Ministrul Economiei Claudiu Năsui a anunțat noi măsuri pentru eliminarea birocrației și sprijinirea antreprenorilor. Astfel, ministerul a pus în transparență decizională un proiect pentru debirocratizarea comerțului, act normativ care „desființează mai multe bariere inutile și rente de băieți deștepți”, potrivit unui comunicat de presă al USR PLUS.
Proiectul elimină obligația de a face un curs inutil de vânzător pentru oamenii care vor să facă vânzare.
„Acum, dacă cineva vrea să vândă ceva, trebuie să ia o ștampilă cum că a făcut un curs inutil. Evident, cursul nu poate fi făcut oriunde, ci numai la niște firme special „acreditate” de stat. Care, după cum ați intuit, ne taxează pentru asta. M-am uitat de curiozitate, prețurile variază între 500 și 700 de lei”, a declarat Claudiu Năsui, conform sursei citate de News.ro.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
De asemenea, proiectul elimină birocrația de care era nevoie la soldarea sau lichidarea stocurilor.
„Dacă o firmă voia să-și lichideze marfa, trebuia să parcurgă o birocrație întreagă, inclusiv să facă o notificare la primărie. Eliminăm și interdicția de a face mai mult de două soldări pe an. După acest proiect, totul se va face ușor”, a mai afirmat ministrul Economiei.
Totodată, proiectul de ordonanță de urgență legalizează modelul de afaceri „from-farm-to-fork” - direct de la fermă la furculiță, fără intermediari-, recent extins în Europa.
Cum funcționează acest model de afaceri
- modelul de desfacere presupune organizarea unor grupuri sau comunități de producători locali și consumatori pe o platformă online unde producătorii își listează oferta de vânzare în mod regulat/periodic, săptămânal sau la un alt interval propriu, iar consumatorii interesați plasează comenzi prin intermediul platformei sub forma unor mesaje/comentarii/etc care exprimă acordul de voință în sensul cumpărării.
Care sunt avantajele
- modelul permite ambelor părți integrarea într-o comunitate locală de producători și cumpărători cu aceleași interese, un schimb de informații ușor și transparent, o legătură directă între producător și consumator și o buclă scurtă de feedback, etc;
- standardul de calitate, categoriile de produse acceptate și regulamentul grupurilor se stabilește individual de organizator, și încurajează apariția și organizarea unor grupuri concurente de antreprenori și producători care pot adapta modelul unor condiții, nevoi sau standarde specifice.
Ce prevede legislația la nivel european și național
- modelul REKO se încadrează într-un lanț scurt de producție și direct „de la fermă la furculiță” (”From farm to fork”), dar și în strategia verde a Uniunii Europene;
- modelul REKO își desfășoară activitatea în baza legislației Europene fără necesitatea unor avize speciale din partea instituțiilor statului deoarece în cadrul evenimentelor/întâlnirilor nu are loc o activitate de tip piață, ci strict livrarea (predarea-primirea) comenzilor efectuate în avans, în mediul online;
- cadrul de reglementare românesc este neclar cu privire la acest tip de activitate, existând un nivel ridicat de nesiguranță din partea organizatorilor de astfel de grupuri, dar și a producătorilor și consumatorilor care își desfășoară activitatea comercială și livrările prin intermediul lor.
„Din toate aceste motive, am clarificat lucrurile în acest proiect de lege, astfel încât să fie clar pentru toți că modelul este legal și nu trebuie sub niciun pretext blocat”, a mai spus Claudiu Năsui, potrivit sursei amintite.