Industria auto din România se declară „șocată” de noile măsurile bugetar fiscale

Industria auto din România se declară „șocată” de noile măsurile bugetar fiscale
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 14 dec 2023

Asociația Constructorilor de Automobile din Romania, care reprezintă cei doi constructori auto și sute de furnizori de componente, transmite că sectorul auto va fi grav afectat de măsurile anunțate de Guvernul României, care taie drastic subvenția din Rabla și Rabla Plus.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

„După 3 ani de crize succesive care au afectat puternic sectorul auto, atât producția cât și comerțul cu vehicule noi și serviciile aferente, după adoptarea unor măsuri fiscale nediscutate în prealabil cu mediul de afaceri, care impactează direct sectorul auto (taxarea cu 1% a cifrei de afaceri, impozitul pe microîntreprinderi, etc), am constatat cu stupoare că Ministerul Finanțelor – Guvernul României propune spre adoptare noi măsuri a căror aplicare va impacta grav sectorul auto din România”, transmite ACAROM, într-un comunicat care are girul Dacia și Ford, potrivit reprezentanților asociației.

Proiectul de OUG al guvernului prevede reducerea Rabla la maxim 3500 de lei pentru casarea unei mașini și 5000 de lei pentru casarea a două mașini vechi, cu condiția ca mașina casată să fie deținută de cel puțin trei ani. La Rabla Plus, adică mașini electrice și hibrid, ecotichetul scade la maxim 10.000 de lei, adică aproximativ 2000 de euro, de la 51.000 de lei. Măsura urmează să frâneze brusc piața auto din România, potrivit estimărilor ACAROM.

Toate zborurile, suspendate pe aeroportul din Geneva. Un avion a ajuns în iarbă CITEȘTE ȘI Toate zborurile, suspendate pe aeroportul din Geneva. Un avion a ajuns în iarbă

„Modificarea într-un mod total neprevăzut și dezechilibrat a cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) și a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) va duce la un prăbușire a pieței de vehicule noi, coroborată cu o creștere exponențială a importului de vehicule second hand. În 2023 ne așteptăm ca piața de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unități, cu contribuția majoră a programelor Rabla și Rabla Plus.

În condițiile măsurilor anunțate, aceste programe își pierd atractivitatea și astfel prognoza pentru 2024 este una dezastruoasa, respectiv o piață de vehicule noi de maxim 80.000 unități, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector, și a cifrei de afaceri a companiilor românești din domeniul auto. Subliniem totodată faptul că diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele 2 programe vor afecta posibilitatea cetățenilor României de a achiziționa vehicule noi, mai puțin poluante”, spune ACAROM.

Reprezentanții industriei auto spun că toate efectele din anii precedenți ai Programului Rabla vor fi anulate, deoarece vor stimula importul de mașini vechi.

„Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenți – creșterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate și electrice, având ca și consecință directă creșterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante și mai nesigure.

LEGE Poliția locală îi va putea amenda pe conducătorii de trotinete electrice CITEȘTE ȘI LEGE Poliția locală îi va putea amenda pe conducătorii de trotinete electrice

În acest fel, Romania vă pierde pe mai multe direcții:

- Neîncasarea TVA și a taxelor/contribuțiilor aferente achiziției de vehicule noi;

- Creșterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deținute);

- Creșterea comerțului cu vehicule second hand importate (peste 1,5 milioane unități în ultimii 4 ani, din care peste 80% sunt mai vechi de 8 ani), majoritatea nefiind fiscalizate;

- Impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activități de distribuție și vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifra de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul național, și nu în ultimul rând,

- Afectarea directă a cetățeanului român căruia, astfel, i se reduce speranța achiziționării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziția unui vehicul nou).

Ce se va întâmpla după ce Guvernul taie din subvenții la Rabla și Rabla Plus. Peisajul pieței - schimbat complet, vânzările de mașini, în pericol CITEȘTE ȘI Ce se va întâmpla după ce Guvernul taie din subvenții la Rabla și Rabla Plus. Peisajul pieței - schimbat complet, vânzările de mașini, în pericol

ACAROM cere Guvernului să nu introducă noile măsuri pentru a nu afecta piața auto din România.

„Solicităm Guvernului României să analizeze cu celeritate posibilul impact negativ al măsurilor propuse și să acționeze în consecință astfel încât trendul pozitiv în demersul de reducere a poluării prin reînnoirea parcului auto național să continue și în viitor, pe baze solide și predictibile, cu programe multi-anuale, precum în statele civilizate”

Asociația Constructorilor de Automobile din România – ACAROM – este reprezentanțul sectorului auto național, însumează peste 170 de companii, organizații și instituții cu activități în sectorul auto și reprezintă interesele unei industrii critice pentru economia națională, cu o contribuție de 13% în PIB și 29.5% în exporturile naționale și care angajează în mod direct un număr de peste 220,000 de persoane.

viewscnt
Afla mai multe despre
masuri fiscale
rabla plus
voucher electrice