Guvernul modifică Legea practicilor comerciale incorecte, după ce clienții băncilor s-au plâns la ANPC

Guvernul modifică Legea practicilor comerciale incorecte, după ce clienții băncilor s-au plâns la ANPC
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 26 aug 2015

Grupurile de clienți care au reclamat băncile la ANPC în ultimele luni au primit o veste bună de la Guvern. Aceștia au cerut Protecției Consumatorilor să amendeze băncile pentru practici comerciale incorecte, așa cum sunt definite în Legea 363/2007, însă Autoritatea a anunțat că nu poate încheia procese verbale de sancțiune pentru că nu are instrumente legale.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Cum se îndreaptă o lege strâmb

Potrivit legii, o practică comercială este incorectă dacă este contrară cerințelor diligenței profesionale sau dacă deformează sau este susceptibilă să deformeze în mod esențial comportamentul economic al consumatorului mediu. Aceste practici sunt fie înșelătoare, fie agresive, și sunt sancționate cu amendă de către ANPC.

Legea menționată a fost modificată de Parlament la începutul anului, după ce Comisia Europeană a cerut armonizarea textului cu Directiva 2005/29/CE. Cerințele Comisiei au fost acelea de a lămuri unele aspecte din textul de lege, în special traducerile defectuoase ale unor articole sau unor părți din Anexe, potrivit motivării din proiectul de lege trimis de Guvern Senatului. Doar că senatorii și deputații au introdus amendamente care au făcut legea inaplicabilă în afara acelor încălcări ale textului care se regăsesc în Anexele legii. Potrivit Directivei, exemplele din Anexe au doar caracter de exemplu, nu sunt limitative, ci sunt considerate incorecte în orice situație.

Cele mai multe se referă la publicitatea înșelătoare din cadrul emisiunilor de tele-shopping, promovarea schemelor piramidale, nelivrarea produselor vândute la un anumit preț, ori păcălirea consumatorilor că un comerciant este semnatar al unui anumit cod de conduită când nu este așa. Situațiile punctuale descrise în Anexe pot să nu se regăsească într-o arie largă de domenii, și ar fi greu de aplicat în cazul băncilor, de pildă.

Spre exemplu, una din prevederile din Anexă spune că este practică comercială înșelătoare “afirmarea sau crearea impresiei că un produs poate fi în mod legal vândut, în situația în care acest lucru nu este posibil”. Tot practică comercială înșelătoare este și afirmarea că un produs poate facilita câștiguri la jocurile de noroc” sau că produsul „poate vindeca boli, disfuncții sau malformații”.

Senatorii din Comisia de industrii și servicii au propus ca sancțiunile să fie diferențiate în funcție de gravitatea faptei comerciantului. În amendamentul formulat, însă, singurele practici sancționabile au devenit cele din Anexă. Camera deputaților, la propunerea Comisiei economice, a păstrat formularea Senatului, dar a votat dublarea amenzilor la 100.000 de lei.

Art. 15 inițial:

(1) Utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte, astfel cum au fost definite la cap. II, este interzisă, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 50.000 de lei.

Devine după modificările din Parlament următorul:

(1) Utilizarea de către comercianți a unor practici comerciale incorecte, astfel cum au fost definite la cap. II, este interzisă, constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:

a) cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, pentru practicile comerciale înșelătoare, așa cum sunt definite în anexa nr. 1 paragraful «Practici comerciale înșelătoare»;

b) cu amendă de la 2.000 lei la 100.000 lei, pentru practicile comerciale agresive, așa cum sunt definite în anexa nr. 1 paragraful «Practici comerciale agresive».

Potrivit documentelor de pe site-urile celor două camere, la lucrările Comisiilor de raport au fost prezenți și reprezentanți ai ANPC, instituție responsabilă cu aplicarea acestei legi. Jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, a cărei decizii sunt obligatorii, a arătat în mod constant că aplicarea legii nu poate fi limitată la practicile descrise în Anexe.

Modificările la textul de lege au intrat în vigoare în luna martie, imediat după ce debitorii cu credite în franci elvețieni au fost loviți de aprecierea abruptă a monedei elvețiene. Aceștia au susținut că au fost păcăliți de către bănci atunci când au semnat contractele de credit în moneda străină, pentru că nu li s-au explicat riscurile unei astfel de tranzacții, anume amploarea riscului valutar – unii debitori au rate exprimate în lei de două ori mai mari decât la momentul contractării creditelor.

Sesizările trimise ANPC au rămas fără răspuns, după ce funcționarii instituției din subordinea Guvernului au realizat că legea nu le permite să dea sancțiuni în afara prevederilor din Anexe.

ANPC a precizat apoi că a pornit un proces interinstituțional pentru a remedia modificările aduse Legii 363/2007.
Potrivit unui comunicat de presă al Guvernului, prin una din ordonanțele aprobate azi “se urmărește clarificarea, în principal, a regimului sancțiunilor contravenționale, sens în care se propune aplicarea sancțiunilor contravenționale în cazul tuturor situațiilor în care un operator economic folosește o practică comercială incorectă și nu numai a practicilor incluse în Anexa la Legea nr. 363/2007, așa cum este în prezent”.

În cazul în care vor fi amendate de către ANPC, după intrarea în vigoare a noilor modificări, băncile au posibilitatea să conteste sancțiunea în instanță. 

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
autoritatea nationala pentru protectia consumatorilor
legea practicilor comerciale incorecte
legea 363/2007
practici inselatoare banci
sanctiuni banci