai, pentru a putea genera sinergii reale împreună cu furnizorii comuni.
Dacă la începutul anilor 2000 Hyundai însemna în Europa Tucson și Santa Fe, astăzi marca are o gamă extinsă, pe toate segmentele de piață, inclusiv cu propulsii electrice, fiind una dintre primele opțiuni pentru aproape orice cumpărător de autoturisme noi.
Recrutarea lui Xavier Martinet nu este una întâmplătoare pentru Hyundai, pentru că țintele sud-coreenilor sunt destul de amibițioase. În 2000, Hyundai Group vindea 1,5 milioane de mașini la nivel global și încă mai visa să intre în Top 10 al producătorilor auto.

Era o perioadă în care General Motors părea liderul etern al industriei auto, Daimler cumpăra Chrysler, iar chinezii abia învățau să producă mașini.
În 2005, Hyundai – Kia erau deja al șaselea cel mai mare producător de autovehicule, cu 3,7 milioane de vehicule și lansa strategia prin care cele două branduri aveau să se diferențieze tot mai mult pe piețele globale.
În doar 10 ani grupul sud-coreean era deja în top 3, fiind depășit doar de Toyota și VW Group. Dar ambițiile șefilor Hyundai nu se opresc aici.
Xavier Martinet face parte din acest plan, pentru că în Europa Hyundai este doar a noua marcă după vânzări. Pentru a-și alinia țintele cu cele globale, marca Hyundai vrea să depășească vânzările Dacia și chiar Renault, și asta într-un interval destul de scurt, pentru o industrie care lucrează cu cicluri de 7- 8 ani.
„Industria rămâne aceeași, doar punctul de plecare se schimbă”, spune Xavier Martient într-un interviu pentru Automotive News, întrebat care este diferența între Dacia și Hyundai, pentru el. „Principala diferență este că sediul central nu este în Europa. Hyundai este o companie globală, cu toate tehnologiile disponibile, și trebuie să fim capabili să le găsim pe cele potrivite pentru Europa”.

Miza pe automobile electrice și atenția pentru flote, unde există un potențial important pe piață, reprezintă două dintre direcțiile pe care le urmărește noul șef al Hyundai Europe. „Am vândut între 16 și 17% automobile electrice, foarte aproape de media pieței. Ar trebui să avem între 20 – 25%”.
Martinet spune, însă, că mașinile PHEV, chiar dacă ajută în prezent la reducerea emisiilor de CO2, vor dispărea, din cauza schimbării modului de omologare. „Există o modificare a omologării pentru PHEV-uri, care urmează să fie finalizată până la sfârșitul anului.
Promovarea PHEV-urilor este o mișcare tactică pe care o puteți avea chiar acum pentru a ajuta la reducerea emisiilor medii, dar începând de anul viitor lucrurile vor sta diferit. Peste doi sau trei ani va fi și mai puțin interesant să avem PHEV-uri”.
El spune că vrea să îmbunătățească vânzările Hyundai, fără să dea cifre exacte. „În Europa, marca Hyundai avea o cotă de piață de 2% acum 15 ani, iar acum este aproape de 4%. Totuși nu suntem în top”, remarcă Martinet, care spune clar că își propune să ajungă din urmă principalii competitori.
„Avem în față producători auto europeni și există și o marcă japoneză care se descurcă foarte bine. Ideea este că ar trebui să eliminăm distanța față de aceste mărci în următorii cinci până la zece ani, pentru a deveni unul dintre jucători majori din Europa”.
În 2025, pe primele patru luni, vânzările mărcii Hyundai s-au ridicat la 128.600 unități, în Europa, în scădere cu 4,5% față de anul trecut, iar pentru a urca în top 5 al vânzărilor ar trebui să depășească Peugeot, Dacia, Kia și Ford.

Pentru a intra în Top 3, ar fi nevoie să depășească și Renault plus Skoda, ceea ce ar presupune un avans de circa 50% față de cifrele actuale. Iar pentru a depăși numărul 2, Toyota, ar trebui ca brandul sud-coreean să-și dubleze vânzările actuale.
La nivel de grup, Hyundai – Kia se află deja pe locul 4, după VW Group, Stellantis și Renault Group, la o distanță considerabilă, de circa 100.000 de vehicule.
Printre soluțiile de creștere pe care le urmărește Martinet se numără introducerea de motoare full-hybrid pe modelele mici, pentru că, pe lângă electrice, hibridele au în opinia șefului Hyundai un potențial foarte mare. „Aceasta este direcția în care se îndreaptă cu adevărat piața din Europa”, spune Xavier Martinet, care a învățat chiar de la Renault Group asta.
Francezii sunt singurii din Europa care reușesc să concureze Toyota pe segmentul FHEV, inclusiv cu Dacia, care are deja o nouă generație de motoare hibrid.
Martinet este nevoit să recunoască faptul că „până la sfârșitul deceniului accentul pe piața europeană se va pune pe mașinile complet electrice și hibride”, iar Hyundai urmează să aibă în gamă doar cele două tipuri de propulsie. Și nu este exclus ca Hyundai să mai producă încă un model în Europa, în segmentele mici.
Una dintre variante ar putea fi chiar micul Inster, mașina electrică accesibilă a mărcii. „Comenzile sunt peste așteptările noastre și am cerut o producție suplimentară pentru Europa”. Șeful Hyundai Europe spune că există capacitate disponibilă în cele două uzine, din Cehia și din Turcia, care produc în prezent circa 575.000 de vehicule anual.
Xavier Martinet oferă explicații și pentru faptul că Hyundai nu a fost tentată să treacă la modelul de vânzări de tip agenție. „A fost forțat acest model pentru două motive: pentru că a făcut-o Tesla și tot ce făcea Tesla era considerat game-changing și 2. În criza de semiconductori, cererea clienților a depășit oferta producătorilor, astfel că oricine putea utiliza un model cu reduceri, perfect pentru modelul de agenție”, spune Martinet.

El recunoaște că preferă vânzările cu rețea de dealeri. „Modelul tradițional este departe de a fi perfect, dar funcționează de ceva vreme și a făcut față și în timpuri bune și în cele rele. Întoarcerea la condițiile normale a început să arate limitele modelului de tip agenție”.
Una dintre concluziile lui Xavier Martinet se referă la loialitatea clienților. „Studiile arată o loialitate mai redusă față de brand la mașinile electrice. A fost o loialitate mare la mașinile cu combustie, deoarece clienții cunoșteau mărcile și produsele acestora, iar ADN-ul majorității mărcilor era destul de clar”.
În schimb, în segmentul BEV, „tehnologia evoluează rapid, iar cumpărătorii de vehicule electrice sunt de obicei foarte bine informați. Știu exact ce își doresc și, dacă aud de o marcă nouă cu o tehnologie puțin mai avansată, sunt mai deschiși să schimbe produsul”, susține Martinet, care crede că acest detaliu este o oportunitate pentru Hyundai de a cuceri noi clienți.