De ce ai apela la un coworking space?

De ce ai apela la un coworking space?
scris 15 ian 2019

Li se spune coworking spaces, dar și shared workplaces, hub-uri sau – puțin impropriu – incubatoare/acceleratoare de afaceri. Traducerea de „spațiu de lucru comun” e corectă, dar de regulă antreprenorii folosesc și în România denumirile în engleză, pentru că industriile în care activează sunt globale. În orice caz, indiferent cum le spui, coworking spaces au o serie întreagă de beneficii serioase.

Ce e, de fapt, un coworking space?

Dacă termenul de incubator/accelerator se referă mai degrabă la o structură abstractă (guvernamentală sau privată) care asigură dezvoltarea unui startup, termenul de coworking space are o semnificație concretă, legată de spațiul de activitate. În mod tipic, un astfel de spațiu asigură mai multe facilități:

• stație (stații) de lucru și camere de întâlniri cu colegi sau potențiali finanțatori/parteneri. De regulă, la workstation se adaugă un spațiu de depozitare, curățenia, curentul electric, adesea cafea, apă și ceai
• servicii de IT și, eventual, legale sau de contabilitate: cel puțin WiFi și adesea o imprimantă
• facilități de networking care decurg din natura coworking spaces: de la interacțiunea informală cu ceilalți ocupanți, la evenimente periodice și accesul la capital, în persoana angel investorilor.

Care sunt avantajele?

Primul e, desigur, prețul. În România, chiria lunară în locuri ca Techhub Bucharest, The Atelier, Impact Hub, Nod Makers Space sau Commons (Unirii și Romană) se situează între 95 și 190 de euro pe lună, pentru o singură stație de lucru. Spațiile pot fi închiriate și pe perioade mai scurte, de la tarife gen 8 lei/oră sau 10 euro/zi.

Dacă startup-ul tău se află într-o fază incipientă, te-ai putea întreba de ce ar trebui să cheltuiești chiar și sumele relativ reduse de mai sus în loc de a lucra de acasă. Un coworking space are două mari calități. Prima e aceea că te face să te concentrezi asupra business-ului, într-o perioadă de timp delimitată (de la 9.00 la 17.00 sau mai extins). A doua e faptul că poți stabili întâlniri chiar și „pe colțul biroului”, fără a plăti în plus pentru o sală de meeting. Alternativele de felul cafenelelor sunt mai costisitoare, dacă te gândești la faptul că 100 de euro înseamnă cinci sau șase note de plată într-un loc din centru și nu te poziționează neapărat ca inovator.

Cum îl alegi?

Ideea de coworking space are rădăcinile în două domenii: creație și tech. În funcție de natura startup-ului tău, începe prin a alege un mediu adecvat. Cu alte cuvinte, un producător video va fi la locul lui la Nod Maker Space, o fostă hală industrială, iar un developer, la TechHub. Al doilea criteriu important e amplasamentul, mai ales în orașe aglomerate, ca Bucureștiul. Dacă intenționezi să ai mai multe întâlniri de business, desigur că un spațiu mai central, cu look mai clasic, va fi preferabil unuia la care se ajunge greu. Desigur că în acest caz contează și sălile de meeting și calitatea cafelei. Dar, în ipoteza că vrei doar un loc în care să lucrezi, un spațiu mai puțin formal s-ar putea dovedi mai fertil.

Cum închiriezi?

E mai simplu decât ai crede: pornește de la un search gen „coworking space ORAȘ” pe Google. Toate spațiile de acest tip sunt prezente online, cu site-uri și pagini de Facebook lămuritoare. Studiază tarifele, facilitățile și fotografiile înainte de a da un telefon, cu care te vei asigura că spațiul e în continuare activ/funcțional. Dacă ai în minte ceva foarte specific, va trebui să faci câteva prospecții. Dar, dacă te grăbești foarte tare, ai putea să-ți asumi riscul de a semna contractul chiar de la prima vizită. Aruncă însă măcar un ochi pe pagina de Facebook, pentru review-uri și ca să te convingi că spațiul respectiv e funcțional.
În fine, în cazul în care, cumva, ți se pare că a te prezenta în fața unor potențiali finanțatori într-un astfel de context te dezavantajează, află că nu e deloc valabil, mai ales la începuturi. Angel investorii știu foarte bine drumul către coworking spaces și nu reacționează deloc bine la așa-numitul overpromise, încercarea de a-ți prezenta business-ul în culori mai roz decât e. În ultimă instanță, banii pe care îi soliciți vor finanța exact un sediu mai extins.

Octavian Pătrașcu este un antreprenor și angel investor cu o carieră de peste 10 ani în piețele de capital, tech, fintech și real estate. A realizat trei exituri de succes, dintre care două pentru branduri globale care activează în piețele financiare și unul, ca investitor minoritar în Vector Watch. Este managing partner al Key Way Group și fondator al TVP Family Office. Comentariile lui pot fi găsite online pe Octavianpatrascu.com.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
coworking space
workplaces