Livrările din portul Constanța către Ucraina - afectate, deși Kievul a renunțat la sancționarea acestuia. Interdicțiile SUA au crescut cererea de motorină din import în România, Serbia și Republica Moldova

​Importurile de motorină efectuate de Ucraina via România nu și-au revenit la nivelurile de dinaintea interzicerii de către guvernul ucrainean a livrărilor efectuate prin portul Constanța, în pofida renunțării la acestea începând cu luna noiembrie. O parte din traderii care utilizează terminalele din portul Constanța preferă să vândă pe alte piețe, printre care România, Serbia și Republica Moldova, care au fost afectate de sancțiunile impuse de SUA Lukoil și Gazprom Neft, relevă analiza Profit.ro.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Livrările din portul Constanța către Ucraina - afectate, deși Kievul a renunțat la sancționarea acestuia. Interdicțiile SUA au crescut cererea de motorină din import în România, Serbia și Republica Moldova

De ce este important Profit.ro a anunțat că importurile maritime de motorină efectuate prin Oil Terminal din portul Constanța au scăzut cu 50% în luna octombrie față de septembrie și au ajuns la 190 de mii de tone, ca urmare a interdicției privind importurile de motorină din Constanța, introdusă de Ucraina la 1 octombrie.

Mai este interesant Măsura, care a fost anulată ulterior, pe 7 noiembrie, este unul dintre motivele pentru care compania românească de stat Oil Terminal s-a văzut obligată să-și rectifice bugetul pe 2025, cu o scădere de 13,2% a estimării de venituri. Statul român pierde și direct bani din cauza restricției impuse de Ucraina, constând în suprataxa de 0,5% din cifra de afaceri, impusă de anul acesta și traderilor străini.

În prima decadă a lunii noiembrie, livrări către Ucraina au fost efectuate de Vitaro Energy, Socar Petroleum și Oscar Downstream, în timp ce Euronova Energies și Alkagesta au preferat să vândă pe alte piețe.

Liderul din România al reciclării maselor plastice semnează contracte de împrumut majore CITEȘTE ȘI Liderul din România al reciclării maselor plastice semnează contracte de împrumut majore

Potrivit presei de specialitate ucrainene, trader-ii anticipează că exporturile de motorină din Constanța către Ucraina vor crește lent și în decembrie, deoarece baza de furnizori va rămâne intactă.

„Deocamdată, ne vom concentra pe alte piețe, deoarece toate aceste interdicții din partea Ucrainei ne-au îngreunat viața și ne-au făcut imposibilă planificarea aprovizionărilor și a vânzărilor, mai ales în condițiile scăderii cotațiilor”, a declarat unul dintre operatorii din Constanța, citat de Enkorr.

În ultima săptămână, cotațiile motorinei au scăzut cu peste 100 dolari pe tonă, ceea ce face ca tranzacționarea pe noiembrie să fie neprofitabilă după fixarea prețurilor contractuale.

„Până acum avem doar produse doar din India, așa că vindem activ pe piața din România”, a precizat alt trader.

Sancțiunile impuse Lukoil și NIS au contribuit la creșterea cererii de combustibil importat în România și Serbia.

Săptămâna trecută, guvernul sârb a aprobat importul a 38.000 de tone metrice de benzină și 66.000 de tone de motorină pentru rezervele de stat.

DECIZIE Pentru tarif redus la tren și metrou, studenții cu buletine electronice vor trebui să își descarce și certificatul cu adresa de domiciliu CITEȘTE ȘI DECIZIE Pentru tarif redus la tren și metrou, studenții cu buletine electronice vor trebui să își descarce și certificatul cu adresa de domiciliu

Înainte de interdicția impusă de guvernul ucrainean importurilor din Constanța, Euronova Energies și Alkagesta erau responsabile pentru alimentarea lunară a pieței ucrainene cu 52 mii tone, adică o treime din livrările din septembrie.

Cererea din terminalele constănțene a crescut și ca urmare a presiunii clienților din Republicii Moldova.

Potrivit trader-ilor, unele companii moldovenești au redevenit în octombrie active în terminalele de la Marea Neagră, ca urmare a încetării achizițiilor de la rafinăria Petrotel-Lukoil, care este în prezent în revizie și a cărei activitate este afectată de sancțiunile SUA.

De altfel și Oi Terminal a fost afectat de situația incertă în care se află Petrotel, de la momentul intrării sale în revizie, la mijlocul lunii octoimbrie și până în prezent, operatorul terminalului din Constanța neefectuând nicio operațiune de primire țiței pentru această rafinărie.

„Oprirea activității acestei rafinării va impacta semnificativ activitatea Oil Terminal dacă nu vor fi identificate soluții alternative”, a precizat compania pentru Profit.ro.

Lukoil România SRL, care operează cele 320 stații de benzinării din România, și care se alimentează de la Petrotel, deținută de grupul rus, prin intermediul traderului Litasco pe o altă firmă, Petrotel Lukoil SA, este principalul client al Oil Terminal.

VIDEO SURPRIZĂ Două noi mari linii de metrou în București. Robert Răzvan Dobre, Ministerul Transporturilor, anunță: Mai avem două mari magistrale despre care nu s-a vorbit până acum - Profit.ro Maratonul Infrastructură și Mobilitate CITEȘTE ȘI VIDEO SURPRIZĂ Două noi mari linii de metrou în București. Robert Răzvan Dobre, Ministerul Transporturilor, anunță: Mai avem două mari magistrale despre care nu s-a vorbit până acum - Profit.ro Maratonul Infrastructură și Mobilitate
Valoare serviciilor facturate de Oil Terminal către Lukoil România SRL în primele 9 luni ale anului a fost de 63,6 milioane de lei, reprezentând o cincime din valoarea facturilor emise de companie în respectiva perioadă.
 
Valoarea facturilor din primele 9 luni ale anului emise de Oil Terminal către Lukoil România SRL este cu aproape 50% peste cea din perioada similară a anului trecut, de 42,5 milioane de lei.
 
Cererea de motorină din partea Republicii Moldova ar putea crește și mai mult, deoarece există zvonuri, potrivit presei de la Kiev, că Ucraina a ridicat interdicția privind importurile de motorină din portul Giurgiulești, ceea ce ar permite firmelor moldovenești să poată reexporta carburanți în Ucraina.

În pofida interdicției de a vinde combustibil indian pe piața ucraineană, 73 mii tone de diesel, produs de Reliance Industries, au ajuns la Constanța în octombrie. Potrivit traderilor citați de presa de specialitate ucraineană, combustibilul a fost vândut pe piețele din România, Serbia și Republica Moldova.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0901 -0.00020.00 %
1 USD4.3946 -0.0029-0.07 %
1 GBP5.8106 +0.0206+0.36 %
1 CHF5.4542 +0.0010+0.02 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite