Procurorii germani i-au pus sub acuzare pe șefii Volkswagen în scandalul emisiilor

Procurorii germani i-au pus sub acuzare pe șefii Volkswagen în scandalul emisiilor
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 24 sep 2019

Doi dintre șefii Volkswagen Group, președintele Hans Dieter Poetsch și CEO-ul Herbert Diess, au fost puși sub acuzare oficial, potrivit unui comunicat al procurorilor din Saxonia Inferioară, orașul Brunswick. Acuzația se referă la vechiul dosar al manipulării emisiilor la motoarele diesel și are ca acuzație manipularea pieței de capital. Alături de cei doi mai este acuzat și Martin Winterkorn, fost CEO al VW Group.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Acuzația pe care le-o aduc celor trei șefi ai Volkswagen Group se referă la manipularea pieței, fiind vizată mai exact lipsa de informare a pieței deși cei trei știau despre izbucnirea scandalului în SUA. Unul dintre ei, Martin Winterkorn, a plecat din companie în urma acestui scandal.

Reprezentanții companiei afirmă că VW și-a respectat obligațiile legale, lucru ce a reieșit în urma unei investigații proprii „meticuloase”, timp de patru ani, cu ajutorul unor experți interni și externi. „rezultatul este clar: acuzațiile sunt neîntemeiate”, a declarat Hiltrud Werner, membru în Consiliul de Administrație pentru legalitate și integritate. „Dacă va fi un proces, suntem încrezători că acuzațiile se vor dovedi nefondate”.

Herbert Diess își va continua activitatea ca șef executiv al companiei, potrivit avocaților săi. Herbert Diess a picat în scandalul diesel chiar în clipa în care era la un pas să se declanșeze, în 2015, el fiind recrutat de la rivala BMW. Avocații încearcă să îl apere în primul rând prin prisma acestui fapt.

VW a fost acuzată anterior și și-a recunoscut deja vina de a instala dispozitive de trișare pe 11 milioane de automobile diesel. Costurile plătite de VW în acest scandal au depășit 30 de miliarde de euro.

Dosarul de la parchetul din Brunswick a fost declanșat în 2016, la sesizarea Bafin, instituția de supraveghere a pieței federale de capital.

Actualul președinte al VW, Poetsch, care la vremea respectivă era CFO, spune că acuzațiile sunt neplauzibile și nefondate.

Honda va înceta să mai vândă vehicule cu motoare diesel în Europa din 2021 CITEȘTE ȘI Honda va înceta să mai vândă vehicule cu motoare diesel în Europa din 2021

Acuzațiile procurorilor se bazează pe faptul că investigațiile autorităților americane fuseseră demarate din 2014, iar cei trei, care aveau diferite roluri de conducere în VW AG, au stopat anunțurile referitoare la iminenta explozie a scandalului. „Datorită consecințelor financiare considerabile ce rezultau din natura explozivă a problemei, acuzații erau la curent cu faptul că piața de capital trebuia să fie informată. Cu toate acestea, ei au interzis deliberat anunțurile ad-hoc necesare pentru a menține prețul acțiunilor VW la nivelul anterior pentru a evita pierderile VW AG”, spun procurorii.

Acest dosar este unul separat de cel în care compania este acuzată că a folosit dispozitive ilegale la testele de emisii.

 „Întrucât Volkswagen AG nu a putut dezvolta un motor diesel capabil să îndeplinească standardele stricte de emisii care au intrat în vigoare în SUA în 2007, VW a instalat o funcție software în vehiculele care se aflau în modul de testare a vehiculelor”, spun procurorii în acuzația oficială.

Printre consecințele evidente pe care șefii VW ar fi trebuit să le ia în seamă, procurorii aduc drept argumente răscumpărarea a aproxmativ 500.000 de vehicule, cerută de autoritățile americane și care ar fi costat peste 16 miliarde euro. Mai mult, amenzile se ridicau la 37.500 dolari pentru fiecare vehicul care utiliza dispozitivul de manipulare. Astfel consideră că riscurile financiare erau evidente pentru șefi, pentru a decide să anunțe piața de capital. Ca noutate, a apărut informația privind încercarea șefilor VW AG de a negocia cu autoritățile americane formularea prin care este anunțat scandalul public, mai exact nu ca o fraudă, ci ca o probelmă tehnică. Procurorii vorbesc despre „tactica de blocaj practicată de VW AG”.

Potrivit rechizitoriului de 636 de pagini, Martin Winterkor a știut de scandal din mai 2015, cel mai târziu, Hans Dieter Poetsch - din 29 iunie 2015, iar Herbert Diess, din 27 iulie 2015. Faptele au fost cunoscute pe 18 septembrie 2015, când autoritățile SUA au publicat notificarea de încălcare a legii.

Instanța care a fost sesizată urmează să se pronunțe cu privire la admisibilitatea rechizitoriului.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
scandalul emisiilor
volkswagen