Noi standarde impuse la comercializarea benzinei și motorinei. Noile prevederi nu sunt extrem de prietenoase cu posesorii de mașini mai vechi

Noi standarde impuse la comercializarea benzinei și motorinei. Noile prevederi nu sunt extrem de prietenoase cu posesorii de mașini mai vechi
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 19 apr 2018

Șoferii români își vor alimenta autovehiculele, începând din prima zi a anului viitor, cu benzină cu un conținut de minimum 8% în volum biocarburanți și motorină cu un conținut de minimum 6,5% în volum biocarburanți. Benzina va trebui să aibă un conținut de oxigen de maxim 3,7% m/m și unul de etanol de maxim 10%, relevă noile obligații pregătite de autorități în domeniu.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Majorarea conținutului minim de biocarburanți de la 4,5%, cât este în prezent, la 8% în benzină și introducerea de conținut minim de biocarburanți de 6,5% în motorină ar fi trebuit să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2018, motiv pentru care Comisia Europeană a deschis pe 23 noiembrie 2017 , o procedură de infringement pe tema calității carburanților comercializați, prevăzută în directiva 1513/2015 a Parlamentului European.

Urmărește-ne și pe Google News
Veste bună pentru șoferi: procentul obligatoriu de amestec de minim 8% biocarburanți în benzină amânat pentru 2019 CITEȘTE ȘI Veste bună pentru șoferi: procentul obligatoriu de amestec de minim 8% biocarburanți în benzină amânat pentru 2019
Evenimente
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

Noile prevederi nu sunt extrem de prietenoase cu posesorii de mașini mai vechi. De aceea, potrivit proiectului, aceștia trebuie avertizați de comercianți în legătură cu conținutul benzinei, respectiv motorinei.

Astfel, în cazul în care conținutul de etanol din benzină depășește valoarea de 5% în volum sau conținutul de oxigen din benzină depășește 2,7% m/m, pe etichetă va fi inclus și următorul text de avertizare: «Atenție! Verificați compatibilitatea motorului autovehiculului dumneavoastră cu acest amestec de carburant»

Similar va fi la motorina comercializată: în cazul în care conținutul de esteri metilici ai acizilor grași (EMAG) din biocarburanții din motorină depășește valoarea de 7% în volum, va fi inclus și următorul text de avertizare: «Atenție! Verificați compatibilitatea motorului autovehiculului dumneavoastră cu acest amestec de carburant.»

Iar în cazul în care în benzina/motorina comerciaizată există aditivi metalici, va fi inclus și următorul text de avertizare: «Atenție! Amestecul de carburant conține aditivi metalici.»

Guvernul amână deadline-urile \ CITEȘTE ȘI Guvernul amână deadline-urile "înverzirii" carburanților. România este deja în infringement UE pe această temă

Cerințe similare sunt impuse și producătorilor și importatorilor de autovehicule, care sunt obligați să includă în documentația tehnică pe care o pun la dispoziția utilizatorilor, respectiv în cartea tehnică, informații privind conținutul de biocarburanți din benzină care poate fi utilizat și, mai ales, cu privire la folosirea adecvată a diverselor tipuri de amestecuri conținând benzină.

În cazul apariției unor evenimente excepționale, ce conduc la schimbări bruște în aprovizionarea cu țiței sau în aprovizionarea cu produse petroliere care fac dificilă respectarea specificațiilor tehnice prevăzute în prezenta hotărâre, autoritățile române vor trebui să informeze Comisia Europeană despre această situație, în vederea autorizării de către aceasta a unor valori-limită mai mari pentru unul sau mai mulți parametri ai benzinei și motorinei, pe o perioadă de maximum 6 luni.

Valorile amintite ale conținutului de biocarburanți din benzină și motorină se referă la biocarburanții care nu sunt obținuți din deșeuri, reziduuri, material celulozic de origine nealimentară și material ligno-celulozic. “În scopul demonstrării respectării obligațiilor privind energia regenerabilă stabilite la nivel național și a obiectivului de utilizare a energiei din surse regenerabile în toate tipurile de transporturi, contribuția adusă de biocarburanți din deșeuri, reziduuri, material celulozic de origine nealimentară și material lingo-celulozic se consideră a fi dublă față de cea adusă de alți biocarburanți.”, se precizează în documentul citat.

Pentru a nu afecta producția agricolă, actul normativ prevede o limită maximă de 7% din consumul final de energie în transporturi în 2020 pentru contribuția biocarburanților produși din culturi de cereale și de alte plante bogate în amidon, din culturi de plante zaharoase și de plante oleaginoase și din culturi cultivate drept culturi principale în primul rând în scopuri energetice, pe terenuri agricole.

Totodată, se precizează că biocarburanții nu pot fi produși din materii prime care provin de pe terenurile bogate în biodiversitate sau pe terenurile care, începând cu data de 1 ianuarie 2008, erau fie păduri cu funcții speciale de protecție sau pășuni bogate în diversitate.

De asemenea, biocarburanții nu se vor putea obține nici din materiile prime care provin de pe terenuri cu stocuri mari de carbon: terenuri acoperite sau saturate cu apă în mod permanent sau pe o perioadă semnificativă din an, suprafețe dens împădurite, etc.

Potrivit unui document al Serviciului pentru agricultură al USDA, în România există doi producători de biodiesel, care controlează întreaga producție. “Actuala capacitate de producție, de 200.000 tone pe an, dacă ar fi utilizată în totalitate, ar acoperi în întregime cererea domestică. Cu toate acestea, importurile masive din alte state, precum Polonia și Bulgaria, afectează capacitatea celor doi producători interni de a profita de pe urma creșterii procentelor impuse de UE. În 2016, importurile de biodiesel din România s-au majorat de la 79.000 tone în 2015 la 120.000 tone, iar exporturile producătorilor români au scăzut cu 43%”, se precizează în documentul agenție de stat americane. În cea ce privește bioetanolului, potrivit aceleiași surse, în România există un singur producător, cu o capacitate de producție de 80.000 de tone pe an. În pofida acestui lucru, potrivit estimărilor Serviciului pentru agricultură al USDA, în 2017 România a produs 5 mii de tone de bioetanol și a importat 68.000 de tone de bioetanol. Cele trei companii la care face referire agenția guvernului USA par a fi cele care s-au asociat în Asociația Producătorilor de Biocombustibili din România, BIO FUEL ENERGY S.R.L., PROCERA BIOFUELS S.R.L. și PRIO BIOCOMBUSTIBIL S.R.L..

Anul trecut, Guvernul și-a motivat decizia de amânare a termenului prin faptul că nu are cum să evalueze impactul local al intrării în vigoare a acestor obligații, din lipsa bazei legale, și mai are nevoie de timp pentru a putea realiza acest lucru.

"În prezent, la nivelul autorităților publice centrale cu atribuții în domeniul reglementat de actele normative menționate mai sus (Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Energiei, Ministerul Transporturilor, Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale) și al Ministerului Afacerilor Externe a fost inițiat și se află în derulare un proces de evaluare a cadrului legal actual în raport cu cerințele legislației europene în materie", se susținea la finalul anului într-o notă de fundamentare a unui HG de prorogare a termenelor.

Rezultatul procesului de evaluare este actualul proiect de HG, prin care se confirmă noua dată de intrare în vigoare a noilor standarde în ceea ce privește conținutul de biocarburanți în benzină și motorină, dar și amânarea cu un an, începând cu 31 decembrie 2020, a obligației furnizorilor de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, cu până la 10%, dar nu mai puțin de 6%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie de carburanții fosili în 2010.

viewscnt
Afla mai multe despre
benzina
motorina
biocarburanti
bioetanol