INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor
Profit.ro
Profit.ro
scris 31 mai 2019

Vara acestui an poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și sucuri naturale, pot depăși 6,5 miliarde de lei, o cifră cu aproape 40% mai mare față de acum 10 ani.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Pe fondul creșterii economice și diversificării obiceiurilor de consum, piața băuturilor răcoritoare a marcat un avans semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld.lei în 2010 la 5,83 mld.lei în 2017, potrivit unei analize Frames.

,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6 mld.lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor, prognozele indică depășirea graniței de 6,5 mld.lei’’, afirmă analiștii.

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor


Potrivit analizei, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale, sucuri și băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN 1107 și 1032, aproape s-a dublat față de 2010, de la 437 la peste 800 societăți în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare 767 de firme.

"Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010, producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste 600 de milioane de lei în 2018’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

VIDEO&FOTO De ce a căzut lanțul de restaurante al celebrului chef britanic Jamie Oliver CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO De ce a căzut lanțul de restaurante al celebrului chef britanic Jamie Oliver

Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval, la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați, semn că avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor

Cele două branduri, Coca-Cola și Pepsi, sunt, și în România ca de altfel la nivel internațional, cele mai populare băuturi răcoritoare. Așa se explică faptul că COCA-COLA HBC ROMANIA SRL și QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL reprezintă cei mai importanți jucători din această piață.

Afacerile cumulate ale celor două companii au depășit 3 miliarde de lei în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piață. O cifră în creștere cu aproape 100 de milioane de lei față de anul precedent și cu peste 600 de milioane de lei raportat la 2010.

FOTO Unitatea militară unde a fost executat Ceaușescu, transformată în mall. Lucrările au început CITEȘTE ȘI FOTO Unitatea militară unde a fost executat Ceaușescu, transformată în mall. Lucrările au început

Și profiturile acestora au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4 milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor


COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei în 2017, și QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei, sunt urmate în top 10 de ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei), MASPEX ROMANIA SRL (409 mil.lei), EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei), LA FANTANA SRL (188,3 mil.lei), CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei), PERLA HARGHITEI SA (101,6 mil.lei), ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei) și RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei).

Împreună, primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1 miliarde de lei și un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.

FOTO Un restaurant din Marea Britanie a servit din greșeală unui client o sticlă de vin de 4.500 de lire sterline CITEȘTE ȘI FOTO Un restaurant din Marea Britanie a servit din greșeală unui client o sticlă de vin de 4.500 de lire sterline

"Evoluția celor mai importanți jucători din piață trebuie pusă în concordanță cu investițiile masive pe care acestea le realizează și cu paleta largă de branduri pe care le gestionează.  Coca Cola deține, pe lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul Alb si Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn si Monster Energy). QUADRANT - AMROQ BEVERAGES SRL are în portofoliu, printre altele, mărcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess, Rockstar energy și  apa minerală Perla’’, afirmă Adrian Negrescu.

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor


Studiul Frames arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în București-Ilfov (67), urmat de județele Cluj (49), Argeș (34), Galați și Bihor (câte 29) și Iași (27).

"Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19 firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu putere financiară redusă. Astfel se explică faptul că, pe ansamblu, cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei, iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 lei. De altfel, cele mai multe companii (696), au între 1-10 angajați’’, arată analiza.

FOTO Ikea recheamă un produs CITEȘTE ȘI FOTO Ikea recheamă un produs

Cert este că, pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit semnificativ situațiile financiare, media datoriilor nete scăzând de la 7,7 mil.lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017.

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor


Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de business, și numai 14% au un risc scăzut.

"Multe dintre firmele mici sunt prinse în hățișul blocajului financiar, creditul furnizor fiind prezent în toate segmentele acestui sector. În condițiile în care clienții nu plătesc la timp facturile, există riscul ca multe dintre aceste firme să intre în blocaj. 26 de firme se aflau, de exemplu, în procedură de insolvență în 2017. Astfel că cei care vor să investească în acest sector trebuie să ia în calcul și problemele specifice, dincolo de potențialul de profitabilitate’’, afirmă analiștii de la Frames.

FOTO Iulian Stanciu, șeful eMAG, readuce pe piață brandul TV Diamant CITEȘTE ȘI FOTO Iulian Stanciu, șeful eMAG, readuce pe piață brandul TV Diamant

Dincolo de analiza financiară a sectorului, piața băuturilor răcoritoare se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să lanseze branduri și băuturi ,,fără zahăr’’, considerate mult mai sănătoase.

Coca Cola afirmă, pe site-ul propriu, că ,,categoria de băuturi carbonatate se extinde continuu cu rețete inovatoare, pentru a se adapta gusturilor și stilurilor de viață mereu în schimbare ale consumatorilor. In prezent, categoria este completată cu băuturi răcoritoare făra zahăr și calorii, ala cum este Coca Cola Zero Zahăr, dar și cu inovatii locale, precum Coca Cola Lime’’, iar îmbuteliatorul Pepsi Cola susține că ,,prin noile obiective atribuite pilonului de produse, vom continua să rafinăm varietățile noastre de produse alimentare și băuturi pentru a întâmpina nevoile consumatorilor noștri prin reducerea zahărului adăugat, a grăsimilor saturate și a cantității de sare, dar și prin dezvoltarea unui portofoliu mai vast de produse pentru a ajunge la consumatori și comunități mai puțin valorificate’’.

INFOGRAFICE Vara poate aduce un record istoric pentru piața băuturilor răcoritoare. Cine stinge setea românilor


"Băuturile fără zahăr, sucurile naturale sunt asociate unui stil de viață mai sănătos, jucătorii din acest sector încercând să contribuie la modificarea obiceiurilor de consum, pentru a preveni în primul rând obezitatea și bolile asociate. Un trend salutar într-o țară în care educația alimentară este deficitară, în care consumul de alimente și băuturi înclină balanța spre preț și mai puțin spre calitate’’, afirmă Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.

,,Este de așteptat ca acest trend să se extindă și să vedem, pe rafturile magazinelor, tot mai multe sortimente de ape îmbuteliate (plate și carbogazoase) și băuturi light, din ingridiente naturale și fără adaos excesiv de coloranți. Un rol semnificativ în această evoluție îl are și statul care trebuie să ofere cadrul legislativ necesar menit să elimine de pe piață, treptat, băuturile cu mult zahăr, considerate adevărate bombe calorice’’, afirmă analiștii.

Este de semnalat și evoluția semnificativă a segmentului de băuturi energizante, cu plusurile și minusurile sale, semnalate de producători.

FOTO Lidl retrage de la vânzare două produse ce pot fi periculoase CITEȘTE ȘI FOTO Lidl retrage de la vânzare două produse ce pot fi periculoase

Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost  de 4,7 litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est și cu 60% mai mic decât media Europei de Vest.

Conform analizei Euromonitor Internațional, vânzările de apă îmbuteliată în volum sunt așteptate să aibă o rată de creștere medie anuală compusă de 7,2%, până în anul 2022, România atingând un consum mediu pe cap de locuitor de 132 de litri.

Cea mai mare contribuție la această creștere vine de pe segmentul de apă plată. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în ultimii 5 ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coșul de cumpărături apă plată.

viewscnt
Afla mai multe despre
bauturi racoritoare
coca cola
pepsi