Constituția României - opțională?

Cornel Grama
Cornel Grama
scris 24 iul 2017

Ordonanța simplă aprobată de Guvernul României, prin care se aduc modificări Codului Fiscal în sensul de a obliga angajatorii să plătească CAS și CASS la nivelul salariului minim, astăzi de 1.450 lei, pentru salariații cu timp parțial de muncă, indiferent dacă remunerația este sub nivelul salariului minim, încalcă legea fundamentalaă, Constituția României!

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Constituția interzice în mod expres posibilitatea de a interveni în domeniul legilor organice, existând interdicția de a se modifica o lege organică printr-un act normativ de nivel inferior, cum este cazul ordonanței simple.

Guvernul a fost delegat de Parlament să emită ordonanțe pe perioada cât acesta este în vacanță parlamentară, însă la art. 115 din Constituție, capitolul Delegarea legislativă, se prevede:

ARTICOLUL 115
(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanțe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.

Chiar dacă în baza acestei legi speciale Guvernul emite ordonanțe simple care includ eventuale modificări aduse Codului Fiscal, acestea nu pot afecta regimul legilor organice și nu pot impune sarcini suplimentare contribuabililor.

O eventuală modificare a Codului Fiscal se poate face prin Ordonanță de urgență, însă cu justificarea urgenței respective!


ARTICOLUL 115
(4) Guvernul poate adopta ordonanțe de urgență numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora.

Se pare câ Avocatul Poporului - aka Victor Ciorbea - nu cunoaște legea după care el funcționează sau doarme în papucii statului:

Legea 13/1997:
" ARTICOLUL 13
(1) Avocatul Poporului are următoarele atribuții:
...
e) poate sesiza Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea legilor, înainte de promulgarea acestora;
f) poate sesiza direct Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a legilor și ordonanțelor;"

Legea nu distinge între ordonanțele publicate în Monitorul Oficial, dar neintrate în vigoare și cele în vigoare. Deci, Avocatul Poporului nu are nicio restricție legală sub acest aspect și poate ataca, potrivit legii, și ordonanțele publicate în Monitorul Oficial, înainte ca ele să intre în vigoare.

N.red: Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj și unul dintre fondatorii Asociației “Tax Advisors” și administratorii Grupului Tax Advisors de pe Facebook, cu un număr de peste 10.000 de membri

viewscnt
Afla mai multe despre
part-time
constitutie
avocatul poporului
cas
cass