Băncile au început să reactiveze din 25 octombrie popririle fiscale suspendate în pandemie pentru că nu a fost publicată imediat în Monitorul Oficial noua amânare a executărilor silite

Băncile au început să reactiveze din 25 octombrie popririle fiscale suspendate în pandemie pentru că nu a fost publicată imediat în Monitorul Oficial noua amânare a executărilor silite
Oana Osman
Oana Osman
scris 26 oct 2020

Guvernul a aprobat, în ședința de joi, o nouă amânare, până pe 25 decembrie, a executărilor silite pentru restanțe fiscale, a căror suspendare expira pe 25 octombrie, pentru a permite contribuabililor să ceară eșalonări. Nu a publicat, însă, imediat și în Monitorul Oficial decizia pentru ca aceasta să poată intra în vigoare, așa că  băncile au început să reactiveze automat toate popririle în ziua în care suspendarea acestora expira. Abia după ce departamentele juridice vor vedea noile prevederi publicate oficial, nu doar în comunicate de presă sau declarații de ministru, deblocarea conturilor va putea fi procesată în sistemele băncilor.   

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Clienții ING Bank cu popriri fiscale suspendate în pandemie au fost anunțați de bancă, direct prin sms, dar și pe site, că au conturile din nou blocate.
“Începând cu data de 25 octombrie 2020, toate popririle emise de creditorii fiscali care au fost suspendate de bancă vor fi reactivate. Ce înseamnă asta pentru tine? Dacă ai avut una sau mai multe popriri care au fost suspendate conform O.U.G. 29/2020 începand cu 25 octombrie 2020 vei avea din nou conturile blocate până la achitarea popririi. Vei primi un SMS de la noi referitor la blocarea sumei”.

Notificarea de mai sus a fost publicată pe site-ul propriu de ING Bank, în secțiunea de informații utile (detalii aici), banca informând și direct, prin SMS, clienții cu popriri suspendate în pandemie că în conturi le-au fost din nou blocate sumele datorate organelor fiscale, pentru taxe datorate bugetului central sau primăriilor.

Reactivarea popririlor a fost confirmată de ING, luni, la solicitarea Profit.ro: "Având în vedere faptul că eventualele noi modificări nu au fost validate până în acest moment printr-o normă legislativă, ING Bank România a fost nevoită să reactiveze toate popririle emise de creditorii fiscali ce fuseseră suspendate de bancă". Întrebați în ce fel va schimba situația conturilor persoanelor executate publicarea, în zilele următoare, a unui act normativ care va amâna din nou executările silite pâna pe 25 decembrie, reprezentanții băncii au precizat: "Vom acționa în consecință odată cu apariția modificărilor legislative, în funcție de prevederile concrete ale acestora."

ING Bank a anunțat clienții, pe site-ul propriu, că a reactivat începând din 25 octombrie 2020 toate popririle emise de creditorii fiscali care au fost suspendate anterior de bancă în baza OUG 29/2020

ING Bank a anunțat clienții, pe site-ul propriu, că a reactivat începând din 25 octombrie 2020 toate popririle emise de creditorii fiscali care au fost suspendate anterior de bancă în baza OUG 29/2020

Situația este valabilă și la alte bănci, acestea având obligația de a reactiva popririle fiscale în lipsa unui act normativ în vigoare, publicat în Monitorul Oficial, care să prelungească suspendarea executărilor silite. Cum până pe 25 octombrie nu au putut primi instrucțiuni de modificare conform noii legislații aprobate de Guvern, dar neintrate oficial în vigoare, sistemele informatice interne ale băncilor proceseaza automat reactivarea popririlor după aceasta dată.

Data de 25 octombrie a picat duminică, în zi nelucrătoare, activarea popririlor trebuind în mod normal să fie făcută din următoarea zi lucrătoare, adică astăzi, luni, 26 octombrie. O oprire a reactivării popririlor la prima oră azi nu a putut, de asemenea să fie programată în lipsa unei legislații publicate în Monitor care să dea acoperire unei astfel de decizii.

Cu notificări de conturi blocate pentru creanțe fiscale ne-au semnalat că au primit și clienți care nu mai aveau de fapt nicio restanță la ANAF sau primării, achitându-le între timp, deoarece în buna tradiție birocratică din România băncile nu pot ridica popririle decât dacă clienții se prezintă cu dovada achitării și cu adresă de sistare de la organul de executare. De la organele fiscale nu s-au primit însă astfel de adrese, iar clienții au fost și ei descurajați în pandemie să meargă după hârtii la fisc și apoi la bănci, inclusiv suspendarea executărilor având printre scopuri evitarea unor astfel de deplasări cu risc sanitar.

Dacă banii popriți ajung să și fie virați efectiv de bănci la bugetele unde sunt datorate, în cazul în care clienții îi aveau disponibili în cont, devine tardivă intrarea în vigoare a noii amânări pentru executări silite, prin care Ministerul Finanțelor intenționa să dea un nou respiro firmelor și persoanelor afectate în criză, permițându-le să acceseze eșalonări la plată până pe 15 decembrie, fără teama că le vor fi poprite conturile mai devreme de 25 decembrie.

Cea mai neagră situație apare când aceeași sumă datorată este virată la buget de mai multe bănci, Fiscul trimițând adrese de poprire la toate băncile, iar acestea din urmă sunt obligate să vireze banii chiar dacă au fost deja plătiți și din altă bancă, în cazul în care clientul nu le-a adus adresă de sistare de la organul fiscal

Spre deosebire de popririle asigurătorii, care doar blochează sumele de bani existente în conturile bancare fără a vira direct banii decât atunci când se obține titlu executoriu, popririle executorii obligă băncile să vireze sumele respective direct în contul indicat de organul de executare, acesta fiind cazul conturilor colectoare ale ANAF, ale primăriilor (pentru taxe locale restante) sau conturile de consemnare ale executorilor judecătorești.

Suspendarea popririlor fiscale în contextul COVID-19 s-a făcut, începând din martie, prin efectul legii – Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 29/2020, cu modificările și completările ulterioare. Termenul de grație acordat contribuabilor fusese deja prelungit până pe 25 octombrie, iar joia trecută, pe 22 octombrie, Guvernul a decis să acorde o nouă păsuire, în condițiile în care efectele crizei Covid se vor resimți mult timp și în viitor. 

Un proiect de act normativ a fost pus în dezbatere cu câteva zile înainte, cu prevederi menite să prelungească mai multe facilități fiscale și să permită firmelor să își eșaloneze obligațiile fiscale în procedură simplificată. În varianta inițială, însă, acesta nu prevedea extinderea perioadei în care firmele pot amâna la plată obligațiile fiscale, fără executare silită și fără dobânzi și penalități, și nici prelungirea perioadei în care ANAF rambursează TVA cu control ulterior. Acestea au fost adăugate abia în ședința de guvern de joi și aprobate tot atunci, fiind anunțate doar prin comunicate de presă ale Finanțelor și declarații plus postări pe facebook ale ministrului Florin Cîțu. Nepublicate, însă, în Monitorul Oficial, nu pot fi însă luate în considerare de băncile care trebuie să reactiveze popriri după 25 octombrie.

Industria fondurilor de investiții s-a întors în 2018 CITEȘTE ȘI Industria fondurilor de investiții s-a întors în 2018

Concret, joi, Guvernul a extins până la 25 decembrie perioada în care nu se percep dobânzi și penalități pentru obligațiile fiscale neachitate la termen, a căror scadență s-a împlinit după declanșarea stării de urgență. Această facilitate expira la 25 octombrie. De asemenea, a aprobat aplicarea procedurii alternative simplificate de acordare a eșalonării la plată pentru cel mult 12 luni, pentru obligațiile bugetare principale și accesorii a căror scadență/termen de plată s-a împlinit după data la care a fost declanșată starea de urgență și până la data eliberării certificatului de atestare fiscală.

Tot până la 25 decembrie 2020 organele fiscale nu vor începe executarea silită, dând posibilitatea debitorilor de a se decide cu privire la accesarea facilităților fiscale oferite corespunzător situației fiscale, prevederea fiind anunțată însă săptămâna trecută doar printr-un comunicat Ministerul Finanțelor, inițiatorul proiectului.
Într-o conferință de presă, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ionel Dancă, a menționat și alte prevederi ale proiectului de ordonanță inințiat de Ministerul Finanțelor și adoptat de executiv, respectiv extinderea scutirii de impozit specific până la finalul anului pentru sectorul HoReCa.

"A fost aprobată anularea impozitului specific pentru HoReCa. Se prelungește această facilitate până la finalul anului. (...) Un mecanism eficient în această perioadă, rambursarea TVA cu control ulterior, a fost prelungită până la 25 ianuarie", a spus Dancă.

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a afirmat joi seară că Finanțele se pregătesc ca după data de 25 ianuarie rambursarea TVA cu control ulterior să rămână valabilă pentru firmele care sunt contribuabili corecți.

În faza de proiect, actul normativ aprobat joi  (detalii aici) includea mecanismul eșalonării pe 12 luni, suspendarea sancțiunii pentru neconectare de case de marcat la sistemul informatic al ANAF, extinderea scutirii de impozit specific pentru HoReCa până la finalul anului, prorogarea termenului pentru depunerea intenției de restructurare până la data de 31 martie 2021 și prorogarea termenului de depunere a cererii de restructurare până la data de 30 iunie 2021, precum și neimpozitarea cheltuielilor pentru testarea COVID-19 a angajaților.

Proiectul inițial nu prevedea și extinderea perioadei în care firmele pot amâna la plată obligațiile fiscale, fără executare silită și fără dobânzi și penalități, nici prelungirea perioadei în care ANAF rambursează TVA cu control ulterior. Acestea au fost adăugate în ședința de guvern de joi.

Beneficiari ai facilității de eșalonare simplificată sunt toți contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală și care nu înregistrează obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență, sau acestea au fost achitate până la eliberarea certificatului fiscal.

Măsură are ca scop, pe de o parte, din perspectiva contribuabililor, susținerea conformării la plată, pentru contribuabilii aflați în dificultate generată de lipsa de lichidități financiare, ca urmare a crizei provocate de pandemia COVID-19, iar pe de altă parte, din perspectiva statului, asigurarea încasării unor sume certe și periodice la bugetul general consolidat.

Pentru acordarea eșalonării contribuabilul, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
b) să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării stării de urgență și neachitate ulterior.
c) să nu se afle în procedura insolvenței;
d) să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare;
e) să aibă depuse toate declarațiile fiscale;
f) să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Eșalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.
Pot beneficia de eșalonarea simplificată și debitorii aflați în insolvența pentru obligațiile curente născute după declararea stării de urgență, dar și cei care au eșalonare la plată conform Codului de procedură fiscală.

Întrucât eșalonarea simplificată nu presupune constituirea de garanții, legiuitorul a instituit plata unei dobânzi după ce spune să s-a consultat și  cu mediul de afaceri și ceilalți parteneri sociali. Nivelul de dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an (față de Codul de procedură fiscală care prevede nivelul dobânzii de 0,02% pe zi de întârziere).

 

Debitorul poate solicita modificarea eșalonarii prin includerea în eșalonare a obligațiilor născute după acordarea eșalonării la plată de 2 ori pe perioada eșalonarii. Dacă pierde eșalonarea, poate solicita menținerea acesteia tot de 2 ori.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
popriri
executară silite
suspendare
anaf