Piața de vehicule electrice din Europa a atins un nivel record în iulie. Dacia, scădere ușoară față de luna anterioară

Piața de vehicule electrice din Europa a atins un nivel record în iulie. Dacia, scădere ușoară față de luna anterioară
scris 29 aug 2020

Achizițiile de mașini electrice în Europa au accelerat în luna a șaptea la o cotă de piață de 18%, un nivel aproape greu de imaginat în urmă cu numai 2-3 ani. Înmatriculările de autoturisme și-au revenit aproape complet, menținând o scădere de numai 4%, însă Dacia a pierdut din cota de piață în fața concurenților.

Piața de automobile a început să recupereze pierderile înregistrate din cauza pandemiei de coronavirus. Situația României nu este una fericită, pentru că are cel mai mare declin în luna iulie, -44%, în special din cauza decalajelor de înmatriculări, de 90 de zile de la data achiziției, o situație pe care am anticipat-o încă din lunile martie - aprilie. Jato Dynamics a publicat date statistice care arată care a fost în iulie situația înmatriculărilor din Europa, pe mărci și modele, dar și evoluția pe tipuri de propulsie.

În ceea ce privește situația vânzărilor de mașini fabricate în România, observăm că Dacia a fost afectată atât de declinul pieței din România, cât și de poziția nefavorabilă în programele de stimulare din unele țări europene. Cert este că Dacia Sandero, cel mai vândut model al mărcii, are în luna iulie o scădere a vânzărilor, comparativ cu luna anterioară, respectiv, 19.219 unități, față de de peste 20.000 în iulie, ceea ce duce modelul românesc pe locul 9, după ce reușise în lunile anterioare să se numere printre primele patru modele din Europa. Și față de anul trecut înregistrează o scădere ușoară, de circa 2.000 de unități. Anul trecut, Sandero era a treia cea mai vândută mașină din Europa. De asemenea, Dacia Duster a dispărut din nou din topul celor mai vândute mașini, în luna iulie.

Piața de vehicule electrice din Europa a atins un nivel record în iulie. Dacia, scădere ușoară față de luna anterioară

Modelul Ford Puma, fabricat la Craiova și lansat în urmă cu mai puțin de un an, a înregistrat 13.157 unități înmatriculate, în iulie.

În clasamentul lunii trecute observăm și modele care au crescut substanțial față de anul trecut, cum sunt Skoda Octavia, Peugeot 208 sau Renault Captur. În același timp VW Golf revine pe prima poziție, pe care o ocupă de foarte mulți ani, și depășește Renault Clio, care a reușit, pentru o perioadă scurtă, performanța de a fi cel mai vândut automobil din Europa.

În total, au fost înmatriculate 1,2 milioane de autoturisme, cu 4% mai puține decât în iulie 2019.

Feliz Munoz, analist Jato Dynamics, susține că piața a profitat de îmbunătățirea condițiilor. „Ambele, atât clienții privați, cât și companiile răspund la condițiile mai bune de piață. Dacă situația continuă să se îmbunătățească, putem începe să vorbim despre o revenire în V a industriei auto din Europa”.

Piața de vehicule electrice din Europa a atins un nivel record în iulie. Dacia, scădere ușoară față de luna anterioară

În acest context, apetitul consumatorilor pentru vehicule electrice vine și pe fondul lansării programelor de stimulare, care oferă discounturi semnificative pentru vehicule electrice sau hibrid.

Cu o cotă de piață de 18%, un veritabil record, mai mult decât dublu față de 7,5% în iulie 2019, mașinile electrificate au însumat un volum de 230.700 unități, cu 131% mai multe decât anul trecut, fiind totodată prima lună din istoria industriei auto când în Europa s-au vândut peste 200.000 de vehicule electrice.

În categoria vehiculelor electrice sunt incluse însă și hibridele HEV, cu încărcare, care au crescut cu 89%, cele mild-hybrid, fără încărcare, și, evident, plug-in hibridele PHEV. Acestea din urmă au înregistrat o creștere imensă, 365%, cu 55.800 de unități.

Mașinile complet electrice, cele cu emisii zero, au înregistrat 53.200 de unități în iulie, mai mult decât dublu față de anul trecut. O situație aparte a fost înregistrată de Tesla, care a pierdut pentru moment ritmul față de mărcile europene și asiatice, din cauza problemelor de fabricație și întârzierii, în acest context, a livrărilor. Analiștii Jato pun acest declin, -76%, și pe seama competiției tot mai acerbe pe acest segment.

Piața de vehicule electrice din Europa a atins un nivel record în iulie. Dacia, scădere ușoară față de luna anterioară

Cele mai vândute modele electrice au fost luna trecută Renault Zoe, cu 9.280 unități, Hyundai Kona, cu o puternică asccensiune, 4.405 unități, VW e-Golf, cu 4094 unități, și Kia Niro, 3.332 unități. Modele care altădată conduceau vânzările, Nissan Leaf sau Tesla Model 3, nu sunt prezente în top 10. Cele mai vândute hibride au fost Toyota C-HR, Corolla, și Ford Puma, jumătate din vânzările modelului produs în România fiind echipate cu această motorizare mild-hybrid (7.681). Cele mai vândute PHEV au fost Ford Kuga, Mercedes A-Class și Volvo XC40.

Cea mai mare creștere de pe piață a fost înregistrată în segmentul SUV-urilor, cu o pondere de 42% și 530.800 unități vândute. Din toate subsegmentele, doar SUV-urile medii au scăzut ușor, cu 6%, în timp ce SUV-urile mici și cele mari au crescut. Unul dintre motivele acestei creșteri a fost faptul că aproape jumătate, 48%, au fost echipate cu motoare electrice sau hibrid.

Piața de vehicule electrice din Europa a atins un nivel record în iulie. Dacia, scădere ușoară față de luna anterioară

viewscnt
Afla mai multe despre
piata auto
vanzari dacia
inmatriculari europa
dacia sandero
masini electrice