Constanța, portul românesc providențial pentru cerealele din Ucraina

Constanța, portul românesc providențial pentru cerealele din Ucraina
Profit.ro
Profit.ro
scris 5 mai 2022

Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime și o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care în ultimele cinci zile se pregătește să plece din portul Constanța încărcat cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puținele porți de ieșire pentru produsele agricole ucrainene, transmite AFP.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Profit News TV îi aduce împreună, în Maratonul Food Agro Logistic & Retail, pe cei mai importanți jucători de pe piața de profil din România, reprezentanți ai autorităților, fermieri, experți în domeniul tehnologiilor pentru agricultură, marii jucatori din retail și din industria de produse alimentare, producători agricoli locali și reprezentanți din veriga logistică a sectorului agro alimentar.

Evenimentul este programat pentru 19 mai, urmând să fie deschis de ministrul Agriculturii.

Miza este vitală pentru numeroase țări care depind de livrările de cereale din Ucraina, țară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb și 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume, scrie Agerpres.

ULTIMA ORĂ Guvernul începe negocierile cu gigantul francez Tereos pentru a salva fabrica de zahăr Luduș de la dispariție. Altfel, România nu își mai poate asigura cota de consum din producția internă CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul începe negocierile cu gigantul francez Tereos pentru a salva fabrica de zahăr Luduș de la dispariție. Altfel, România nu își mai poate asigura cota de consum din producția internă

În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.

Printre soluțiile posibile, România este candidatul ideal. Țară membră a NATO cu ape securizate este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franța, și dispune de infrastructuri adecvate.

"Plecarea celei de a treia nave este prevăzută peste șase zile și sperăm să accelerăm ritmul", a declarat Viorel Panait, directorul general al Comvex, primul operator de cereale din Constanța. "Având în vedere situația nefericită prin care trec vecinii noștri ucraineni, trebuie să îi ajutăm cum putem", adaugă Viorel Panait.

Însă înainte de a ajunge în portul Constanța, cerealele din Ucraina au de parcurs un lung drum. Mai întâi sunt încărcate în trenuri, camioane sau barje în micile porturi dunărene Reni și Izmail, de la frontiera Ucrainei cu România.

Pentru a umple o navă cu o capacitate de 70.000 de tone, cum este cea care a plecat săptămâna trecută pentru prima dată din Constanța încărcată cu porumb din Ucraina, este nevoie de 49 de trenuri și tot atâtea barje sau câteva mii de camioane, cu riscul de a crea un enorm ambuteiaj pe drumurile din Constanța, a precizat Viorel Panait. "O adevărată bătaie de cap", susține directorul portului Constanța, Florin Goidea.

Presată de nevoia de a moderniza o rețea feroviară învechită, guvernul de la București a găsit o soluție: reabilitarea a 95 de linii de cale ferată datând din epoca comunistă și blocate de mai mulți ani de sute de vagoane ruginite.

"Este un proiect cu o valoare de 200 de milioane de lei care este extrem de important deoarece va debloca traficul rutier în port și va permite creștea stocurilor gestionate", a subliniat Florin Goidea.

"Războiul din Ucraina este o provocare dar și o oportunitate", susține directorul portului Constanța, adăugând că în 2021 Constanța a devenit polul european al exporturilor de cereale, devansând portul francez Le Havre. În acest an, Florin Goidea speră că va fi depășit traficul record de 67,5 milioane de tone înregistrat anul trecut.

viewscnt
Afla mai multe despre
constanța
cereale
port