Scrisoare către noi

Paul Mărăşoiu
Paul Mărăşoiu
scris 12 oct 2016

Constat că, la închiderea sezonului estival, lumea este entuziasmată, sărbătorind succesul și mizând în continuare pe factorul meteorologic, sperând că și la iarnă ar putea avea același aport esențial la reușita sezonului alb, așa cum a avut și în vară, alături de contextul internațional...Cred că ar trebui să ne preocupe să analizăm atent și detaliat care este meritul nostru direct și real, cum și cu ce ne pregătisem ca să obținem un interes mai mare al pieței locale și al celor străine…

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Chiar să fi făcut noi ceva concret, inedit și inteligent (în afara unor evidente și lăudabile investiții private), sau natura și necazurile altora ne-au dat, a câta oară, un sprijin providențial? Nu degeaba românii știu că berzele pot fi și chioare…

Ce spun acum va rămâne scris și putem să ne întoarcem la aceste gânduri peste ani. Nu am avut niciodată pretenția că sunt vreun deștept, însă de 33 de ani îmi pasă de fiecare moment pe care l-am muncit și trăit în acest domeniu. Opinia enunțată în continuare este numai o consecință firească a interpretării raționale a informațiilor, părerilor, discuțiilor și “întâmplărilor” din ultimele aproape trei decenii.

Pe măsură ce timpul a trecut, am ajuns să fiu absolut convins că abordarea de mai jos poate fi singura șansă pe care o (mai) avem. Ultima, probabil...

Are cineva un pampers pentru doamna Firea? CITEȘTE ȘI Are cineva un pampers pentru doamna Firea?

Este esențial ca de la nivelul Guvernului, Parlamentului și Președinției să fie transmis un mesaj public clar, puternic și fără echivoc, cum că "industria ospitalității" (nu "turismul" - termen care a căpătat deja prea multe nuanțe peiorative din cauza dezinteresului de până acum) va fi asumat la nivel executiv           și politic ca domeniu economic național strategic și prioritar căruia i se va acorda tot interesul cuvenit, având în vedere că poate fi principalul motor al economiei naționale, principalul exportator de servicii (chiar mai convenabil decât cel direct de produse), principalul vector de imagine, cel mai important generator de efecte economice de consecință prin dezvoltarea unor ramuri economice conexe, important generator de locuri de muncă.

Însă, pentru ca o astfel de decizie și tip de abordare să aibă succes, trebuie neapărat să fie însoțită de o foarte coerentă campanie mediatică la nivel național, susținută pe termen lung și neapărat dintr-o perspectivă pozitivă, cu scopul ca întreaga națiune să participe, să înțeleagă și să accepte că industria ospitalității reprezintă una dintre puținele șanse de dezvoltare a economiei naționale, că trebuie viziune și strategie, că fiecare zonă administrativă poate avea un aport concret, că învățământul de calitate și pregătirea profesională eficientă pentru domeniul ospitalității sunt necesități de maximă prioritate.

Pentru ca acest demers să poată deveni concret cât mai repede și să producă efectele pozitive scontate, toate aceste subiecte și evoluția lor trebuie să fie permanent prezentate în conferințe de presă periodice, în articole, dezbateri, stiri, promo-uri, colocvii, seminarii, și mai ales în broșuri explicative și educative pe înțelesul tuturor, larg distribuite public la nivel național, în emisiuni tv dedicate, mare panotaj stradal cu mesaje motivaționale pe toate axele importante de circulație și în zonele turistice importante, în sesiuni de conștientizare și pregătire a autorităților locale și comunităților de afaceri de la nivelul zonelor turistice.

Ce trebuia făcut progresiv încă de acum 27 de ani, acum trebuie construit de urgență: o mentalitate generală națională pro-activă în relație cu industria ospitalității, o conștientizare la nivelul maselor largi ale populației că din activitățile din turism putem avea o viață bună, că în turism sunt meserii onorabile, că este încă suficient loc pentru o mulțime de noi afaceri în domeniu, că trebuie să devenim profesionști, să fim mândri de țară, dar și de noi, ca să ne putem oferta credibil pe piețele străine, că este mult mai sigur să alegem să călătorim în România, fiind și un act de patriotism, păstrând banii în țară.

La momentul în care ne aflăm, aproape toate fondurile care pot fi disponibilizate și alocate acestui domeniu trebuie utilizate în scopul derulării acțiunilor interne precizate. În următorii doi ani trebuie să ne concentrăm aproape exclusiv pe obiective care să vizeze: cum să ne organizăm intern, cum să ne motivăm intern, cum să investim rațional în infrastructură și eficient în imagine, cum să colectăm coerent informații și cum să le prelucrăm pentru a lua cele mai bune decizii, cum să ne pregătim teoretic și practic, cum să ne profesionalizăm acțiunile, cum să ne perfecționăm, cum să ne prezentăm corect, cum să ne promovăm și cum să ne vindem, cum să devenim mai onești, cum să păstrăm siguranța personală a oaspeților.

Abia atunci când toți acei străini pe care tot vrem să-i aducem la noi de un sfert de veac (fără succes, însă) vor constata ca suntem cu adevarat preocupați de toate aceste aspecte, abia atunci ne vor lua în serios ca destinație viabilă și, sigur, atunci vor veni ei către noi, considerând demnă de interes destinația România.

Nu vom avea nicio șansă să dezvoltăm sustenabil acest domeniu economic dacă nu vom alege să conștientizăm public la nivel național acest proces absolut necesar și să punem în mișcare resorturi care să implice acte reale de voință ale executivului, politicienilor și populației, în egală măsură, privind interesul pentru industria ospitalității.

Am simțit că trebuie să împărtășesc aceste gânduri tuturor celor care sunt convins că înteleg cât de aproape suntem de un eșec… pe termen lung. Sau de o reușită spectaculoasă, însă mereu amânată…

Paul Mărășoiu este consultant hotelier.

viewscnt
Afla mai multe despre
paul marasoiu