Asociația Credere: Raiffeisen Bank ar trebui să restituie bani către 14.000 de debitori. Instanțele au decis că banca a folosit practici comerciale abuzive pentru creditele restructurate

Asociația Credere: Raiffeisen Bank ar trebui să restituie bani către 14.000 de debitori. Instanțele au decis că banca a folosit practici comerciale abuzive pentru creditele restructurate
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 19 aug 2021

Asociația pentru protecția consumatorilor Credere susține că Raiffeisen Bank ar trebui să restituie sume încasate în plus de la 14.000 de clienți, după ce banca cu capital austriac a restructurat creditele prin includerea comisionului de administrare în dobândă, după cum arată o deciziile mai multor instanțe, cea mai recentă venind de la Înalta Curte de Casație și Justiție. Banca spune că va restitui clienților eventualele sume încasate în plus.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Raiffeisen Bank a fost sancționată în 2014 pentru felul în care a restructurat unele împrumuturi acordate persoanelor fizice în baza unor contracte semnate înainte de criza financiară din 2008-2010.  Banca a inclus costul comisionului de administrare în cel al dobânzii. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a considerat practica băncii drept una agresivă și a amendat-o cu 50.000 de lei. În același timp, președintele ANPC a emis un ordin de încetare a practicii. Raiffeisen a contestat măsurile ANPC, dar a pierdut toate acțiunile în instanță. Cel mai recent, în februarie 2020, Înalta Curte de Casație și Justiție a respins contestația asupra ordinului de președinte.

Curtea de Apel București, instanța de fond a litigiului, arăta că banca a profitat de dificultățile financiare ale clienților, care nu-și mai puteau plăti ratele, și cu ocazia restructurării a mărit nejustificat dobânzile percepute, după o scurtă perioadă în care ratele au fost mai reduse. Mai mult, banca a prezentat eliminarea comisionului de administrare drept un avantaj pentru client, dar în realitate a crescut marja de dobândă.

Goldman Sachs cumpără NN Investment Partners, prezentă și în România, cu 1,7 miliarde de euro CITEȘTE ȘI Goldman Sachs cumpără NN Investment Partners, prezentă și în România, cu 1,7 miliarde de euro

“Lipsa de etică a băncii se transpune într-o asemenea practică incorectă, agresivă, de natură a-l constrânge și influența pe consumatorul mediu aflat într-o situație nefericită, întâmpinând greutăți în a-și duce la bun sfârșit obligațiile asumate, afectând în mod evident raționamentul acestuia, iar decizia sa cu privire la achiziționarea produsului, prezentat drept soluție salvatoare a problemei cu care se confruntă, este cert influențată astfel în mod conștient de bancă”, se arată în motivarea Curții de Apel (decizia )

ÎCCJ reia în parte argumentele anterioare ale instanțelor de rang mai mic și respinge astfel recursul Raiffeisen.

Asociația Credere susține că ar fi 14.000 de clienți ai Raiffeisen Bank cărora le-au fost majorate dobânzile în cadrul unor astfel de restructurări, fiind incluși aici și clienții care nu mai au relații contractuale cu banca.

“Credere a avut recent o întrevedere cu conducerea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, primind asigurări că autoritatea va depune toate diligențele pentru implementarea de către Raiffeisen Bank a hotărârii definitive pronunțate de către instanța de judecată. Potrivit surselor oficiale, prejudiciul ar depăși semnificativ estimarea realizată de Raiffeisen la 10 milioane de euro, din moment ce Ordinul nr. 280/09.07.2014 se aplică tuturor celor 14.000 de clienți afectați, indiferent de statusul contractului de credit: activ sau inactiv”, arată asociația într-un comunicat.

După respingerea definitivă a acțiunii, Raiffeisen arăta că nu este posibilă cuantificarea exactă a prejudiciului, dar că se așteapta la un impact financiar negativ de circa 10 milioane de euro ca urmare a restituirii dobânzii percepute clienților începând cu 2014.

Profit.ro a solicitat Raiffeisen mai multe informații în această speță, inclusiv estimări curente ale impactului, câți clienți fac obiectul ordinului ANPC și dacă a aplicat prevederile acestuia.

“Decizia instanței este din anul 2020 și nu stabilește sume de plata de către banca. În baza deciziei banca a trecut la implementarea ordinului ANPC în conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus în marja de dobânda la restructurarea creditelor. Astfel, după refacerea calculelor potrivit principiului că marja de dobânda și comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clienților eventualele sume colectate în plus, iar în situația clienților la care din acest calcul ar rezultă sume de plătit în plus de către clienți, banca va renunța la aceste sume pentru a nu- i afecta pe clienți. Toate aceste aspecte au fost comunicate de către banca ANPC la sfârșitul anului 2020. Impactul acestor măsuri nu poate fi determinat cu exactitate în acest moment”, arată reprezentanții băncii.

Raportul semestrial publicat la Viena menționează o reducere de 14 milioane de euro a provizioanelor pentru litigii în România.

Anul trecut Raiffeisen a mai pierdut într-un dosar în care ANPC acuza banca de practici comerciale incorecte într-un dosar care viza în principal creditele în franci elvețieni, pentru care banca a crescut premeditat dobânzile. Raiffeisen susținea la acel moment că decizia nu are niciun impact. Un alt litigiu de contestare a unui ordin al președintelui ANPC cu privire la speța respectivă urmează să se judece în decembrie la ÎCCJ.

viewscnt
Afla mai multe despre
raiffeisen bank
asociatia credere
comision administrare
majorare dobanda
inalta curte de casatie si justitie