De la jurnalul tipărit la jurnalul electronic. Saga încă neterminată a implementării aparatelor de marcat cu jurnal electronic în România

De la jurnalul tipărit la jurnalul electronic. Saga încă neterminată a implementării aparatelor de marcat cu jurnal electronic în România
scris 5 sep 2018

Regimul utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale a cunoscut în ultimii ani o serie de modificări determinate de evoluția economică și bugetară din România. Necesitatea  combaterii evaziunii fiscale în România și asigurarea unei mai bune monitorizări a activității operatorilor economici au determinat instituirea unor mecanisme care să conducă la creșterea gradului de colectare a veniturilor  bugetare. Printre acestea,  implementarea sistemului care folosește case de marcat cu jurnal electronic a stârnit cele mai aprinse discuții din această vară.

Analiză transmisă Profit.ro de Ana Cristian - senior tax manager, PwC România, și Andreea Dereli - senior tax manager, PwC România.

Această măsură nu este o noutate la nivel european, mai multe state din Uniunea Europeană au introdus în ultimii ani casele de marcat cu jurnal electronic. Implementate de o manieră diferită, treptat pe domenii de activitate, prin aplicarea unor amenzi ridicate, dar urmărind același scop, aparatele de marcat electronice au pus la dispoziția autorităților fiscale din țările care le-au adoptat o serie de informații, întărind capacitatea acestora de a administra și a controla activitățile desfășurate de contribuabili și a condus la creșterea încasărilor bugetare în țările respective.

Spre exemplu, în țări precum Croația și Ungaria, adoptarea acestui sistem a dus la înregistrarea unor creșteri semnificative ale veniturilor declarate de către contribuabili și a gradului de colectare a TVA la bugetul de stat încă din primul an de implementare.

Casele de marcat cu jurnal electronic: obligația este activă, dar actul care evita amenda din septembrie nu a fost încă aprobat. Surse: promisiune pentru firme de la Finanțe CITEȘTE ȘI Casele de marcat cu jurnal electronic: obligația este activă, dar actul care evita amenda din septembrie nu a fost încă aprobat. Surse: promisiune pentru firme de la Finanțe

În România, modificările aduse în cursul anului 2014 legislației aparatelor de marcat au prevăzut pentru prima dată obligativitatea conectării la distanță a aparatelor de marcat electronice fiscale ale agenților economici români, în vederea transmiterii de date fiscale către Agenția Națională de Administrare Fiscală  - ANAF și eliminarea treptată a aparatelor de marcat cu rolă jurnal. Se dorea ca această conectare să fie realizată până în februarie 2016.

Ana Cristian - senior tax manager, PwC România

Ana Cristian - senior tax manager, PwC România

Însă, în ultimii ani, termenele de înlocuire a aparatelor de marcat cu jurnal tipărit au suferit amânări repetate, în principal din cauza absenței unui cadru normativ complet, complexității procesului aferent implementării unui astfel de sistem, dificultăților de a atinge un numitor comun între producători, distribuitori și autoritățile fiscale cu privire la cerințele tehnice specifice aparatelor de marcat, precum și a fondurilor insuficiente pentru investiții la nivelul sistemului informatic al ANAF.

Potrivit modificărilor legislative din anul 2017, marii contribuabili și cei mijlocii ar fi trebuit să folosească exclusiv aparate de marcat cu jurnal electronic începând cu data de 1 iunie 2018. Micii contribuabili erau obligați să dețină astfel de aparate de la 1 august 2018, de la această dată fiind interzisă utilizarea aparatelor de marcat cu rolă jurnal.

Ulterior, autoritățile fiscale au oferit agenților economici un nou răgaz pentru achiziționarea, testarea și instalarea noilor aparate de marcat electronice fiscale. În acest sens au amânat cu trei luni aplicarea de sancțiuni pentru comercianții care nu s-au conformat, respectiv până la 1 septembrie 2018 pentru contribuabilii mari și mijlocii și până la 1 noiembrie 2018 pentru cei mici.

Andreea Dereli - senior tax manager, PwC România

Andreea Dereli - senior tax manager, PwC România

Conform Ghidului cu privire la înregistrarea informațiilor privind aparatele de marcat electronice fiscale publicat de ANAF, noile aparate de marcat electronice fiscale vor trebui înregistrate de către utilizatori prin completarea și depunerea la organul fiscal în a cărui rază teritorială urmează să fie instalate a unor cereri tipizate. Cererea ar trebui însoțită de o serie de documente, precum factura și documentul de plată care atestă achiziționarea aparatului de marcat electronic fiscal, contractul de vânzare-cumpărare cu plata în rate sau după caz contractul de leasing financiar etc.

Se apropie 1 septembrie - ce se întâmplă totuși cu obligația de a utiliza noile casele de marcat? CITEȘTE ȘI Se apropie 1 septembrie - ce se întâmplă totuși cu obligația de a utiliza noile casele de marcat?

"În teorie, în cazul în care aparatele sunt răspândite în județe aparținând unor organe fiscale diferite, agenții economici ar trebui să depună mai multe cereri de înregistrare, în concordanță cu arondarea teritorială. Acest proces s-ar putea dovedi extrem de anevoios pentru contribuabilii care au numeroase unități de vânzare răspândite teritorial, cu mii de aparate de marcat la nivelul întregii țări.

În practică, am observat că, pentru mulți agenți economici, înregistrarea caselor de marcat a fost un proces mai simplu, în sensul că au putut să le fiscalizeze prin depunerea unui singur dosar la administrația fiscală aferentă sediului principal, cu doar două din cele patru exemplare de cereri prevăzute de Ghid", spun cei doi experți.

Aparatele de marcat astfel fiscalizate vor fi incluse într-un registru național de evidență care va conține informații despre producători, importatori, distribuitori și utilizatori, dar și despre aparatele în sine, permițând monitorizarea lor în timp real.

Întrucât, implementarea sistemului informatic al ANAF pentru conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale nu este încă finalizată, utilizatorii aparatelor de marcat vor avea obligația de a raporta către autorități informațiile din bonurile fiscale (de ex. valoarea totală a bonului, numărul de ordine, data/ora și minutul emiterii bonului, valoarea TVA, informații privind pornirea/oprirea aparatului de marcat electronic fiscal etc.). Transmiterea acestor date se va efectua, până cel mai târziu în data de 20 a lunii următoare, printr-un fișier semnat digital, ce va fi descărcat de pe portalul ANAF.

Deși această obligație a intrat în vigoare începând cu 1 august 2018, astfel că primul termen de raportare va fi 20 septembrie 2018, programul de asistență unde trebuie validate datele care urmează a fi transmise autorităților de către agenții economici este în curs de implementare, urmând să fie anunțat în secțiunea de noutăți a portalului ANAF în momentul în care va deveni disponibil.

EXCLUSIV Finanțele pregătesc modificări pentru a aplica Legea prevenirii firmelor fără case de marcat cu jurnal electronic după 1 septembrie. Firmele scapă de amenzi de până la 10.000 lei și suspendarea activității CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Finanțele pregătesc modificări pentru a aplica Legea prevenirii firmelor fără case de marcat cu jurnal electronic după 1 septembrie. Firmele scapă de amenzi de până la 10.000 lei și suspendarea activității

Conform legislației în vigoare la această dată, agenții economici care nu vor respecta noile termene stabilite pentru înlocuirea aparatelor de marcat cu cele cu jurnal electronic vor fi pasibili de amenzi de până 10.000 lei și riscă confiscarea sumelor nejustificate, respectiv suspendarea activității la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal. Totuși, ținând cont că la nivelul României sunt utilizate câteva sute de mii de aparate de marcat, iar până la acest moment au fost instalate mai puțin de 30.000 de aparate de marcat pentru toate categoriile de contribuabili, de la mari la mici, autoritățile au propus recent introducerea contravențiilor referitoare la nerespectarea termenelor  sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017.

Conform normei de fundamentare a propunerii legislative, se dorește să se asigure o abordare de tip preventiv și nu de sancționare imediată a contribuabililor. Spre exemplu, în cazul în care comerciantul este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar nu a reușit încă să îl fiscalizeze și să îl instaleze, organul de control aplică un avertisment și stabilește un termen de instalare scurt. În cazul marilor retaileri care necesită instalarea de softuri complexe pentru aparatele de marcat, dacă la momentul controlului aceștia nu sunt dotați cu aparate de marcat cu jurnal electronic și nu există pe piață aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activității lor, organul de control aplică un avertisment și stabilește în planul de remediere un termen mai lung de dotare care poate fi de până la 90 de zile. Acest răgaz se va acorda doar în perioada de implementare și de înlocuire a aparatelor tradiționale cu cele cu jurnal electronic.

Astfel, în etapa de implementare autoritățile își arată dorința de a gestiona tranziția la noile aparate de marcat pentru a nu afecta activitatea comercianților și a-i susține în vederea conformării cu prevederile legislative.

Cu privire la etapa de post-implementare, autoritățile fiscale ar trebui să pună la dispoziția contribuabililor cât mai curând formularele de raportare a informațiilor din casele de marcat cu jurnal electronic pentru a oferi timp suficient completării și depunerii acestora până pe 20 septembrie. De asemenea, autoritățile fiscale ar trebui să identifice mecanisme prin care să utilizeze eficient cantitatea semnificativă de informații obținute de la contribuabili prin raportările care se vor efectua, în vederea atingerii rapide a obiectivelor în zona colectării taxelor și impozitelor la bugetul de stat.

Firmele care cumpără case de marcat le pot înregistra la ANAF și prin SPV CITEȘTE ȘI Firmele care cumpără case de marcat le pot înregistra la ANAF și prin SPV

Totodată, arată experții, este de dorit ca perioada de tranziție și obligația transmiterii lunare prin formulare a informațiilor din casele de marcat să fie una cât mai scurtă, iar sistemul de conectare automată a caselor de marcat la bazele de date ale ANAF să fie implementat cât mai curând, acesta fiind în beneficiul tuturor, atât al operatorilor economici, cât și al ANAF.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
pwc
case de marcat
anaf
case de marcat cu jurnal electronic