Măsură de reducere a birocrației, adoptată în primă etapă: Instituțiile statului nu vor mai solicita firmelor și populației documente emise tot de stat

Măsură de reducere a birocrației, adoptată în primă etapă: Instituțiile statului nu vor mai solicita firmelor și populației documente emise tot de stat
scris 30 iun 2021

Senatul a adoptat un proiect legislativ, inițiat de liberali, prin care se interzice instituțiilor publice să mai solicite persoanelor fizice sau firmelor copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către alte instituții ale statului.

Un proiect similar, intitulat chiar ”Lege anti-birocrație”, a fost însă inițiat încă din 2017, în calitate de senator, de actualul premier Florin Cîțu, dar, după ce a fost respinsă în Senat, inițiativa zace, din 2018, în Camera Deputaților.

De ce este important: În 2016, Guvernul a decis ca fiecare instituție publică și organ de specialitate al administrației publice centrale să elimine cerința de depunere a copiilor legalizate după documente la furnizarea serviciilor publice, înlocuindu-le cu certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent. 

DECIZIE Solicitare a mediului de afaceri, adoptată: Angajatorii scapă de echivalentul ștampilei la folosirea semnăturii electronice în contractele de muncă CITEȘTE ȘI DECIZIE Solicitare a mediului de afaceri, adoptată: Angajatorii scapă de echivalentul ștampilei la folosirea semnăturii electronice în contractele de muncă

Acum, proiectul legislativ adoptat de Senat duce mai departe această măsură, prevăzând că: ”Se interzice instituțiilor publice și organelor de specialitate ale administrației publice centrale să solicite persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, copii de pe avize sau alte documente care au fost emise de către instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice centrale”.

”În România, zilnic, se pierd ore întregi alergând pe la instituții, făcând copii de buletin, arătând certificate de naștere în original sau certificate de urbanism. Acest demers vine în sprijinul cetățenilor și, totodată, este un nou impuls pentru reforma și modernizarea administrației publice”, arată aleșii liberali.

Proiectul adoptat de senatori va fi transmis acum spre dezbatere și vot final Camerei Deputaților.

DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelor CITEȘTE ȘI DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelor

Aceleași bune intenții au stat, în 2017, la baza proiectului inițiat de actualul prim-ministru Florin Cîțu, care susținea atunci ”dezvoltarea unei culturi de colaborare interinstituțională inclusiv prin stimularea conectării bazelor de date cu informații și documente necesare în procesul de furnizare a unui serviciu public”.

Măsură de reducere a birocrației, adoptată în primă etapă: Instituțiile statului nu vor mai solicita firmelor și populației documente emise tot de stat

Proiectul premierului prevede, de asemenea, că: ”Este interzis ca o instituție sau autoritate publică să solicite, persoanelor fizice sau juridice beneficiare ale serviciilor publice, date sau informații existente în sistemul public”.

Florin Cîțu ar fi dorit ca astfel de prevederi să intre în vigoare chiar de la finele anului 2018, dar proiectul său a fost respins de Senat în aprilie 2018 și de atunci zace în Camera Deputaților, fără măcar a-i fi întocmit raport pentru vot, deși liberalii se află acum într-o coaliție care deține majoritatea parlamentară.

DOCUMENT Promisiune veche de 10 ani: Primăriile și CJ-urile vor putea încasa 80% din redevențele plătite de exploatările miniere de suprafață CITEȘTE ȘI DOCUMENT Promisiune veche de 10 ani: Primăriile și CJ-urile vor putea încasa 80% din redevențele plătite de exploatările miniere de suprafață

Atunci când a respins proiectul, fosta majoritate a invocat obiecțiile Consiliului Legislativ, care a avizat negativ inițiativa, considerând că ” instituie regul insuficient conturate, deoarece, pentru reglementarea domeniului debirocratizării, exigențele normative menționate nu pot fi îndeplinite doar printr-un singur articol structurat în patru alineate”. 

În plus, Consiliul Legislativ a considerat că ” normele propuse nu sunt suficiente pentru scopul propus, nu pot fi aplicate în practică și nici nu sunt corelate cu ansamblul legislației în materie”.

viewscnt
Afla mai multe despre
birocratie
reducere
copii
documente
proiect
pnl
liberali
premier
florin citu
parlament