Dărăbuț, Agista: Provocările unei crize de creștere în business și ce riscuri implică; cum se pot pregăti companiile?

Dărăbuț, Agista: Provocările unei crize de creștere în business și ce riscuri implică; cum se pot pregăti companiile?
Emil Popescu
Emil Popescu
scris 20 iul 2023

Intrarea unui business într-o criză de creștere – când o companie obișnuită cu o dezvoltare anuală de 5-10% trece rapid la un avans semnificativ mai mare, de 30-50% pe an - implică riscuri și necesită o pregătire adecvată și timpurie, care ține în primul rând de echipa de management, la nivel de CEO, manager financiar și operațional, dar și de asigurarea finanțării și de existența unor obiective de business bine conturate, spune Dragoș Dărăbuț, Senior Investment Manager Agista.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

"Aș face o analogie cu criza de creștere prin care trece un copil sau un angajat. Puseele de creștere la copii vin cu schimbări fiziologice, iar pentru a le face față, organismul cere mai multă alimentație; un angajat implicat în foarte multe proiecte, din dorința de a se dezvolta, riscă să subperformeze, iar pentru a evita acest lucru se organizează mai bine, prioritizează mai bine. În cazul unei companii, o criză de creștere poate fi atât un lucru pozitiv pentru că îndreaptă business-ul la următorul nivel, cât și un lucru negativ ce are ca efect scăderea calității serviciilor sau produselor oferite, și implicit clienți nemulțumiți. Cu alte cuvinte, o criză îl poate surprinde nepregătit pe un antreprenor în multe zone ale unui business", a afirmat Dărăbuț pentru Profit.ro.

De la un anumit nivel, o afacere nu poate crește accelerat când deciziile depind de o singură persoană deoarece fondatorul nu se poate implica în toate proiectele. De aceea, el trebuie să delege, iar pentru a putea face acest lucru trebuie să aibă o echipă bună și responsabilă, atât pe zona de core business, cât și pe functiile de suport: marketing, recrutare, juridic, financiar, etc. Astfel, o criză de creștere apare mai ales când managementul nu anticipează suficient de bine următoarea etapă din evoluția business-ului. Modul în care este traversată o etapă mai dificilă sau o criză ține în primul rând de a avea echipa de management potrivită în care atât CEO, cât și CFO au roluri clar definite, știu foarte bine ce au de făcut.

“Din experiența noastră și a grupului din care facem parte, ne dăm seama că un CEO care te-a dus din momentul A în momentul B nu va reuși în mod garantat să te ducă mai departe în punctul C, cu aceleași resurse. De exemplu, una este sa duci bussiness-ul de la zero la 0.5m EUR profit și alta este să îl duci mai departe spre 5m EUR profit. Ai nevoie fie de o echipă mai mare, cu competențe mai diversificate, de procese bine definite, de o comunicare internă mult mai bună. Un fond de private equity trece prin crize de creștere la fiecare investiție pe care o face, știe ce trebuie să facă, pe când pentru un antreprenor s-ar putea să fie prima experiență de acest tip”, potrivit reprezentantului Agista, fond în curs de autorizare la ASF specializat în growth equity, cu focus pe companii care au trecut de stadiul de start-up și sunt într-o etapă de dezvoltare accelerată.

Pentru a depăși o criza de creștere în business este nevoie de un CFO bun, care nu doar să facă bugete sau raportări pe baza datelor comunicate de contabilitate, ci să înțeleagă modelul de business, să identifice din timp probleme, să vină cu propuneri și să contureze procese de lucru eficiente.

De asemenea, un rol foarte important îl are și managerul de operatiuni, spre exemplu, la o companie de IT care crește prin achiziții, managerul de operatiuni este arhitectul care integrează companiile preluate; în zona de servicii medicale, acesta ar fi persoana care se ocupă de extinderea rețelei de clinici prin deschiderea de noi unitati, a exemplificat Dărăbuț.

Pregătirea insuficientă într-o astfel de etapă de creștere accelerată poate avea ca urmare o scădere a calității produselor sau serviciilor, cu efecte negative în privința numărului de clienți, reputației și cotei de piață.

Dărăbuț a subliniat importanța integrării și consolidării business-urilor preluate de o companie, un proces dificil și care durează peste un an în multe cazuri, fiind nevoie mai ales de alinierea unor culturi diferite de management. Conform specialistului, pasul cel mai important este consolidarea echipei, prin clarificarea rolurilor, departamentelor si proceselor de lucru. Pentru eficiență, completează el, echipele nu trebuie să fie mai mari de 10 persoane pentru ca altfel un manager nu are timp să supervizeze, să evalueze sau să-și motivezi anagajații suficient de bine.

Agista investește în companii private sau listate care au depășit stadiul de start-up, au demonstrat o creștere susținută cu resurse limitate în nișa în care activează și vor să-și accelereze scalarea la nivel național și internațional.

Ca mărime, sunt vizate companii în general cu afaceri de la 5 milioane de euro în sus, din domenii care pot susține pentru următorii ani creșteri anuale de 30%, precum IT, sănătate, economie circulară și recycling, dar fără a se limita la aceste domenii.

Fondul aduce finanțare, know-how de business și linii de ghidaj cu privire la strategia de dezvoltare sau la nivelul echipei manageriale, în schimbul unei participații minoritare de acțiuni.

“În România multe piețe sunt foarte fragmentate – primii 5-10 jucători dețin sub 50% din piață - și este loc mult de consolidare. Dacă ai capital, experiență și ești ambițios poți tu ca fond să le consolidezi – fie cum fac colegii noștri, investesc majoritar (ROCA Investments, alt brand din portofoliul Impetum, n.r.) fie, cum facem noi, găsim un partener, o companie dispusă să consolideze, și investim minoritar în acea companie, ajutând cu capital și experiența noastră”, explică Dărăbuț.

El afirmă că strategia de dezvoltare, schimbările și îmbunătățirile la nivel de echipă sunt stabilite cu fondatorul companiei respective înainte de încheierea tranzacției și că un avantaj semnificativ al unui parteneriat cu un fond de growth equity este acela că permite o accelerare a business-ului vs in în cazul în care fondatorul ar continua pe cont propriu.

Dărăbuț îi sfătuiește pe antreprenori să fie deschiși la discuții cu potențiali parteneri și să păstreze legătura cu aceștia, chiar dacă nu au o nevoie imediată de finanțare. Pentru ca o relație de business să fie trainică este nevoie de încredere, iar încrederea se construiește în timp. Așadar, a avea mai multe opțiuni de finanțare cred că este o soluție bună pentru antreprenori.

Impetum Group a lansat Agista anul trecut, pentru a completa soluțiile de investiții oferite de grup și a răspunde nevoilor antreprenorilor de a-și extinde afacerile.

În 2023, Agista a „pivotat” de la un fond care își propunea să investească preponderent în firme aflate în etapa de prelistare la bursă într-un fond specializat în growth equity în curs de autorizare.

Impetum Group, cu 20 de ani de experiență pe piața de business din România, reprezintă un ecosistem antreprenorial românesc care pune laolaltă capital, management și resurse.

viewscnt
Afla mai multe despre
agista criză de creștere