UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes

UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 30 sep 2021

UTILBEN este o companie care a ajuns între liderii din industria utilajelor datorită unui mod de a face afaceri cu integritate și caracter. Acest model de business, atât de rar întâlnit în țara noastră, a fost adoptat de la bun început de fondatorii UTILBEN, soții Ruben și Oana Marian, și transmis angajaților lor. Cei doi tineri antreprenori au înființat afacerea de familie UTILBEN în anul 2006, cu scopul de a le furniza utilaje fiabile din străinătate clienților din România. Astăzi, 15 ani mai târziu, acel proiect de familie s-a transformat într-o organizație cu aproape o sută de angajați.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Despre ascensiunea UTILBEN și despre mecanismele prin care această organizație 100% românească a dobândit statutul de companie de succes, ne vorbește însuși Ruben Marian.

UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes

1. Ruben, care este perspectiva ta asupra unei afaceri de familie?

O să pornesc de la ce spune statistica, pentru că procentele vorbesc de la sine. 70% dintre companiile lumii reprezintă, de fapt, afaceri de familie. Cele mai puternice sunt BMW, Ford, Fiat, Ikea, Amway, Nike, Red Bull sau L'Oréal, dar lista poate continua. Tot statistica ne spune că 30% dintre afacerile de familie rezistă la a doua generație, iar doar 12% rezistă la a treia generație. La a patra generație, surprinzător sau nu, procentul este de doar 3%.

Dorința noastră a fost și este să creăm o afacere de familie care să dăinuie cel puțin până la a patra generație și care să fie transmisă generațiilor viitoare. Tocmai de aceea, am pornit pe drumul antreprenoriatului cu integritate și caracter și nu ne-am abătut de la această cale timp de 15 ani. Rezultatele excelente pe care le-am obținut în acești 15 ani ne confirmă că am luat cea mai bună decizie și că etica în afaceri și valorile morale reprezintă cheia succesului în business.

2. În ce măsură planul inițial a coincis cu realitatea mediului de business?

Voi începe într-o manieră pozitivă, prin explicarea beneficiilor de a porni o afacere de familie. Trăim într-un mediu dinamic, în care celeritatea în luarea deciziilor este esențială pentru bunul mers al companiei. În familie, poți implementa rapid o idee sau poți face o ajustare de direcție fără să trebuiască să treci printr-un lung șir de aprobări și fără să urmezi o procedură complicată. În plus, în familie, încrederea vine de la sine și nu este nevoie de un proces de acomodare, de „citire” a caracterului unei persoane sau de verificare. Știi de la bun început că persoana de lângă tine este de nădejde și că te poți baza pe ea.

La categoria „dezavantaje”, se încadrează, în primul rând, dezechilibrul care se poate crea între viața de familie și mediul de lucru. Cele două se pot confunda și atunci încep problemele. Recunosc, la început, amândoi am căzut într-o extremă și ne-am îngropat în muncă, din dorința de a reuși. Voiam cu tot dinadinsul să avem succes și eram pregătiți să muncim pentru asta până la epuizare. Din fericire, ne-am dat seama la timp că valoarea noastră nu depinde direct de performanțele UTILBEN. Un alt aspect deosebit de important este definirea rolurilor în companie. Fiecare trebuie să își asume un set de responsabilități, care să nu interfereze cu activitatea celuilalt. De aici, rezultă claritate și o bună conlucrare.

UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes

3. Ruben, care sunt principalele provocări cărora trebuie să le faci față atunci când conduci o afacere de familie de talia UTILBEN?

În acest moment, UTILBEN a ajuns la aproape o sută de angajați, iar una dintre principalele provocări este delegarea. Succesul unei organizații depinde de angajații săi. Consider că oamenii sunt cel mai valoros activ al unei companii. Dar este dificil să găsești persoane care să fie la fel de tenace și dedicate precum ești tu, cel care conduci afacerea. Eu și Oana am învățat să punem accentul pe rezultate, și nu pe sarcini, pentru că o activitate simplă poate fi realizată de aproape oricine, însă rezultatele excepționale pot fi obținute doar de oameni remarcabili.

Profit de această ocazie și le adresez o invitație tuturor cititorilor acestui interviu care rezonează cu valorile și viziunea UTILBEN să acceseze rubrica noastră de cariere: https://www.utilben.ro/careers. Căutăm constant profesioniști care să contribuie la creșterea UTILBEN și care să se bucure de o cultură organizațională orientată spre angajat. Punem mare preț pe dezvoltare personală și pe crearea unui mediu de lucru unde accentul cade pe meritocrație și recompensă.

4. Cum devine o afacere de familie o companie de succes?

Trebuie să fii perseverent și să ai un plan care să se întindă pe minimum zece ani încă de la înființarea companiei. Încă din prima zi, trebuie să alegi între câștigul pe termen scurt și câștigul pe termen lung. Ca și într-o familie, în business, dezvoltarea durabilă este esențială și este nevoie de timp pentru a obține rezultate notabile. Nu am ajuns peste noapte în topul furnizorilor de utilaje din România, ci a fost nevoie de răbdare, de abnegație și de o strategie pe termen lung. Ne-am gândit la ce vrem să lăsăm în urma noastră și la felul în care vom construi o moștenire demnă, nu doar bogată. Accentul cade pe sustenabilitate.

Planificarea este un aspect pe care îl luăm foarte în serios la UTILBEN. Avem întâlniri zilnice, săptămânale, lunare și trimestriale, pentru a analiza progresul și pentru a stabili noi priorități în funcție de punctul în care ne aflăm. Piața utilajelor este una dinamică și în continuă evoluție, așa că este imperios să ținem pasul cu ritmul accelerat de dezvoltare și nevoile clienților noștri. În plus, întâlnirile pe care le avem ne permit să avem o imagine de ansamblu clară asupra companiei.

UTILBEN, povestea unei afaceri de familie care a devenit o companie de succes

UTILBEN a crescut spectaculos în cei 15 ani de activitate și a cunoscut o dezvoltare constantă și accelerată datorită inovării continue, investițiilor în digitalizare și creării de linii de business. Astăzi, UTILBEN le oferă clienților din industrie o gamă completă de produse și servicii: utilaje noi și second-hand, piese și atașamente, licitații de echipamente agricole și de construcții, închiriere de utilaje, rețea națională de service, finanțare achiziție. Site-ul www.utilben.ro este cea mai mare platformă online din România de vânzare de utilaje, atașamente și piese de schimb, cu peste 30.000 de produse listate.

viewscnt
Afla mai multe despre
utilben
ruben marian
oana marian