Războiul dintre Rusia și Ucraina a schimbat puternic schimburile comerciale din regiune, ucrainenii încercând să trimită la export cantități cât mai mari de cereale și floarea soarelui pe alte rute decât cele obișnuite, dar și să importe bunuri de care au nevoie. Datele Ministerului Afacerilor Interne (MAI), analizate de Profit.ro, arată o creștere puternică a tranzitului de camioane pe frontiera de est, de circa 70% cu Ucraina și aproximativ 45% cu Republica Moldova.
Intensificarea schimbului de bunuri se vede în traficul de camioane la punctele de graniță. Intrările și ieșirile de camioane au crescut puternic pentru primele 11 luni din 2022, comparat cu întreg anul 2021 (nu doar 11 luni). Pe la punctele de la granița cu Republica Moldova trec, probabil, multe camioane care transportă, de asemenea, bunuri dinspre sau către Ucraina.
28 mai Maratonul Fondurilor Europene
4 iunie Eveniment Profit.ro - Piața imobiliară între șocuri și oportunități - Ediția a V-a

Similar, pe relația cu Ucraina și Republica Moldova a fost înregistrat și un trafic mai intens de autocare și autoturisme, în contextul în care au fost consemnate 3,37 milioane de intrări de cetățeni ucraineni și 3,27 milioane de ieșiri (pot fi și multiple intrări/ieșiri ale aceleiași persoane). Ar rezulta că 106.390 cetățeni ucraineni se află în România.
La frontierele cu alte state, Bulgaria, Serbia și Ungaria, situația este una semnificativ mai liniștită, rezultă din datele MAI.
Tranzitul de cereale din Ucraina a crescut prețurile pentru transport în România
Potrivit unui document al Ministerului Agriculturii, tranzitul de cereale ucrainene a pus presiune pe logistica de transport din România și a crescut prețurile de transport, în timp ce importurile care au rămas pe piața românească au pus probleme de concurență fermierilor locali, din cauza prețurilor mai mici ale cerealelor din Ucraina.
"Fluxurile ucrainene de grâu și floarea-soarelui au creat anumite distorsiuni pe piața românească, logistica de transport a fost afectată, iar indicațiile de preț pentru aceasta s-au dublat sau chiar triplat în ultimele luni. Producătorii români de cereale și oleaginoase s-au confruntat cu o situație specifică în ceea ce privește importul ucrainean de cereale și semințe oleaginoase în România, deoarece în piață au intrat volume mari de grâu și floarea-soarelui, care nu au mai tranzitat teritoriul în vederea exportului în state membre sau state terțe, ci s-au comercializat pe teritoriul României, făcând concurență producției autohtone prin prețurile de vânzare", arată Ministerul Agriculturii.

Comparație trafic între primele 11 luni din 2022 și întreg anul 2021
Intrări % 2022/ 2021 | Ieșiri % 2022/ 2021 | Intrări 2022 | Ieșiri 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|
Ucraina | Camioane | 69,5 | 62,3 | 157.675 | 159.204 |
Autocare | 105,8 | 139,5 | 9.270 | 8.838 | |
Microbuze | 8,7 | 27,2 | 108.577 | 98.381 | |
Autoturisme | 45,3 | 44,3 | 260.000 | 233.538 | |
Republica Moldova | Camioane | 41,7 | 46 | 211.643 | 211.757 |
Autocare | 50 | 43,8 | 31.486 | 30.579 | |
Microbuze | 39,3 | 21,6 | 97.167 | 82.737 | |
Autoturisme | 45,5 | 35,3 | 966.425 | 914.986 | |
Bulgaria | Camioane | 1,9 | 5,5 | 909.563 | 934.572 |
Autocare | 53,4 | 67,3 | 20.102 | 20.322 | |
Microbuze | 0,2 | 4,9 | 245.381 | 209.573 | |
Autoturisme | 43,2 | 48,1 | 555.732 | 570.991 | |
Serbia | Camioane | -5,9 | -21 | 89.890 | 71.239 |
Autocare | 24,4 | 25 | 3.651 | 3.524 | |
Microbuze | 16,9 | 16,8 | 15.223 | 15.384 | |
Autoturisme | 105,3 | 106,4 | 334.644 | 352.346 | |
Ungaria | Camioane | 14,5 | 7,6 | 975.829 | 1.354.072 |
Autocare | 27 | 23 | 21.191 | 22.709 | |
Microbuze | -18,2 | -17,9 | 195.230 | 227.032 | |
Autoturisme | 4,4 | 13,6 | 1.463.711 | 1.735.400 |
Sursă date: MAI
Ucraineni care au trecut granițele României în 2022-2023
Sursă date: MAI