INTERVIU Șefa ANAF: Antifrauda ar trebui să aibă procedurile publicate pe site, să știe oamenii la ce să se aștepte și de ce documente au nevoie la control

INTERVIU Șefa ANAF: Antifrauda ar trebui să aibă procedurile publicate pe site, să știe oamenii la ce să se aștepte și de ce documente au nevoie la control
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 4 oct 2019

Antifrauda ar putea avea în perioada următoare proceduri de control publicate pe site-ul propriu, pe care vor trebui să le respecte în timpul verificărilor, astfel încât contribuabilii care se trezesc că le "bate la ușă Antifrauda" să știe la ce să se aștepte și de ce documente ar putea avea nevoie, a declarat într-un interviu pentru Profit.ro președintele ANAF, Mirela Călugăreanu. Pentru ca la nivelul ANAF să existe o practică unitară, inclusiv în ce privește numărul de documente solicitate, un rol important îl vor avea direcțiile regionale, măsură anunțată de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De altfel, Teodorovici a afirmat în câteva rânduri că vrea ca ANAF să-și întărească practicile unitare, iar angajații Fiscul să nu se mai folosească excesiv de sintagma "și alte documente" din Codul Fiscal. Prevederea este folosită, în anumite cazuri, de angajații ANAF pentru a solicita firmelor și persoanelor fizice documente suplimentare. Utilizarea excesivă a acestei portițe legislative a condus, însă, la situații în care, pentru același lucru, la o administrație fiscală se cere un număr mai redus de documente, iar la o alta, un număr mai mare.

Avocat: Autoritățile române nu pot impune Booking.com și AirBNB să nu promoveze ofertele particularilor, pentru că portalurile nu sunt înregistrate în România, dar ar putea interzice accesul românilor la ele, așa cum a făcut Erdogan în Turcia CITEȘTE ȘI Avocat: Autoritățile române nu pot impune Booking.com și AirBNB să nu promoveze ofertele particularilor, pentru că portalurile nu sunt înregistrate în România, dar ar putea interzice accesul românilor la ele, așa cum a făcut Erdogan în Turcia

O variantă de responsabilizare a inspectorilor ANAF în relația cu firmele și populația ar putea fi și ca toate sau cele mai multe acte de control să fie publicate pe site-ul ANAF, în format depersonalizat, adică fără informațiile care pot conduce la identificarea contribuabilului.

"Vreau să punem toate actele de control, toate spețele, pe site, într-un format depersonalizat. Scopul ar fi dublu. Contribuabilul vede ce au greșit alții, ce a constatat ANAF, dar în felul ăsta îi determinăm pe cei de la Inspecție să fie mai atenți la ce scriu. De asemenea, vreau să-i pun pe colegii de la Antifraudă să facă din neregulile constatate proceduri de control pe care să le pună pe site. Să știe orice contribuabil ce documente ar trebui să aibă când îi bate la ușă Antifrauda. Să precizeze tematica verificării, procedurile, ce documente vizează în controale, aspecte de genul acesta", a declarat Călugăreanu.

Antifrauda este responsabilă de controalele inopinate derulate de ANAF și intră de multe ori în contact cu firme mici, cu o capacitate mai redusă de a face față controalelor față de companiile mari, care dispun de mai mulți specialiști în fiscalitate și au, de regulă, o disciplină mai ridicată în ce privește documentele.

Totodată, de consolidarea practicii unitare în relația cu contribuabilul ar urma să se ocupe direcțiile regionale.

Ministerul Economiei: Arierate de peste 66 miliarde lei au fost diminuate, prin compensare, în urma activității CPPI CITEȘTE ȘI Ministerul Economiei: Arierate de peste 66 miliarde lei au fost diminuate, prin compensare, în urma activității CPPI

"Pentru practică unitară vrem să întărim rolul regionalelor. Nu este normal ca pentru elaborarea unui certificat de atestare fiscală, spre exemplu, un organ fiscal să ceară 2-3 documente, iar altul să ceară 5 documente. Pentru un certificat de rezidență fiscală la fel. Să fie prelucrate procedurile, pentru că avem o bibliotecă internă cu proceduri. Managementul să le prelucreze, să le aducă la cunoștință angajaților și să verifice cum le aplică", a spus președintele ANAF.

Rolul regionalelor s-a diminuat în contextul transferului contribuabililor mijlocii de la direcțiile regionale ale ANAF la administrațiile județene, însă Ministerul Finanțelor și ANAF au optat pentru menținerea unui rol de coordonare al acestora, inclusiv în ce privește aplicarea unitară a procedurilor la nivelul ANAF.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
mirela calugareanu
antifrauda
ministerul finantelor
eugen teodorovici