Totodată, Fondul de mediu va deveni un fond special, în afara bugetului de stat, similar cu fondul pentru sănătate sau cel pentru șomaj.
De asemenea, sumele obținute din vânzarea certificatelor vor fi alocate către proiecte existente.
Executivul își argumentează deciziile prin alinierea cu regulamente europene, dar și prin deficitul bugetar mare și nevoia de bani la bugetul statului.

"Modificările propuse aliniază legislația națională cu regulamente ale Comisiei Europene și asigură o utilizare eficientă a sumelor provenite din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, în domeniile stabilite prin Directiva 2003/87/CE.
Neadoptarea actului normativ va conduce la nerealizarea corelării depline cu Regulamentul UE 2023/2830, neatingerea obiectivului de reducere a emisiilor, asumat de România ca stat membru al Uniunii Europene, precum și imposibilitatea distribuirii sumelor rezultate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.
Având în vedere că statul român se află în procedură de deficit excesiv, spațiul fiscal nepermițând cheltuieli pe proiecte noi, este, de asemenea, necesar ca sumele obținute din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră să fie alocate proiectelor aflate deja în derulare, finanțate de la bugetul de stat, astfel procentul destinat bugetului de stat majorându-se la 45%", prevede proiectul.
De asemenea, este necesară introducerea unei norme tranzitorii privind sumele încasate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră începând cu 8 ianuarie 2025 (data de la care sau încasat sumele din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în 2025) și până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, precum și reglementarea sumelor rămase nedistribuite/ neutilizate de către Administrația Fondului pentru Mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor precum și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, obținute din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.

Aceste sume, încasate începând din ianuarie sau nedistribuite încă, se vor împărți tot după noua formulă, 45% la bugetul de stat și 40% la Fondul de Mediu.
Ținând cont de faptul că este necesară o utilizare mult mai eficientă a veniturilor din Fondul pentru mediu și un control aplicat asupra acestei utilizări, se impune transformarea Fondului pentru mediu într-un fond special destinat susținerii și realizării proiectelor și programelor pentru protecția mediului și pentru atingerea obiectivelor Uniunii Europene în domeniul mediului și schimbărilor climatice.
Astfel, bugetul Fondului pentru mediu se va aproba anual prin legea bugetului de stat, ca anexă distinctă, la propunerea autorității publice centrale pentru protecția mediului. Având în vedere necesitatea aprobării bugetului Fondului pentru mediu prin legea bugetului de stat, se impune includerea acestui fond în categoria fondurilor special, începând cu bugetul aferent anului 2026.