Allianz-Țiriac: Situația pe RCA din ultimii doi ani a rămas neschimbată. Am încasat 100 lei și am plătit 110 lei

Allianz-Țiriac: Situația pe RCA din ultimii doi ani a rămas neschimbată. Am încasat 100 lei și am plătit 110 lei

Sursa foto: Profit.ro / Laszlo Raduly

Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
Oana Osman
Oana Osman
scris 12 feb 2016

Allianz-Țiriac Asigurări, liderul pieței locale, a înregistrat anul trecut pierderi de 10 lei la fiecare poliță RCA vândută, în ciuda măsurilor de eficientizare a cheltuielilor companiei și creșterii primei medii, ale căror efecte au fost anulate de avansul despăgubirilor achitate clienților.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

“Nu am avut și nici nu avem ca obiectiv să creștem pe RCA, însă vom continua să facem eforturi pentru a ne eficientiza rezultatele pe acest segment. În 2015, ce-am luat pe mere am dat pe pere. Am reușit să ne reducem cheltuielile de achiziție și administrare, dar efectul pozitiv a fost anihilat de creșterea despăgubirilor. În privința tarifelor, s-au făcut în principal reglaje fine, în funcție de profilul de risc, însă pentru majoritatea segmentelor de clienți prețul final al asigurării nu s-a modificat semnificativ. Trăgând linie, rezultatul din 2015 arată la fel ca în 2014. Pentru fiecare 100 de lei încasați din polițe RCA, cheltuielile s-au ridicat la 110 lei”, a declarat directorul general al companiei, Remi Vignaud, la o întâlnire cu presa.

Anul trecut, potrivit datelor companiei, Allianz-Țiriac a vândut aproximativ 275.000 de polițe, de la circa 300.000 de contracte în 2014, care au generat prime subscrise de 256 milioane de lei, de la aproape 230 milioane în urmă cu un an.

Prima medie pe poliță s-a majorat cu 19%, tendință susținută în principal de avansul ponderii clienților persoane juridice în portofoliul de asigurați RCA al companiei.

Numărul polițelor RCA contractate de companii a avut, în 2015, o pondere de aproape 60% în totalul polițelor RCA emise de Allianz-Țiriac.

Față de un preț mediu de 540 de lei pe poliță plătit de clienții persoane fizice, companiile au achitat, în medie, aproape 1.300 lei pe polița RCA valabilă 12 luni.

Reprezentanții companiei susțin că majoritatea clienților Allianz-Țiriac au putut cumpăra, pe parcursul anului 2015, polițe RCA la prețuri stabile, comparabile cu cele din 2014.

Liderul pieței asigurărilor vrea profit pe RCA în următorii doi ani CITEȘTE ȘI Liderul pieței asigurărilor vrea profit pe RCA în următorii doi ani

La persoane fizice, în 2015, nivelul tarifului RCA pentru persoane fizice s-a făcut o ajustare relevantă, în ultimul trimestru, în sensul creșterii primei de bază cu 5%, pentru acoperirea inflației costurilor cu piesele de schimb și cu manopera pentru reparații.

Reprezentanții companiei spun că, la mijlocul anului trecut, Allianz-Țiriac a redus tarifele RCA pentru autoturismele de putere medie pentru anumite categorii de autoutilitare deținute de persoane fizice.

Și în ceea ce privește persoanele juridice, majoritatea clienților Allianz-Țiriac au putut cumpăra polițe la tarife apropiate la începutul și la finele anului 2015.

În cazul unui camion de 44 tone utilizat pentru activități de transport mărfuri, diferența de primă a fost de 1% între prima lună și ultima lună a anului.

Pe de altă parte, spun reprezentanții Allianz-Țiriac, ca urmare a înrăutățirii semnificative a daunalității, tarifele au fost majorate cu până la 50% la anumite categorii de vehicule comerciale de mare tonaj.

În privința daunelor, Allianz-Țiriac a plătit anul trecut, pe segmentul RCA, despăgubiri de peste 125 milioane de lei, la un număr de aproximativ 19.000 de dosare.

În plus, strict pentru incidentele întâmplate în anul 2015, compania a constituit provizioane (rezerve de daune) de circa 95 milioane de lei, reprezentând, pe de o parte, cheltuieli exigibile, dar încă neachitate pentru incidente notificate (care, eventual, includ pretenții pentru vătămări corporale și daune morale), iar pe de altă parte provizioane pentru daune întâmplate care încă au fost notificate asigurătorului.

“Este foarte importantă o abordare prudentă în stabilirea așa-numitelor rezerve de daune pentru menținerea sub control a achilibrului financiar pe segmentul RCA. O subevaluare a acestor obligații de plată relevante poate crea dezechilibre semnificative de la un an la altul”, a afirmat directorul de asigurări generale al Allianz-Țiriac Asigurări, Aurel Badea.

Pentru relevanță, Badea a prezentat un exemplu cu privire la o autoutilitară asigurată RCA, care a produs un accident în afara României, soldat cu victime.

Într-un interval de câteva luni, o nouă evaluare a dinamicii accidentului și a pretențiilor de despgubire pentru acest caz a ridicat nivelul obligațiilor de plată ale asigurătorului de 5 ori, la peste două milioane de euro.

“Valoarea acestei despăgubiri este egală cu suma primelor de asigurare aferente unui număr de circa 10.000 (aproape 4% din total) polițe vândute, dacă ne raportăm la prima medie pe care o încasează Allianz-Țiriac pentru polițele RCA”, a explicat Badea

La nivelul portofoliului Allianz-Țiriac, statisticile evidențiază diferențe semnificative ale celor doi indicatori pentru segmente de clienți diferite.

Astfel, la autoturisme, frecvența incidentelor în trafic produse de clienți persoane juridice este mai mult decât dublă comparativ cu frecvența accidentelor produse de persoane fizice.

Potrivit companiei, autoutilitarele folosite în activități de transport internațional înregistrează cea mai ridicată frecvență a daunelor RCA, respectiv 10 astfel de vehicule asigurate RCA la Allianz-Țiriac, 4 produc o daună (în străinătate).

Similar, pe dauna medie, valoarea acesteia este de de circa 4 ori mai mare în cazul autoutilitarelor (înmatriculate în România) care produc accidente în străinătate, comparativ cu dauna medie aferentă accidentelor produse de autoturisme.

Statisticile companiei privind nivelul acestor indicatori sunt sursele pe baza cărora sunt generate tarifele RCA și, alături de alți factori ce definesc profiluri de risc (ce iau în considerare comportamente ale șoferilor, respectiv caracteristici ale autovehiculului), determină prețuri finale diferențiate pentru diversele categorii de clienți, au spus reprezentanții asigurătorului.

Badea a mai spus că viitoarele tarife RCA, pe care compania le va notifica ASF, vor acoperi și pierderea de 10 lei pe care asigurătorul a suportat-o în 2015. "Vrem să fim pe zero pe acest segment de piață, respectiv la 100 lei încasați din RCA să avem cheltuieli de 100 de lei", a afirmat reprezentntul Allianz-Țiriac.

Cu subscrieri de 173,3 milioane de lei pe RCA, Allianz-Țiriac ocupa locul 7 la finele primelor nouă luni din 2015.

Primele trei poziții erau deținute de Euroins - 502,1 milioane de lei, Carpatica Asig - 341,3 milioane de lei și Astra - 272,5 milioane de lei.

Euroins și Carpatica Asig se află în procedură de redresare financiară, respectiv rezoluție, iar Astra în faliment, după ce ASF i-a retras autorizația de funcționare în august pentru că acționarii nu au adus 425 milioane de lei la capitaul social.

În primele nouă luni ale anului trecut, Allianz-Țiriac a subscris prime din asigurări generale și de viață de 776 milioane de lei, în creștere cu 6,4% față de perioada similară a anului precedent.

Segmentul auto (CASCO și RCA cumulat) a înregistrat subscrieri în creștere cu aproape 4% în primele nouă luni ale anului, la 482 milioane de lei.

Cu o cotă de piață de 12,17%, Allianz-Țiriac este cel mai mare asigurător local, cu subscrieri de 984,99 milioane de lei în 2014. Compania are un capital social de 99,4 milioane de lei, acționarii fiind grupul german Allianz - 52,16% și Vesanio Trading Limited (Cipru) - 44,48%, companie deținută de omul de afaceri Ion Țiriac.

viewscnt
Afla mai multe despre
allianz-tiriac
rca
asigurari
remi vrignaud