EUR 4.8744 0.0004
USD 4.0105 0.0071
GBP 5.4892 0.0196
CHF 4.5228 -0.0027
XAU 240.0052 1.4245
AED 1.0918 0.0019
AUD 3.0997 0.0093
BGN 2.4922 0.0002
BRL 0.7336 -0.0146
CAD 3.1569 0.0045
CNY 0.6191 0.0010
CZK 0.1870 0.0004
DKK 0.6552 0.0001
EGP 0.2550 0.0005
HRK 0.6442 0.0000
100 HUF 1.3653 -0.0003
INR 0.0550 0.0001
100 JPY 3.8627 0.0015
100 KRW 0.3638 0.0018
MDL 0.2289 -0.0011
MXN 0.2015 0.0002
NOK 0.4730 0.0010
NZD 2.8920 0.0135
PLN 1.0734 0.0004
RSD 0.0415 0.0000
RUB 0.0533 -0.0002
SEK 0.4844 0.0012
THB 0.1338 0.0003
TRY 0.5428 0.0021
UAH 0.1424 0.0001
XDR 5.7825 0.0072
ZAR 0.2646 -0.0006
Login mobil
Live
  • ŞTIRI
    • Economie
    • Politic
    • Social
    • Life
    ULTIMA ORĂ 1.551 de noi cazuri de infectare cu noul coronavirus
    ULTIMA ORĂ 1.551 de noi cazuri de infectare cu noul coronavirus
    APAPR: În pofida pandemiei, fondurile de pensii private au bătut inflația. Peste 15 miliarde de euro se regăsesc în conturile personale de pensii ale românilor. Statul nu a respectat însă calendarul contribuției, românii au pierdut 2,7 miliarde euro
    APAPR: În pofida pandemiei, fondurile de pensii private au bătut inflația. Peste 15 miliarde de euro se regăsesc în conturile personale de pensii ale românilor. Statul nu a respectat însă calendarul contribuției, românii au pierdut 2,7 miliarde euro
    Orange România vrea să-i ducă pe “nașii” CFR în era online: vor putea verifica și vinde bilete în teren, cu ajutorul unor dispozitive mobile conectate la net
    Orange România vrea să-i ducă pe “nașii” CFR în era online: vor putea verifica și vinde bilete în teren, cu ajutorul unor dispozitive mobile conectate la net
    Italia va lua măsuri legale împotriva Pfizer și AstraZeneca din cauza întârzierilor în livrarea de vaccinuri anti-Covid
    Italia va lua măsuri legale împotriva Pfizer și AstraZeneca din cauza întârzierilor în livrarea de vaccinuri anti-Covid
    Israelul extinde vaccinarea anti-Covid la persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani
    Israelul extinde vaccinarea anti-Covid la persoanele cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani
  • MUST READ
  • POVEŞTI cu PROFIT
    • Financiar
      • Bănci
      • Asigurări
      • Piaţa de capital
    • Energie
    • Retail
    • IT&C
    • VECINI
    • Auto / Transporturi
    • Turism
    • Real Estate & Constructii
    • Agribusiness
    • Farma
    • Media & Advertising / CSR
    • Confesiuni de afaceri
    • Back in Business
    Bursa se retrage doar ușor. Există combustibil din partea fondurilor de pensii private
    Bursa se retrage doar ușor. Există combustibil din partea fondurilor de pensii private
    Bulgaria vrea să impună teste PCR covid-19 tuturor persoanelor care intră în țară, inclusiv din UE
    Bulgaria vrea să impună teste PCR covid-19 tuturor persoanelor care intră în țară, inclusiv din UE
    BNR ar putea împrumuta, în situații excepționale, Fondul care garantează până la 100.000 de euro depozitele din bănci
    BNR ar putea împrumuta, în situații excepționale, Fondul care garantează până la 100.000 de euro depozitele din bănci
    Recomandări ale specialiștilor după vaccinare
    Recomandări ale specialiștilor după vaccinare
    VIDEO CEO-ul AstraZeneca își exprimă regretul pentru comportamentul egoist al anumitor țări
    VIDEO CEO-ul AstraZeneca își exprimă regretul pentru comportamentul egoist al anumitor țări
  • PERSPECTIVE
  • TAXE şi CONSULTANŢĂ
  • PROFITUL TĂU
    • Servicii financiare
    • Bursa
    • Gadget / Internet
    • Auto
    • Retail
    • Lifestyle
    • Entertainment
    • Sport
    • Utilitare
    Bursa se retrage doar ușor. Există combustibil din partea fondurilor de pensii private
    Bursa se retrage doar ușor. Există combustibil din partea fondurilor de pensii private
    Un serial "Harry Potter", în pregătire
    Un serial "Harry Potter", în pregătire
    BNR ar putea împrumuta, în situații excepționale, Fondul care garantează până la 100.000 de euro depozitele din bănci
    BNR ar putea împrumuta, în situații excepționale, Fondul care garantează până la 100.000 de euro depozitele din bănci
    Nasdaq deschide la un nivel record. Investitorii așteaptă cu optimism rezultatele financiare ale giganților din tehnologie
    Nasdaq deschide la un nivel record. Investitorii așteaptă cu optimism rezultatele financiare ale giganților din tehnologie
    Fostul președinte al Astra Asigurări - condamnat la 4 ani și 8 luni închisoare pentru delapidare
    Fostul președinte al Astra Asigurări - condamnat la 4 ani și 8 luni închisoare pentru delapidare
  • OPINII
  • BLOOMBERG
  1. Home
  2. Legal
  3. GUEST WRITER Popescu & Asociații: Asistența de specialitate de sănătate publică și posibilitatea aprobării tacite

GUEST WRITER Popescu & Asociații: Asistența de specialitate de sănătate publică și posibilitatea aprobării tacite

Legal

GUEST WRITER Popescu & Asociații: Asistența de specialitate de sănătate publică și posibilitatea aprobării tacite
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 2 dec 2020

Autori: Loredana POPESCU, Partner; Iulia BARBU, Attorney-at-law

Asistența de specialitate de sănătate publică reprezintă un domeniu de actualitate și totodată o etapă importantă ce trebuie parcursa de către persoanele fizice sau juridice, ce au în plan să desfasoare o activitate ce implică un risc pentru sănătatea publică.

În scopul prevenirii situațiilor care ar putea determina îmbolnăvirea populației, au fost implementate proceduri de reglementare sanitară pentru realizarea proiectelor de amenajare, amplasare, construire și pentru funcționarea activităților ce implică diferite riscuri asupra sănătății.

Asistența de specialitate de sănătate publică constituie procedura administrativ-profesională prin care persoanele fizice sau juridice, titulare ale unei activități, sunt informate asupra modului de îndeplinire a prevederilor legale în vigoare privind sănătatea publică în cazul în care acestea doresc să pună în funcțiune un obiectiv ce ar putea constitui un risc pentru starea de sănătate a populației.

Procedura asistenței de specialitate de sănătate publică este reglementată prin Ordinul 1030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire și pentru funcționarea obiectivelor ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației.

Ordinul 1030/2009 ne oferă o imagine clară asupra autorităților ce dețin competența să examineze conformitatea procedurilor instituite. În acest sens, autoritatea competentă este reprezentată de serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Sănătății, cu personalitate juridică, reprezentând autoritatea de sănătate publică la nivel local, precum și serviciile din cadrul ministerelor cu rețea sanitară proprie.

Abordând noțiunea de servicii publice deconcentrate, conform art. 5 al Ordonanței de Urgență nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, aceasta întruchipează structurile de specialitate ale ministerelor și ale altor organe de specialitate din unitățile administrativ-teritoriale ale administrației publice centrale care răspund de satisfacerea unor nevoi de interes public/general în concordanță cu obiectivele politicilor și strategiilor sectoriale ale Guvernului.

Competența de acordare a consultațiilor de specialitate la cererea terților revine Departamentului de supraveghere în sănătate publică din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene și a Municipiului București, în conformitate cu prevederile art. 15 din Regulamentul de organizare și funcționare a direcțiilor de sănătate publică județene și a Municipiului București.

Având în vedere că solicitarea și implicit obținerea asistenței de specialitate de sănătate publică este concentrată asupra activităților cu risc pentru starea de sănătate a populației, enumerăm câteva dintre activitățile prevăzute de lege: prelucrarea și conservarea cărnii; distilarea, rafinarea și mixarea băuturilor alcoolice; fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și electroterapie; fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale stomatologice; colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase și nepericuloase; hoteluri și restaurante; diferite forme de învățământ etc.

În scopul obținerii asistenței de specialitate de sănătate publică, titularul unei activități cu risc pentru starea de sănătate a populației are obligația de depune următoarea documentație:

(i)                 cerere și documente aferente specifice domeniului activității;

(ii)               schița de amplasare în zonă, cu menționarea vecinătăților imediate;

(iii)             proiectul obiectivului din care să reiasă circuitele funcționale, destinația spațiilor și suprafețele acestora;

(iv)             memoriul tehnic privind descrierea obiectivului și a activității care se desfășoară sau se va desfășura în acesta;

(v)               dovada achitării tarifului de asistență de specialitate de sănătate publică.

După depunerea documentației la autoritatea competentă de către titularul activității, cererea acestuia privind acordarea de asistență de specialitate de sănătate publică va fi soluționată de către personalul de specialitate desemnat din cadrul serviciului, biroului sau compartimentului, conform atribuțiilor specifice stabilite. În urma efectuării analizei asupra documentației și a evaluării obiectului, autoritatea competentă eliberează o notificare de specialitate de sănătate publică privind respectarea legalității, ce poate conține adițional și propuneri de modificare și recomandări pentru asigurarea conformității.

Art. 19 din Ordinul 1030/2009 instituie obligația de soluționare a cererilor de asistență de specialitate de sănătate publică în maximum 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea acestora, notificarea rezultată urmând a fi semnată de conducerea autorității competențe.

În practică, se poate întâmpla ca cererea să nu fie soluționată în termenul legal, astfel că se pune întrebarea dacă în această ipoteză putem considera aplicabilă procedura aprobării tacite a cererii nesoluționate în termen.

Supunem atenției ipoteza reglementată de Codul Civil, cu privire la acceptarea tacită. Conform art. 1196 alin. (2), tăcerea sau inacțiunea destinatarului nu valorează acceptare decât atunci când aceasta rezultă din lege, din acordul părților, din practicile statornicite între acestea, din uzanțe sau din alte împrejurări.

În acest sens, se pune problema dacă simplă tăcere sau inacțiunea părților reprezintă o formă de  acceptare. Ca regulă generală, tăcerea, prin ea însăși, nu constituie o modalitate de exteriorizare a consimțământului. În mod excepțional, tăcerea sau inacțiunea pot reprezenta un mod de acceptare, cu condiția ca acest fapt să rezulte din lege, din acordul părților, din practicile statornicite între acestea, din uzanțe sau din alte împrejurări.

Având în vedere condițiile expuse mai sus,  prevederile art. 1196 alin. (2) C. Civ. vor fi coroborate cu cele ale art. 2 din Ordonanța de Urgență nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite. În conformitate cu acest text de lege:

,,(1) Procedura aprobării tacite se aplică tuturor autorizațiilor emise de autoritățile administrației publice, cu excepția celor emise în domeniul activităților nucleare, a celor care privesc regimul armelor de foc, munițiilor și explozibililor, regimul drogurilor și precursorilor, precum și a autorizațiilor din domeniul siguranței naționale.

(2) Guvernul poate stabili, prin hotărâre, la propunerea motivată a fiecărei autorități a administrației publice interesate, și alte excepții de la aplicarea procedurii aprobării tacite.”

Din economia acestor prevederi legale, putem observa că în cazul procedurii aprobării tacite, domeniile exceptate sunt enumerate într-un mod exhaustiv. Reglementarea unor noi excepții se poate realiza exclusiv prin intermediul unor completări, respectiv modificări adoptate printr-o hotărâre de guvern.

În înțelesul art. 3 alin. 1 lit. a) din Ordonanța de Urgență nr. 27/2003, termenul de autorizație are o accepțiune extinsă, cuprinzând avizele, licențele, permisele, aprobările sau alte asemenea operațiuni administrative prealabile ori ulterioare autorizării. În același timp, autoritățile administrației publice ce au competență de a emite autorizații au obligația de a afișa la sediul acestora și, după caz, pe pagină proprie de internet lista autorizațiilor cărora le este aplicabilă procedura aprobării tacite din domeniul de activitate al autorităților respective.

Ceea ce este esențial de menționat este faptul că, potrivit art. 7 din Ordonanța de Urgență nr. 27/2003, după expirarea termenului stabilit de lege pentru emiterea autorizației și în lipsa unei comunicări scrise din partea autorității administrației publice, solicitantul poate desfășura activitatea, presta serviciul sau exercita profesia pentru care s-a solicitat autorizarea. Pentru obținerea documentului oficial prin care se permite desfășurarea activității, prestarea serviciului sau exercitarea profesiei, solicitantul se poate adresa autorității în cauză sau direct instanței judecătorești.

Având în vedere că textul de lege este de strictă interpretare iar excepțiile sunt enumerate limitativ, trebuie să stabilim dacă notificarea de specialitate de sănătate publică, fiind emisă de autoritățile administrației publice, se regăsește în sfera de aplicabilitate a Ordonanței de Urgență nr. 27/2003.

Pentru a incerca sa gasim un raspuns la aceasta intrebare, plecam de la regimul juridic al notificarii de specialitate de sanatate publica. In acest sens, art. 1 lit. i) din Ordinul nr. 1030/2009 se refera la aceasta notificare ca fiind un act tehnic eliberat in scris de autoritatea competenta. Acest act este considerat ca un act pregatitor in vederea obtinerii autorizatiei de construire, putand fi asadar incadrat in categoria operatiunilor administrative prealabile autorizarii  la care se refera art. 3 alin. 1 lit. a) din Ordonanța de Urgență nr. 27/2003.

Cu privire la sfera de aplicabilitate a autorizatiei, prin Decizia nr. 13/2013 data in solutionarea recursului in interesul legii cu privire la interpretarea si aplicarea art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanță de Urgență nr. 27/2003, Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit ca noțiunea de „activitate” la care se refera acest articol are în vedere activitatea cu caracter de continuitate, în sens de „întreprindere”, iar nu o activitate ocazională, cum este aceea de construire a unui imobil, în temeiul unei autorizații emise pe baza documentației de urbanism prevăzute de lege.

In solutionarea recursului in interesul legii, Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că procedura aprobării tacite nu este aplicabilă în cazul autorizațiilor de construire, certificatelor de urbanism și documentațiilor de urbanism prevăzute în art. 6 alin. (1) și art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții și în art. 29 și 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul.

Apelând la principiul de drept „accesorium sequitur principale”, putem afirma că o consecință a neîncadrării în sfera domeniilor acceptate ca fiind supuse aprobării tacite a autorizațiilor de construire, a certificatelor de urbanism și a altor documentații de urbanism prevăzute în art. 6 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, nici operațiunile sau actele premergătoare emiterii lor, în cazul nostru – notificarea de specialitate de sănătate publică, nu sunt supuse prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 27/2003.

Drept consecință,  în domeniul urbanismului și autorizării construcțiilor, în lipsa unor dispoziții normative speciale care să permită expres aplicarea procedurii aprobării tacite, lipsa de acțiune a autorității publice, ilustrată prin nesoluționarea cererii în termenul legal instituit, poate fi atacată pe calea acțiunii prevăzute de art. 8 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 din aceeași lege, nefiind aplicabilă procedura reglementată în Ordonanță de Urgență nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite.

În aceeași notă, Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiei nr. 7301 din 15 noiembrie 2013 ilustrează faptul că nu trebuie să înțelegem că orice domeniu este supus procedurii aprobării tacite, având în vedere că dispozițiile Ordonanței de Urgență nr. 27/2003 se aplică în mod restrictiv, doar în cazul desfășurării unei activități, prestării unui serviciu sau exercitării unei profesii. Astfel, Curtea a afirmat că ipoteza în care este solicitată autorității publice acordarea unei finanțări, această situație excede sfera de interpretare și aplicare a cadrului legal instituit.

În practică, întârzierile ce intervin în procesul de emitere a notificării sau absența unui răspuns din partea autorității publice emitente, sunt susceptibile de a crea prejudicii semnificative pentru solicitant. Având în vedere faptul că notificarea de specialitate nu se încadrează în sfera de aplicabilitate a Ordonanței de Urgență nr. 27/2003, prin opiniile existente în jurisprudența națională a fost statuat faptul că împotriva întârzierilor produse în cazul emiterii notificării de specialitate de sănătate publică, solicitanții nu se pot prevala de beneficiile aprobării tacite, fiind nevoiți să apeleze la ajutorul instanțelor naționale de contencios-administrativ.

Un material Legal Marketing

viewscnt
Afla mai multe despre
loredana popescu
iulia barbu

Poţi citi în continuare

  • A fi sau a nu fi digital(izat)? (III) | Interviu cu Selena Stan, Co-Founder FIDASoft Automation
    A fi sau a nu fi digital(izat)? (III) | Interviu cu Selena Stan, Co-Founder FIDASoft Automation 2 dec 2020
  • GUEST WRITER Suciu Popa: Noul proiect de lege privind modificarea Legii nr 304/2004 și a codului de procedură civilă. O nouă sancțiune civilă – Clasarea
    GUEST WRITER Suciu Popa: Noul proiect de lege privind modificarea Legii nr 304/2004 și a codului de procedură civilă. O nouă sancțiune civilă – Clasarea 23 nov 2020
Urmărește poveștile cu profit pe:
PROFIT TV - live și program

EVENIMENTE PROFIT.ro

Premiul CFA România pentru cea mai bună acoperire mediatică a economiei

Ultimele ştiri

  • Bursa se retrage doar ușor. Există combustibil din partea fondurilor de pensii private ieri, 22:10
  • Bulgaria vrea să impună teste PCR covid-19 tuturor persoanelor care intră în țară, inclusiv din UE ieri, 21:12
  • Un serial "Harry Potter", în pregătire ieri, 20:47
  • BNR ar putea împrumuta, în situații excepționale, Fondul care garantează până la 100.000 de euro depozitele din bănci ieri, 20:22
  • vezi toate ştirile

Newsletter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Curs BNR

1 EUR4.8744 +0.0004+0.01 %
1 USD4.0105 +0.0071+0.18 %
1 GBP5.4892 +0.0196+0.36 %
1 CHF4.5228 -0.0027-0.06 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

Carduri

Calculeaza in cat timp rambursezi datoria de pe cardul de credit

 
 

Poti consulta si restul calculatoarelor aici

DISCLAIMER:
Acest calculator este informativ si simuleaza conditiile pentru creditare, pentru o oferta finala va rugam sa contactati banca dumneavoastra.

 

 

Legal

GUEST WRITER Av. Florentin Țuca: Episodul 2 | Noaptea arestului
GUEST WRITER Av. Florentin Țuca: Episodul 2 | Noaptea arestului
  • GUEST WRITER Av.prof.univ.dr. Mihai Hotca: Cine țipă mai tare are dreptate?
    GUEST WRITER Av.prof.univ.dr. Mihai Hotca: Cine țipă mai tare are dreptate?
  • GUEST WRITER Filip & Company: 2020 se află pe locul trei în topul amenzilor totale aplicate de Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței a demonstrat constanță și în vremuri de pandemie
    GUEST WRITER Filip & Company: 2020 se află pe locul trei în topul amenzilor totale aplicate de Consiliul Concurenței. Consiliul Concurenței a demonstrat constanță și în vremuri de pandemie
mai multe
  • GUEST WRITER Av. Florentin Țuca: Ziua Percheziției – episodul 1 (Partea a doua)
    GUEST WRITER Av. Florentin Țuca: Ziua Percheziției – episodul 1 (Partea a doua)
  • Prioritățile președinției maghiare a CNUE
    Prioritățile președinției maghiare a CNUE
  • Contact
  • Publicitate
  • Despre noi
  • About cookies

The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits.

Milton Friedman

© 2021 Profit.ro. Toate drepturile rezervate.

Dezvoltat de 1616.ro