Coaliția de guvernământ, PSD-PNL-UDMR, a respins în Senat un proiect de lege pentru eliminarea birocrației și sprijinirea antreprenorilor, care fusese promovat de Ministerul Economiei, în mandatul fostului ministru Claudiu Năsui (USR). Proiectul a fost avizat pozitiv atât de Consiliul Concurenței, cât și de partenerii sociali din Consiliul Economic și Social, dar actualul Minister al Antreprenoriatului a transmis Parlamentului că nu susține această propunere de debirocratizare.
Proiectul reia prevederile proiectului de ordonanță de urgență promovat în fostul Guvern și propune eliminarea, printre altele, a obligației de a face un curs inutil de vânzător pentru oamenii care vor să facă vânzare.
„Acum, dacă cineva vrea să vândă ceva, trebuie să ia o ștampilă cum că a făcut un curs inutil. Evident, cursul nu poate fi făcut oriunde, ci numai la niște firme special „acreditate” de stat. Care, după cum ați intuit, ne taxează pentru asta. M-am uitat de curiozitate, prețurile variază între 500 și 700 de lei”, declara inițiatorul.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
De asemenea, proiectul prevede eliminarea birocrației de care era nevoie la soldarea sau lichidarea stocurilor.
„Dacă o firmă voia să-și lichideze marfa, trebuia să parcurgă o birocrație întreagă, inclusiv să facă o notificare la primărie. Eliminăm și interdicția de a face mai mult de două soldări pe an. După acest proiect, totul se va face ușor”, mai afirma fostul ministru al Economiei, deputatul Claudiu Năsui.
Totodată, proiectul propune legalizarea modelului de afaceri „from-farm-to-fork” - direct de la fermă la furculiță, fără intermediari.
Cum funcționează acest model de afaceri
- modelul de desfacere presupune organizarea unor grupuri sau comunități de producători locali și consumatori pe o platformă online unde producătorii își listează oferta de vânzare în mod regulat/periodic, săptămânal sau la un alt interval propriu, iar consumatorii interesați plasează comenzi prin intermediul platformei sub forma unor mesaje/comentarii/etc care exprimă acordul de voință în sensul cumpărării.
Care sunt avantajele
- modelul permite ambelor părți integrarea într-o comunitate locală de producători și cumpărători cu aceleași interese, un schimb de informații ușor și transparent, o legătură directă între producător și consumator și o buclă scurtă de feedback, etc;
- standardul de calitate, categoriile de produse acceptate și regulamentul grupurilor se stabilește individual de organizator, și încurajează apariția și organizarea unor grupuri concurente de antreprenori și producători care pot adapta modelul unor condiții, nevoi sau standarde specifice.
CITEȘTE ȘI Consiliul Fiscal confirmă Profit.ro - Guvernul ascunde supraimpozitarea și compensarea din energie în afara bugetului: Pledăm pentru transparentizare!Ce prevede legislația la nivel european și național
- modelul REKO se încadrează într-un lanț scurt de producție și direct „de la fermă la furculiță” (”From farm to fork”), dar și în strategia verde a Uniunii Europene;
- modelul REKO își desfășoară activitatea în baza legislației Europene fără necesitatea unor avize speciale din partea instituțiilor statului deoarece în cadrul evenimentelor/întâlnirilor nu are loc o activitate de tip piață, ci strict livrarea (predarea-primirea) comenzilor efectuate în avans, în mediul online;
- cadrul de reglementare românesc este neclar cu privire la acest tip de activitate, existând un nivel ridicat de nesiguranță din partea organizatorilor de astfel de grupuri, dar și a producătorilor și consumatorilor care își desfășoară activitatea comercială și livrările prin intermediul lor.
”Din toate aceste motive, am clarificat lucrurile în acest proiect, astfel încât să fie clar pentru toți că modelul este legal și nu trebuie sub niciun pretext blocat”, mai spunea Claudiu Năsui.
CITEȘTE ȘI La cererea lui Iohannis, investitorii străini scapă de o taxă introdusă de Parlament, dar nu și de avizele SRI și SIE pentru investițiiConsiliul Concurenței a avizat în două rânduri, anul trecut și anul acesta, prevederile proiectului, recomandarea instituției fiind ”de a simplifica legislația în domeniu prin eliminarea oricăror sarcini sau formalități excesive care pot îngreuna desfășurarea activității comerciale”.
Consiliul Economic și Social a transmis chiar solicitări de eliminări suplimentare, alături de observații punctuale pe proiect, în schim Consiliul Legislativ, condus de Florin Iordache, fostul ministrul al Justiției din perioda în care PSD a fost condus de Liviiu Dragnea, a considerat oportun doar să combată pe fond prevederile proiectului, fără a-l analiza pe articole, așa cum prevede legislația, și a transmis Parlamentului că ”reglementarea preconizată nu poate fi promovată în forma propusă prin proiect”.
Conform raportului comisiiilor de specialitate, actualul Minister al Antreprenoriatului a transmis de asemenea că nu susține prevederile proiectului.