De ce este important Profit.ro a anunțat că importurile maritime de motorină efectuate prin Oil Terminal din portul Constanța au scăzut cu 50% în luna octombrie față de septembrie și au ajuns la 190 de mii de tone, ca urmare a interdicției privind importurile de motorină din Constanța, introdusă de Ucraina la 1 octombrie.
Mai este interesant Măsura, care a fost anulată ulterior, pe 7 noiembrie, este unul dintre motivele pentru care compania românească de stat Oil Terminal s-a văzut obligată să-și rectifice bugetul pe 2025, cu o scădere de 13,2% a estimării de venituri. Statul român pierde și direct bani din cauza restricției impuse de Ucraina, constând în suprataxa de 0,5% din cifra de afaceri, impusă de anul acesta și traderilor străini.
În prima decadă a lunii noiembrie, livrări către Ucraina au fost efectuate de Vitaro Energy, Socar Petroleum și Oscar Downstream, în timp ce Euronova Energies și Alkagesta au preferat să vândă pe alte piețe.
Potrivit presei de specialitate ucrainene, trader-ii anticipează că exporturile de motorină din Constanța către Ucraina vor crește lent și în decembrie, deoarece baza de furnizori va rămâne intactă.
„Deocamdată, ne vom concentra pe alte piețe, deoarece toate aceste interdicții din partea Ucrainei ne-au îngreunat viața și ne-au făcut imposibilă planificarea aprovizionărilor și a vânzărilor, mai ales în condițiile scăderii cotațiilor”, a declarat unul dintre operatorii din Constanța, citat de Enkorr.
În ultima săptămână, cotațiile motorinei au scăzut cu peste 100 dolari pe tonă, ceea ce face ca tranzacționarea pe noiembrie să fie neprofitabilă după fixarea prețurilor contractuale.
„Până acum avem doar produse doar din India, așa că vindem activ pe piața din România”, a precizat alt trader.
Sancțiunile impuse Lukoil și NIS au contribuit la creșterea cererii de combustibil importat în România și Serbia.
Săptămâna trecută, guvernul sârb a aprobat importul a 38.000 de tone metrice de benzină și 66.000 de tone de motorină pentru rezervele de stat.
Înainte de interdicția impusă de guvernul ucrainean importurilor din Constanța, Euronova Energies și Alkagesta erau responsabile pentru alimentarea lunară a pieței ucrainene cu 52 mii tone, adică o treime din livrările din septembrie.
Cererea din terminalele constănțene a crescut și ca urmare a presiunii clienților din Republicii Moldova.
Potrivit trader-ilor, unele companii moldovenești au redevenit în octombrie active în terminalele de la Marea Neagră, ca urmare a încetării achizițiilor de la rafinăria Petrotel-Lukoil, care este în prezent în revizie și a cărei activitate este afectată de sancțiunile SUA.
De altfel și Oi Terminal a fost afectat de situația incertă în care se află Petrotel, de la momentul intrării sale în revizie, la mijlocul lunii octoimbrie și până în prezent, operatorul terminalului din Constanța neefectuând nicio operațiune de primire țiței pentru această rafinărie.
„Oprirea activității acestei rafinării va impacta semnificativ activitatea Oil Terminal dacă nu vor fi identificate soluții alternative”, a precizat compania pentru Profit.ro.
Lukoil România SRL, care operează cele 320 stații de benzinării din România, și care se alimentează de la Petrotel, deținută de grupul rus, prin intermediul traderului Litasco pe o altă firmă, Petrotel Lukoil SA, este principalul client al Oil Terminal.
În pofida interdicției de a vinde combustibil indian pe piața ucraineană, 73 mii tone de diesel, produs de Reliance Industries, au ajuns la Constanța în octombrie. Potrivit traderilor citați de presa de specialitate ucraineană, combustibilul a fost vândut pe piețele din România, Serbia și Republica Moldova.














