Ai trotinetă electrică? Ai putea fi obligat să o asiguri RCA chiar din acest an

Ai trotinetă electrică? Ai putea fi obligat să o asiguri RCA chiar din acest an
Profit.ro
Profit.ro
scris 24 aug 2023

Românii care dețin trotinete electrice care au o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h ar putea fi obligați să le asigure RCA chiar din acest an, potrivit unor modificări legislative pregătite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), pentru transpunerea unei Directive UE care modifică legislația RCA.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

O directivă UE (Directiva 2021/2118/CE) care va modifica legislația RCA și care ar trebui transpusă în legislația națională chiar în acest an prevede redefinirea termenului de „vehicul” astfel încât obligația asigurării RCA să se extindă și la anumite trotinete electrice, arată Hotnews.ro

Netflix continuă să câștige noi abonați în Statele Unite după ce a eliminat partajarea parolelor cu familia și prietenii CITEȘTE ȘI Netflix continuă să câștige noi abonați în Statele Unite după ce a eliminat partajarea parolelor cu familia și prietenii

Directiva UE trebuie implementată în legislația națională până la data de 23 decembrie 2023, iar ASF va include aceste dispoziții în proiectul de lege privind modificarea legii RCA la care lucrează în prezent.

Cum explică ASF de ce se va introduce obligația asigurării RCA la unele trotinete electrice

Deși în textul Directivei UE nu este precizat în mod clar termenul „trotinetă electrică”, ASF susține că pentru anumite trotinete electrice se va introduce asigurarea obligatorie RCA.

Iată motivarea ASF:

„Directiva 2021/2118/CE de modificare a Directivei 2009/103/CE privind asigurarea de răspundere civilă auto și controlul obligației de asigurare a acestei răspunderi, modifică definiția vehiculului, definiție ce este în legătură cu obligația de a introduce o asigurare pentru acestea.

Astfel, se definește vehiculul după cum urmează:

vehicul:

(a) orice autovehicul (n.a vehicul cu motor) acționat exclusiv în mod mecanic pe uscat, dar care nu se deplasează pe șine, cu:

(i) o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau
(ii) o masă proprie maximă mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;
(b) orice remorcă destinată utilizării cu un vehicul menționat la litera (a), indiferent dacă este cuplată sau necuplată.

Fără a aduce atingere literelor (a) și (b), vehiculele pentru scaune rulante destinate exclusiv utilizării de către persoanele cu dizabilități fizice nu sunt considerate vehicule în sensul prezentei directive;

Așadar, în transpunerea legislației europene în legislația națională din România nu vorbim de introducerea obligației de asigurare pentru orice fel de trotinetă electrică, ci doar pentru acelea care se încadrează în criteriile tehnice de mai sus.

Pentru celelalte trotinete sau vehicule care nu se încadrează în aceste criterii există opțiunea încheierii unei asigurări facultative ce acoperă răspunderea proprietarului sau a conducătorului, aceasta în măsura în care în mod voluntar proprietarii acestora vor dori încheierea unor astfel de contracte.”, au precizat oficialii ASF.

ULTIMA ORĂ VIDEO Evgheni Prigojin, șeful grupării de mercenari Wagner - la bordul unui avion prăbușit în Rusia. Nu sunt supraviețuitori. Date-cheie despre Prigojin. Biden sugerează că Putin ar fi în spate CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ VIDEO Evgheni Prigojin, șeful grupării de mercenari Wagner - la bordul unui avion prăbușit în Rusia. Nu sunt supraviețuitori. Date-cheie despre Prigojin. Biden sugerează că Putin ar fi în spate

Surse: Obligatia RCA va viza orice mijloc de transport cu propulsie proprie cu o viteză maximă mai mare de 25 km/h

Exprimarea „autovehicul acționat exclusiv în mod mecanic” este foarte neclară în Directiva UE, cu atât mai mult cu cât în preambulul aceluiași act normativ se spune că prevederile nu ar trebui să se aplice vechiculelor electrice ușoare care nu sunt incluse în definiția noțiunii de „vehicul” ar trebui excluse din domeniul de aplicare al Directivei 2009/103/CE.

  • „Unele autovehicule sunt de dimensiuni mai mici și, prin urmare, sunt mai puțin susceptibile decât alte autovehicule să producă vătămări corporale grave sau daune materiale. Includerea lor în domeniul de aplicare al Directivei 2009/103/CE ar fi disproporționată și nu ar fi adaptată exigențelor viitorului.
  • Includerea lor ar submina, de asemenea, adoptarea unor vehicule mai noi, cum ar fi bicicletele electrice, care nu sunt acționate exclusiv în mod mecanic, și ar descuraja inovarea.
  • În plus, nu există suficiente dovezi că astfel de vehicule de dimensiuni mai mici ar putea provoca accidente cu persoane prejudiciate în aceeași măsură ca alte vehicule, cum ar fi autoturismele sau camioanele.(..)”, se arată în directiva UE.

În Codul rutier spre exemplu, trotineta electrică este definită ca un vehicul echipat cu motor electric a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h. Multe trotinete electrice au însă viteze mai mari de 30 km/h ori 50 km/h.

  • De ce vorbește atunci ASF de obligativitatea RCA pentru trotinete electrice?

Surse care au dorit să-și păstreze anonimatul au precizat pentru HotNews.ro că obligativitatea RCA va viza orice mijloc de transport cu propulsie proprie care are viteză mai mare de 25 km/h.

ULTIMA ORĂ DECIZIE Companiile mari vor plăti un impozit de cel puțin 1% pe cifra de afaceri. \ CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DECIZIE Companiile mari vor plăti un impozit de cel puțin 1% pe cifra de afaceri. "Negocieri extrem de dure"

Astfel, în proiectul de lege de modificare a legii RCA, transmis de ASF către Ministerul de Finanțe, termenul de vehicul este definit astfel:

„vehicul - bun care reprezintă:

  • a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteza maxima constructiva mai mare de 25 km/h; sau
  • b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masa proprie mai mare de 25 kg și o viteza maxima constructiva mai mare de 14 km/h;
  • c) tramvai;
  • d) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) și b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;”.

Proiectul de lege privind modificarea legislației RCA elaborat de ASF ar urma să fie scos în consultare publică de Ministerul de Finanțe în perioada următoare, pentru a fi adoptat de Guvern și transmis Parlamentului.

viewscnt
Afla mai multe despre
trotinetă electrică
rca
asigurare