TAROM cere un nou ajutor de stat, ca parte a restructurării, pentru pagubele suferite anul trecut. Guvernul are nevoie de acordul Comisiei Europene

TAROM cere un nou ajutor de stat, ca parte a restructurării, pentru pagubele suferite anul trecut. Guvernul are nevoie de acordul Comisiei Europene

Foto: Facebook Tarom

scris 30 iun 2021

Guvernul pregătește acordarea unui nou ajutor de stat Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A.,pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie până la sfârșitul anului 2020. În situația autorizării de către Comisia Europeană, ajutorul va fi dedus, din ajutorul de restructurare.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

De ce este important: Compania aeriană națională TAROM are un plan de restructurare, prezentat de Profit.ro, pentru care a estimat un cost de până la 1,84 miliarde lei (aproximativ 380,3 milioane euro), din care a solicitat 923,6 milioane lei (aproximativ 190,8 milioane euro) ca ajutor de stat individual de restructurare din partea Guvernului. Promite în schimb scăderea cu 33% a numărului total al angajaților, inclusiv reducerea cu 50% a pozițiilor de management, respectiv reducerea cheltuielilor prin închiderea unor agenții, optimizarea rutelor operate și a costurilor privind combustibilul.

De asemenea interesant: Operatorul aerian național TAROM a început procedura prin care pregătește închirierea sediului său central, împreună cu terenul adiacent. Activele sunt în orașul Otopeni, județul Ilfov, iar planul este să fie închiriate pentru o perioadă de cel puțin 10 ani.

DECIZIE Solicitare a mediului de afaceri, adoptată: Angajatorii scapă de echivalentul ștampilei la folosirea semnăturii electronice în contractele de muncă CITEȘTE ȘI DECIZIE Solicitare a mediului de afaceri, adoptată: Angajatorii scapă de echivalentul ștampilei la folosirea semnăturii electronice în contractele de muncă

Pe fondul acestei situații financiare, în cursul anului 2020, TAROM a beneficiat de un ajutor de salvare, sub forma unui împrumut de Trezorerie în valoare de aproximativ 176 milioane lei (36.7 milioane euro), care ar fi trebuit să acopere necesarul de lichidități al companiei pentru perioada martie – august 2020, asigurând funcționarea normală a companiei TAROM până la implementarea unui program de restructurare.

Compnai arată însă că, în urma crizei generate în transportul aerian de către pandemia COVID-19, situația financiară a companiei s-a complicat, ajutorul de salvare fiind utilizat în special pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie, fără a reuși să echilibreze fluxul de numerar, așa cum era prevăzut în planul de lichidități pentru perioada martie - august 2020, prezentat la autorizarea ajutorului de salvare.

Ca urmare a instituirii restricțiilor de călătorie, atât la nivel național, cât și la nivel european și global, începând cu luna martie 2020, TAROM arată că a înregistrat pierderi masive, generate de scăderea traficului aerian. În contextul disponibilității Comisiei Europene de a aproba, în condiții de urgență, ajutoare sub forma împrumuturilor ori granturilor destinate acoperirii pierderilor cauzate de pandemia COVID-19, TAROM a inițiat demersurile necesare pentru acoperirea pierderilor cauzate de pandemie, estimate a ajunge la finalului anului 2020 la suma de 64,8 milioane euro. În urma analizei efectuate de Comisia Europeană, a fost acceptată doar compensarea pierderilor înregistrate pentru perioada 16 martie - 30 iunie 2020, în cuantum de 93.876.360 lei (aproximativ 19,3 milioane euro), aprobarea fiind acordată prin decizia Comisiei Europene din 2 octombrie 2020.

Guvernul se pregătește să schimbe procedura de autorizare a caselor de schimb valutar. Pentru capitalul social la înființare, de 350.000 lei, nu va mai trebui dovedită proveniența banilor CITEȘTE ȘI Guvernul se pregătește să schimbe procedura de autorizare a caselor de schimb valutar. Pentru capitalul social la înființare, de 350.000 lei, nu va mai trebui dovedită proveniența banilor

Având în vedere că pandemia COVID-19 a afectat în mod semnificativ sectorul transporturilor aeriene și după 30 iunie 2020, TAROM a solicitat Guvernului, în temeiul art. 102 alin. (2) lit. b) din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene, un nou ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor generate de această pandemie până la sfârșitul anului 2020, ajutor care va fi dedus, în situația autorizării de către Comisia Europeană, din ajutorul de restructurare.

Guvernul a pregătit o ordonanță de urgență în acest scop, dar arată că: ”Forma ajutorului de stat, valoarea acestuia și condițiile de acordare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, emisă după obținerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare, cu respectarea condițiilor stabilite prin decizie”.

Dacă ajutorul va fi avizat și în situația în care prin ajutorul de stat individual de restructurare sunt finanțate programe de achiziționare aeronave, sumele achitate de la bugetul de stat și nerecuperate se transformă la finele fiecărui an în capital şi vor majora capitalul social deţinut de statul român la Societatea Comercială Compania naţională de transporturi aeriene române - TAROM S.A.

DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelor CITEȘTE ȘI DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelor

Pentru a asigura continuarea operării pe rutele interne și externe în deplină siguranță pentru pasageri, dar și pentru a putea îmbunătăți performanța financiară a acestor rute și implicit a redresa situația financiară precară a companiei în ansamblu, conducerea TAROM a inițiat o serie de măsuri de înnoire a flotei încă din 2018, respectiv: achiziționarea a 5 aeronave noi Boeing 737 MAX cu livrare în anul 2023, pentru care compania are nevoie de surse de finanțare pe termen scurt, pentru plata avansurilor; înlocuirea aeronavelor vechi tip ATR.

După cum a relatat Profit.ro, TAROM a demarat renegocierea contractelor cu producătorii de aeronave ATR și Boeing, cu care are încheiate înțelegeri de cumpărare a unor noi aeronave.

Pentru că românii nu se vaccinează, România vinde Danemarcei 1 milion de doze Pfizer. Cîțu: Ținta vaccinării este aceea de a elimina pandemia și este atinsă CITEȘTE ȘI Pentru că românii nu se vaccinează, România vinde Danemarcei 1 milion de doze Pfizer. Cîțu: Ținta vaccinării este aceea de a elimina pandemia și este atinsă

TAROM estimează pierderi de 230,13 milioane lei în acest an, la jumătate față de cele raportate în anul 2020, de 431,3 milioane lei. Veniturile totale preconizate pentru acest an sunt de 1,19 miliarde lei, aproape duble față de 2020. De asemenea, potrivit scenariului standard, considerat cel mai realist, anul 2024 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, iar anul 2023 ar fi anul în care fluxurile de numerar devin pozitive.

Conform proiectului privind aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2021 al TAROM, se impune și în anul 2021 necesitatea continuării programului de șomaj tehnic prin suspendarea contractelor individuale de muncă pentru aproximativ 300 de angajați/lună, prin rotație, pentru 6 luni din anul 2021 până în luna iulie, când are loc restructurarea personalului, ca urmare a reducerii temporare a activității companiei.

viewscnt
Afla mai multe despre
tarom
ajutor
stat
comisia europeana
guvern
pierderi
profit
2024
restructurare
imprumut
pagube
pandemie