ANAF schimbă modul în care populația și reprezentanții firmelor vor putea consulta specialiștii ANAF pentru a lămuri probleme legate de taxe și impozite. Dacă acum o practică întânită des este ca persoana care are de rezolvat ceva să se plimbe pe la diferite birouri dintr-o unitate ANAF, căutând un angajat al Fiscului sau cerând sprijin pentru a-și clarifica situația, un proiect aflat în derulare la nivelul ANAF prevede crearea unui spațiu special în cadrul unităților fiscale, dedicat contribuabililor care solicită programarea unei vizite la sediu, și implementarea unei aplicații online prin intermediul căreia contribuabilul să poată stabili data și ora vizitei, dar și tema discuțiilor, potrivit informațiilor Profit.ro. Vor putea fi discutate orice probleme fiscale au contribuabilii, urmând ca în funcție de temă, să fie alocată persoana adecvată din cadrul serviciilor ANAF. Într-o primă fază, proiectul va fi lansat în regim pilot la regionala Galați a ANAF.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Proiectul este în prezent în curs de implementare, aplicația fiind în dezvoltare la Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF). CNIF, în subordinea Ministerului Finanțelor, administrează infrastructura informatică a Ministerului Finanțelor, ANAF și altor structuri subordonate ministerului.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În rândul plătitorilor de taxe și impozite, persoane fizice sau firme, persistă de mult timp convingerea că ANAF are un deficit major în ceea ce privește interacțiunea cu contribuabilii, mai ales în ce privește îndrumarea acestora.
ANAF are un serviciu de Asistență Contribuabili, care acordă asistență, inclusiv telefonic și prin sesiuni pe Facebook, însă serviciul ar trebui extins și promovat intens pentru a fi cunoscut de populație. De asemenea, ANAF trebuie să dezvolte mult mai mult acțiunile de prevenire și îndrumare.
Potrivit celor mai recente date, gradul de conformare voluntară la declararea obligațiilor fiscale este de 94,4%, ceea ce înseamnă o masă foarte mare de contribuabili corecți, dar care deseori se descurcă greu cu legislația fiscală, complexă și supusă unor schimbări mult prea dese de către autorități.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANAF a pregătit un set amplu de măsuri pentru firme si populație - formulare mai puține, schimbări la Declarația Unică, dar și la insolvența firmelor, prevederi pentru firmele cu capital negativ și revizuirea modului de funcționare a ANAFProblema tuturor inițiativelor bune ale ANAF - nu are cu ce
Deși inițiativa unui mecanism de consultare a specialiștilor ANAF, folosind o aplicație de programare online, este una bună, starea sistemului informatic folosit de ANAF, dar administrat de CNIF, este cunoscută ca fiind extrem de gravă.
Sistemul IT, după cum a scris Profit.ro aici, este supraîncărcat și învechit. Fiscul și Ministerul Finanțelor funcționează pe o infrastructură IT compusă din peste 1.900 de servere achiziționate în perioada 1998-2017, încărcate în prezent la 99,9% din capacitate, potrivit unui document analizat la momentul respectiv de Profit.ro. Platforma IT are un grad de uzură fizică și morală avansată, cu tehnologii vechi și capacități foarte reduse față de necesități. În plus, sunt utilizate de către Finanțe și instituțiile din subordine, preponderent ANAF, circa 500 de aplicații, dezvoltate în timp fără nicio strategie, în diversele tehnologii hardware și software disponibile la momentul respectiv.