EUR 4.9050 -0.0160
USD 4.7905 -0.0425
GBP 5.8089 -0.0286
CHF 5.0290 -0.0102
XAU 275.5907 -0.5739
AED 1.3042 -0.0116
AUD 3.3482 -0.0176
BGN 2.5079 -0.0081
BRL 0.9372 0.0015
CAD 3.7290 -0.0156
CNY 0.7095 -0.0051
CZK 0.2002 -0.0005
DKK 0.6592 -0.0022
EGP 0.2502 -0.0021
HRK 0.6530 -0.0022
100 HUF 1.2427 -0.0095
INR 0.0602 -0.0005
100 JPY 3.5518 -0.0268
100 KRW 0.3672 -0.0033
MDL 0.2493 0.0002
MXN 0.2370 0.0003
NOK 0.4939 -0.0002
NZD 3.0182 -0.0121
PLN 1.0432 -0.0037
RSD 0.0418 -0.0001
RUB 0.0787 -0.0009
SEK 0.4723 -0.0019
THB 0.1353 0.0000
TRY 0.2667 -0.0025
UAH 0.1299 -0.0016
XDR 6.3305 -0.0421
ZAR 0.2883 -0.0009
Login mobil
Live
  • ŞTIRI
    • Economie
    • Politic
    • Social
    • Life
    Două oferte la ASF pentru monitorizarea pieței de capital românești
    Două oferte la ASF pentru monitorizarea pieței de capital românești
    Arctic Stream câștigă un contract STS de aproape 35 milioane euro
    Arctic Stream câștigă un contract STS de aproape 35 milioane euro
    Călin Fusu, noul CEO al Vivre Deco - instalat în postul de administrator al TradeVille, care a listat bondurile retailerului, cu pierderi mari anul trecut UPDATE Tradeville susține că  îl preferă pe Radu Sitaru, pentru a evita un conflict de interese
    Călin Fusu, noul CEO al Vivre Deco - instalat în postul de administrator al TradeVille, care a listat bondurile retailerului, cu pierderi mari anul trecut UPDATE Tradeville susține că îl preferă pe Radu Sitaru, pentru a evita un conflict de interese
    Euroins România susține că a înregistrat profit în 2021 din activitatea de subscriere a polițelor. Semnal din partea auditorului
    Euroins România susține că a înregistrat profit în 2021 din activitatea de subscriere a polițelor. Semnal din partea auditorului
    Niciun ofertant la a doua licitație pentru acțiunile PAID ale Carpatica Asig, în faliment din 2017. Procedura de vânzare va fi reluată
    Niciun ofertant la a doua licitație pentru acțiunile PAID ale Carpatica Asig, în faliment din 2017. Procedura de vânzare va fi reluată
  • MUST READ
  • POVEŞTI cu PROFIT
    • Financiar
      • Bănci
      • Asigurări
      • Piaţa de capital
    • Energie
    • Retail
    • IT&C
    • VECINI
    • Auto / Transporturi
    • Turism
    • Real Estate & Constructii
    • Agribusiness
    • Farma
    • Media & Advertising / CSR
    • Profit News TV
    • Dezbaterile Profit News
    Boeing va relua livrările de avioane 787 Dreamliner
    Boeing va relua livrările de avioane 787 Dreamliner
    Compania prin care familiile Porsche și Piech controlează VW Group și-a majorat profitul
    Compania prin care familiile Porsche și Piech controlează VW Group și-a majorat profitul
    Airbus - livrări mai lente din cauza unei crize a aprovizionării care a lăsat avioanele semiterminate
    Airbus - livrări mai lente din cauza unei crize a aprovizionării care a lăsat avioanele semiterminate
    Letargie de vară la BVB
    Letargie de vară la BVB
    Criza energetică din Europa începe să se resimtă și asupra alimentelor
    Criza energetică din Europa începe să se resimtă și asupra alimentelor
  • PERSPECTIVE
  • TAXE şi CONSULTANŢĂ
  • PROFITUL TĂU
    • Servicii financiare
    • Bursa
    • Gadget / Internet
    • Auto
    • Retail
    • Lifestyle
    • Entertainment
    • Sport
    • Utilitare
    Airbus - livrări mai lente din cauza unei crize a aprovizionării care a lăsat avioanele semiterminate
    Airbus - livrări mai lente din cauza unei crize a aprovizionării care a lăsat avioanele semiterminate
    Letargie de vară la BVB
    Letargie de vară la BVB
    WhatsApp lansează noi funcții prin care poți decide cine vede că ești online și cine nu​
    WhatsApp lansează noi funcții prin care poți decide cine vede că ești online și cine nu​
    Olguța Vasilescu anunță cât plătește pentru a o aduce la Craiova și pe Paris Hilton
    Olguța Vasilescu anunță cât plătește pentru a o aduce la Craiova și pe Paris Hilton
    România, sub secetă - Aproape 700 de localități din jumătate de țară sunt alimentate restricționat cu apă
    România, sub secetă - Aproape 700 de localități din jumătate de țară sunt alimentate restricționat cu apă
  • OPINII
  • BLOOMBERG
  1. Home
  2. Must read
  3. Romanian Gas Hub - societate comercială sau sistem de tranzacționare liberă a gazelor, un simplu nume sau un proces?

Romanian Gas Hub - societate comercială sau sistem de tranzacționare liberă a gazelor, un simplu nume sau un proces?

Must read

Romanian Gas Hub - societate comercială sau sistem de tranzacționare liberă a gazelor, un simplu nume sau un proces?
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 24 feb 2020

Înființarea Romanian Gas Hub Service este pregătită într-un context dificil, cu mari probleme legate de tranzitul internațional al gazelor prin România și acordul de interconectare cu Ucraina, de o lichitate redusă pe piețele centralizate, o producția internă în cădere și de incertitudinile ridicate de exploatarea gazelor din Marea Neagră. În plus, încrederea participanților la piață este șubredă, iar prețurile sunt în continuare controlate. O parte a producției interne nu este tranzacționată pe piețele centralizate, fiind alocată la preț reglementat.

Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor a Transgaz va vota, la mijlocul lunii martie, înființarea Romanian Gas Hub Service SA, societate ce ar urma să furnizeze servicii profesionale de hub gazier pentru România (indusiv servicii de comercializare și servicii conexe) și va avea ca scop operarea Punctului Virtual de Tranzacționare din Romania (PVT). Transgaz va deține 51% din acțiuni, iar bursa vieneză CEGH, 49%. În societatea care urmează să fie înființată pot deveni acționari companii/entități românești precum Romgaz, OMV Petrom, alți producători de gaze din România, CEC sau Eximbank în calitate de Casa de Clearing, OPCOM, BRM sau BVB.

“Prin acest hub de gaze, Transgaz își afirmă rolul de leader în ceea ce privește asigurarea securității energetice în România și în regiune. Hub-ul Românesc de gaze este o reușita deosebit de importantă, care creeaza premisele pentru dezvoltarea economică și financiară a României, Transgaz are capacitatea și know-how-ul necesare pentru a gestiona proiectul”, se precizează în referatul care însoțește propunerea de înființare a companiei.

“Romanian Hub Service SA este o societate comercială, nu un «hub». A nu se face confuzie între un nume și un proces. România Hub ar presupune construirea unei noi viziuni asupra pieței gazelor naturale, aceea a construirii unei piețe libere, lichide, responsabilă, atent supravegheată, dezvoltând modalități de susținere a clienților vulnerabili, unic dispecerizată pentru prevenirea crizelor în situații excepționale și total integrată în Uniunea Energetică Europeană. Hub-ul presupune regândirea tuturor activităților din sectorul gazelor naturale într-un singur scop, acela de a facilita tranzacționarea gazelor naturale cu scopul obținerii celor mai bune prețuri ale gazelor la un moment dat și pentru a asigura calitatea furnizării. În opinia mea, nimic din toate acestea nu se întrevăd a se realiza în viitor, astfel că ne găsim în fața unui proiect care se dorește a fi realizat fără a putea funcționa în adevăratul sens al cuvântului și pentru care consider că nu ar exista interes din partea marilor trader-i europeni”, a declarat președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), Dumitru Chisăliță pentru Profit.ro.

Dar poate că scepticismul expertului AEI este unul exagerat.

EXCLUSIV Surse: Guvernul ia în calcul renunțarea la încasarea redevențelor offshore în bani în favoarea plății în natură CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Surse: Guvernul ia în calcul renunțarea la încasarea redevențelor offshore în bani în favoarea plății în natură

În acțiunea sa de promovare a proiectului, Transgaz a prezentat o listă cu condiții necesare, chiar dacă insuficiente, și cu puncte forte ale României pentru a deveni un hub de gaze.

Prima dintre aceste condiții este “existența surselor diverse de aprovizionare cu gaze naturale: producția internă, importuri prin conducte de interconectare, transporturi de GNL de peste mari”.

În prezent, producția din România este în scădere (declin de 7% a producției OMV Petrom și de 1,1% a Romgaz în 2019). În plus, terminalele GNL lipsesc, chiar dacă Transgaz a aderat la un proiect SUA menit să susțină exporturile de GNL american în Europa de Est.

Iar în ceea ce privește interconectarea, România a pierdut de la începutul anului poziția pe care o deținea pe traseul coridorului transbalcanic, de la 1 ianuarie 2020 practic niciun metru cub de gaz rusesc nemaitranzitând România. Singura conductă care permitea transportul gazului atât din nord în sud, din Ucraina în Bulgaria, cât și invers, din Bulgaria în Ucraina, Isaccea-Negru Vodă 1, este folosită de Transgaz exclusiv pentru importul de gaze, atât din Bulgaria (pentru alimentarea Mangaliei și a altor câteva localități care se alimentau din fosta conductă de tranzit 1), cât și din Ucraina.

Transgaz nu are semnat un contract de interconectare cu Ucraina, cea mai mare piață de desfacere potențială din regiune și, încă, una dintre porțile de intrare a gazului rusesc în Europa.

Drept urmare, în luna ianuarie a acestui an, în România au intrat aproximativ 3,3 TWh (jumătate din Ungaria, jumătate din Ucraina, prin nou creatul punct de import pe tranzit 1) și a exportat practic 0 TWh.

EXCLUSIV Finanțele vor să schimbe conducerea CEC și Eximbank în mijlocul mandatului, misiune complicată. CEC va raporta cele mai bune rezultate din ultimii 15 ani, cu profit net de 400 milioane lei și creșteri de două cifre pe toate liniile CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Finanțele vor să schimbe conducerea CEC și Eximbank în mijlocul mandatului, misiune complicată. CEC va raporta cele mai bune rezultate din ultimii 15 ani, cu profit net de 400 milioane lei și creșteri de două cifre pe toate liniile

Comparativ, lunar, în această iarnă în Ungaria au intrat 19,5 TWh și ieșit 7,5 TWh (din care 1,6-1.7 TWh exportați în România). Chiar și vecinii bulgari, după mutarea tranzitului gazului rusesc de pe coridorul Transbalcanic pe Turkstream, a importat și reexportat cantități duble comparativ cu România.

“România, din nefericire, nu mai este într-o poziție care să-i ofere perspective de a fi parcursă în viitor de mari fluxuri de gaze (așa cum arată astăzi tendințele), dar nici nu are capabilitatea tehnică de a permite trecerea unor fluxuri importante de gaze, care să determine interes pentru un hub”, susține Chisăliță.

Transgaz afirmă că un alt punct forte al României este că se bucură de o poziție geostrategică privilegiată, fiind localizată pe importante coridoare de transport între piețele bine dezvoltate din centrul Europei și sursele de aprovizionare din SE Europei

În opinia lui Chisăliță, poziția geografică a Bulgariei (care a înființat o societate similară cu cea care va fi creată în România, tot în colaborare cu CEGH încă de acum 2 ani) poate fi una mai avantajoasă din punct de vedere al rutelor de tranzit. Bulgaria beneficiază de un sistem de transport care funcționează la presiuni de regim de 55 bar, interconectat cu sistemele de transport ale tuturor vecinilor săi: România, Serbia, Macedonia, Grecia

În plus, faptul că sistemul de transport din Bulgaria este interconectat cu cel din Turcia îi permite acesteia să devină o poartă de intrare în UE a gazelor din zona Mării Caspice, Iran, Irak, Egipt etc.

“Acordurile semnate cu Grecia transformă Bulgaria în poarta de intrare în UE a gazelor din zona Israel și Cipru (via Grecia), dar și singura rută de acces la LNG a țărilor din Sud- Estul Europei, pe ruta Grecia – Bulgaria. De remarcat că LNG-ul se va dezvolta puternic în viitor și posibilitatea de a avea acces la un terminal LNG va avea un rol important în dezvoltarea HUB-urilor. În plus, Bulgaria are acces la posibila rută South Stream (rută care se întrezărește a se înfăptui, în situația în care Nord Stream 2 va avea câștig de cauză în lupta cu reprezentanții Consiliului Europei)”, explică expertul AEI.

EXCLUSIV Mid Europa Partners a renunțat, deocamdată, să vândă rețeaua de sănătate Regina Maria. Camera de date, închisă CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Mid Europa Partners a renunțat, deocamdată, să vândă rețeaua de sănătate Regina Maria. Camera de date, închisă

Aceeași situație a dezvoltării unui hub de gaze o regăsim în Ungaria, care poate să o poziționeze înaintea României ca avantaje, mai ales după renunțarea la BRUA și începerea construirii sistemului de transport STEA în Ungaria, susține acesta.

O altă condiție este “existența, în primele etape ale dezvoltarii unui hub comercial, a unei aprovlzionări excesive cu gaze naturale pentru a permite schimbul de mărfuri în volume semnificative. (…) România are cea mai mare piață gaziera din regiune și cea mai mica dependență de importuri, înregistrează 80% din producția din regiune (noi resurse din Marea Neagră)”.

Lăsând la o parte declinul natural a producției de gaze din România, producția din Marea Neagră este pusă sub semnul întrebării inclusiv de OMV Petrom. Exxon vrea să-și vândă participația, și, chiar în cazul optimist în care va reuși acest lucru, iar Parlamentul va modifica Legea offshore în acest an, prima moleculă de gaz din Neptun Deep (de departe cel mai mare perimetru din Marea Neagră) va fi extrasă cel mai devreme în 2025.

Însă un nivel ridicat al producției interne nu garantează transformarea României într-un hub.

Un alt atu al României invocat este acela că “dispune de depozite de înmagazinare bine dezvoltate”. Însă capacitatea de depozitare gaze a României este de 33 TWh, de peste două ori mai redusă decât cea a Ungariei (70 TWh) și de 10 ori sub cea a Ucrainei (322 TWh).

“Important este să înțelegem că hub-urile din Europa nu s-au dezvoltat în țările mari producătoare de gaze (Norvegia, de exemplu) sau cu capacitate de înmagazinare mare, ci în țări bine plasate geografic, cu sisteme de conducte interconectate înspre și spre diferite direcții și în special atractive din punct de vedere al încrederii în derularea tranzacțiilor. Gazele din Marea Neagră pot să fie consumate/exportate pur și simplu fără ca sa se impună necesitatea existenței unui hub de gaze. Însă o condiție importantă a existentei unui hub este determinate de capacitatea mare de interconectare, operațională, și mai ales de capacitatea operațională de a face fata tranzitului internațional de gaze prin SNT, experiment care nu a fost realizat, exceptând conductele de Tranzit Gaze din Dobrogea (construite de Gazprom - n.r.)”, precizează Chisăliță.

FOTO Boeing a efectuat zborul inaugural al noii aeronave 777X, cel mai mare avion comercial cu două motoare din lume CITEȘTE ȘI FOTO Boeing a efectuat zborul inaugural al noii aeronave 777X, cel mai mare avion comercial cu două motoare din lume

În opinia acestuia, hub-ul este în primul rând un spațiu de întâlnire al cererii și ofertei, și doar în mod ideal întâlnirea mai multor fluxuri fizice de gaze, prin infrastructura aferentă. Hub-ul gazelor este locul în care se fac tranzacții în mod liber, transparent și concurențial, se fac speculații licite, este locul unde trebuie să funcționeze efectiv o piață. Dar o piață pe lângă mecanisme specifice are nevoie de: încredere din partea celor care activează (furnizori, traderi etc.), un număr suficient de mare de traderi de calibru (cu resurse financiare importante) pentru a elimina posibilitatea influențării de orice fel a pieței, fluxuri de gaze importante și un mediu predictibil.

În România, cel puțin până pe 1 iulie, piața numai liberă nu este, prețurile fiind controlate de ANRE, iar cele destinate consumatorilor casnici și CET-urilor plafonate la 68 lei/MWh. O mare parte din producția internă nu poate ajunge pe OPCOM sau BRM fiind alocată la preț reglementat în vederea consumului casnic/al CET-urilor sau în vederea depozitării.

Acesta este unul din motivele pentru care lichiditatea pe OPCOM și BRM este una redusă comparativ cu cea de pe alte piețe.

Un alt motiv este acela că România nu mai prezintă încredere pentru jucătorii de calibru pe piața de gaze naturale.

“Erodarea ireversibilă (pe termen scurt) a încrederii față de România, este o rezultantă a evenimentelor din ultimii 20 ani, perioadă în care una s-a spus și alta s-a făcut, și a încălcării repetate a nenumăratelor angajamente de liberalizare a pieței de gaze: 2000, 2005, 2007, 2010, 2012, 2014, 2016 și 2017. De fiecare dată au fost încălcate angajamente asumate de guvernanți, care au sacrificat, astfel, încrederea prin abordări populiste în numele protejării consumatorilor de gaze (abordare falsă, după cum o dovedește modul în care a escaladat prețul gazelor în România în ultimii 20 ani). Astfel, nivelul de încredere față de piața de gaze din România al unor mari jucători, este unul negativ. Aceasta face ca marii jucători pe piața de gaze occidentală, să nu-și mai dorească deocamdată intrarea în România”, afirmă președintele AEI.

Piața românească este compusă din jucători cu orizont pur local, care nu își bazează strategia pe un marketing de tranzacționare, specific hub-urilor, ci pe un marketing detailist, speculând lipsa de cunoștințe la nivelul consumatorilor noncasnici și influența reglementărilor la nivelul consumatorilor casnici, crede acesta.

“În România nu există traderi, există furnizori en gros și de retail, care, în mod firesc, nu-și doresc o piață funcțională decât până la un nivel controlabil de ei. Iar predictibilitate este o noțiune străină de România pentru aproape orice domeniu”, concluzionează Chisăliță.

viewscnt
Afla mai multe despre
romanian hub
transgaz
chisăliță
asociația energia inteligentă
liberalizare
tranzit
preț reglementat

Poţi citi în continuare

  • EXCLUSIV Nou jucător: Conglomeratul Modus Group, controlat de vizionarul afacerilor lituaniene, furnizor de servicii de închiriere de mașini, trotinete electrice și biciclete, intră în România
    EXCLUSIV Nou jucător: Conglomeratul Modus Group, controlat de vizionarul afacerilor lituaniene, furnizor de servicii de închiriere de mașini, trotinete electrice și biciclete, intră în România 12 feb 2020
  • EXCLUSIV Leroy Merlin și Lidl, primele nume vehiculate pentru ocuparea Helitube
    EXCLUSIV Leroy Merlin și Lidl, primele nume vehiculate pentru ocuparea Helitube 31 ian 2020
Urmărește poveștile cu profit pe:
PROFIT TV - live și program

EVENIMENTE PROFIT.ro

Premiul CFA România pentru cea mai bună acoperire mediatică a economiei

Ultimele ştiri

  • Boeing va relua livrările de avioane 787 Dreamliner ieri, 23:22
  • Compania prin care familiile Porsche și Piech controlează VW Group și-a majorat profitul ieri, 23:00
  • Excedentul de cont curent al Rusiei a crescut de peste 3 ori, la 167 miliarde dolari ieri, 22:45
  • Airbus - livrări mai lente din cauza unei crize a aprovizionării care a lăsat avioanele semiterminate ieri, 22:18
  • vezi toate ştirile

Newsletter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Curs BNR

1 EUR4.9050 -0.0160-0.33 %
1 USD4.7905 -0.0425-0.88 %
1 GBP5.8089 -0.0286-0.49 %
1 CHF5.0290 -0.0102-0.20 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

Carduri

Calculeaza in cat timp rambursezi datoria de pe cardul de credit

 
 

Poti consulta si restul calculatoarelor aici

DISCLAIMER:
Acest calculator este informativ si simuleaza conditiile pentru creditare, pentru o oferta finala va rugam sa contactati banca dumneavoastra.

 

 

Must read

Românii caută case în Dubai. Cele mai ieftine și cele mai scumpe proprietăți din Emiratele Arabe Unite - De la apartamente de 100.000 euro la case de peste 8 milioane euro
Românii caută case în Dubai. Cele mai ieftine și cele mai scumpe proprietăți din Emiratele Arabe Unite - De la apartamente de 100.000 euro la case de peste 8 milioane euro
  • CONFIRMARE Fostul acționar al lui Dinamo Vladimir Cohn revine în business-ul care l-a consacrat, cerând și ajutor de stat pentru un proiect de amploare
    CONFIRMARE Fostul acționar al lui Dinamo Vladimir Cohn revine în business-ul care l-a consacrat, cerând și ajutor de stat pentru un proiect de amploare
  • FOTO Mercedes-Benz pregătește o investiție majoră în România
    FOTO Mercedes-Benz pregătește o investiție majoră în România
mai multe
  • Fondul lui Jiri Smejc, unul dintre cei mai mari investitori în jocuri de noroc, încheie o înțelegere cu familia Sandu Ghețu, proprietarul rețelor Club King și Get's Bet, pentru o tranzacție în România
    Fondul lui Jiri Smejc, unul dintre cei mai mari investitori în jocuri de noroc, încheie o înțelegere cu familia Sandu Ghețu, proprietarul rețelor Club King și Get's Bet, pentru o tranzacție în România
  • Isărescu spune că BNR ar putea crește mai încet dobânzile pe final de an. Ce crede despre liberalizarea din energie, ce a discutat cu bancherii despre ROBOR și când ar putea deveni periculoasă creșterea ratelor
    Isărescu spune că BNR ar putea crește mai încet dobânzile pe final de an. Ce crede despre liberalizarea din energie, ce a discutat cu bancherii despre ROBOR și când ar putea deveni periculoasă creșterea ratelor
  • Contact
  • Publicitate
  • Despre noi
  • About cookies

The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits.

Milton Friedman

© 2022 Profit.ro. Toate drepturile rezervate.

Dezvoltat de 1616.ro