Pachetul de asistență ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) este obligatoriu în prezent pe vehiculele noi vândute în Uniunea Europeană, în forma lui de bază. Acesta include tehnologia de asistare inteligentă a vitezei (pe baza camerelor care identifică limitele de viteză), asistența de urgență la frânare, monitorizarea și avertizarea șoferului, asistența la menținerea benzii, alerte la manevrarea cu spatele, lumini de avarie la frânarea de urgență.
Toate sunt sisteme care funcționează cu senzori, camere video și controlul funcțiilor mașinii prin intermediul computerelor.
Multe mărci vând sisteme și mai complexe, cum este de exemplu cruise control inteligent, care menține distanța față de vehiculul din față, frânează și pornește odată cu acesta. Toate formează sistemul de autonomie de Nivel 2 și chiar Nivel 2+.
Puțini sunt însă șoferii care conștientizează cât de automatizate sunt mașinile lor, dincolo de aceste funcții, care uneori trădează și pare că nu funcționează conform parametrilor.
Un studiu realizat de compania de asigurări Allianz în mai multe țări din Europa arată că foarte mulți șoferi sunt neîncrezători în viteza cu care vor fi implementate sistemele de asistență automată pe vehicule. Mai mult de 70% dintre cei chestionați au spus că tehnologia nu este suficient de dezvoltată pentru a fi prezentă pe șosele în următorii ani, dar s-au arătat încrezători în capacitatea acestora într-un procent de peste 50%.
Pe de altă parte, în cadrul unui alt studiu, realizat de Uscale pe 4.000 de șoferi, componentele ADAS nu sunt apreciate în totalitatea lor. Părerile respondenților au fost diferite, în funcție de complexitatea funcțiilor pe care le au aceste tehnologii.
Astfel, sunt considerate suficiente de bine dezvoltate (bine și foarte bine) monitorizarea unghiului mort (95%) și pilotul automat adaptiv (88%), parcarea automată (84%), dar nu se bucură de încredere sistemul de recunoaștere a limitelor de viteză (38% dintre șoferi consideră că mai are nevoie de îmbunătățiri sau chiar este slab dezvoltată) și nici cel de asistență la schimbarea benzii de rulare (28%).
Axel Sprenger, CEO al institutului Uscale, s-a arătat nemulțumit de rezultate. „Am fost cu adevărat surprins. Când 10 până la 40% dintre șoferi consideră că sistemele ADAS din vehiculul lor nu sunt mature și aproximativ 10% se simt anxioși în timp ce le utilizează, acesta este un semnal de alarmă pentru industrie. Condusul autonom va deveni realitate doar atunci când șoferii vor avea încredere în toate sistemele de asistență și acestea vor funcționa perfect. Din păcate, datele noastre arată clar că suntem încă departe de acest obiectiv.”
Studiul relevă că un procent foarte mare dintre șoferii care au astfel de sisteme pe mașinile lor nu le utilizează, ci preferă să le deazctiveze. Doar 13% dintre cei care au răspuns în acest studiu spun că folosesc în mod regulat tehnologia de asistență la schimbarea benzii și doar 50% folosesc sistemul de recunoaștere a semnelor rutiere.
Mai multe cazuri de funcționare eronată sau împotriva așteptărilor șoferilor au fost semnalate de-a lungul ultimilor ani cu mașini de la diferite mărci auto, echipate cu pachetele ADAS, numărul celor care s-au confruntat cu reacții ciudate ale mașinii.
Specialiștii susțin că numărul accidentelor a scăzut odată cu introducerea acestor sisteme, acesta fiind și motivul pentru care Comisia Europeană și Parlamentul European au introdus toate măsurile incluse în GSR2 ca fiind obligatorii pentru omologarea de tip. Șoferii au însă, potrivit legislației, posibilitatea de a le dezactiva înainte de a porni la drum.
Asigurătorii apreciază că scăderea numărului de accidente datorită noilor sisteme va conduce la o scădere a cheltuielilor companiilor de asigurări și la o reducere a primelor pe care șoferii le vor plăti.
În prezent, EuroNCAP a început să testeze aceste sisteme de asistență și acordă punctaje și chiar avertizări privind gradul de siguranță pe care îl oferă modelele vândute pe piața europeană.















