În acest moment, constructorii auto pot construi automobile oricât de mici doresc și cu motoare suficiente de reduse și economice. Dar reglementările actuale de siguranță precum și cele legate de poluare care urmează să intre în vigoare în următorii 10 ani fac neprofitabile aceste potențiale vehicule.
Vânzarea lor pentru a obține un profit minim ar conduce la prețuri de vânzare utopice, pe care nu le-ar mai plăti niciun client.
Acesta este motivul pentru care industria auto din Europa, în special marile companii franceze, au cerut președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, crearea suportului legislativ pentru ca o categorie de autovehicule de mici dimensiuni, situată între actualele cvadricicluri și cel mai mic segment actual, să poată fi acceptabilă din punct de vedere al costurilor.
În prezent, standardele de omologare de tip sunt prevăzute de Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora și de alte acte legislative în completare.
Categoria M1, în care se încadrează autoturismele, are o serie de obligații minime de dotări și echipamente, în marea lor majoritate de siguranță. Este vorba despre airbag-uri, cerințe minime la testele de impact, sistemele ADAS, care asigură asistența șoferului în diferite situații (frânare de urgență, menținerea benzii de rulare, monitorizarea șoferului). Toate acestea generează costuri și restricții majore de proiectare.
O soluție este categoria L (cvadricicluri), un tip de vehicule care au limitări legislative mult mai relaxate, dar au și specificații mult mai slabe. În primul rând acestea au limitări de viteză, de masă totală, de putere a motorului, în funcție de subcategorie (L6e/L7e), dar și un maxim de 2 locuri.
Soluția propusă de cele două companii franceze, Renault Group și Stellantis, a fost reglementarea similară categoriei Kei Car din Japonia, care a determinat, odată cu introducerea ei, vânzări extrem de mari. Astăzi, mașinile Kei depășesc 30% din piața auto japoneză și sunt prezente peste tot pe străzi. Sunt mai ieftine, consumă puțin, au nevoie de locuri de parcare foarte înguste și pot intra pe cele mai mici străzi.
Conceptul Dacia Hipster, prezentat de constructorul auto român la Paris, a urmărit exact acești parametri: dimensiune redusă la doar 3 metri, patru locuri utilizabile, portbagaj de 70 litri care devine de 500 litri la rabatarea scaunelor spate, autonomie de circa 200 km cu o singură încărcare.
Designerii și inginerii Dacia au spus că au demarat proiectul fără nicio constrângere tehnică, pentru a-l putea proiecta cât mai bine. Forma actuală pătrată, care asigură volume utile foarte bune, n-ar trece probabil de omologarea privind siguranța pietonilor la impact. Probabil că nici dimensiunile sale n-ar respecta minimele impuse de legislația de siguranță.
Din acest motiv, este necesară o nouă legislație mai permisivă, care să reducă condițiile de siguranță, să limiteze greutatea și puterea, dar să permită astfel proiectarea de mașini accesibile, electrice, pentru cei care nu-și permit actualele vehicule electrice.
În același timp, interesul publicului pentru conceptul Hipster a fost unul vizibil încă din primul moment. Frank Marotte, vicepreședinte pentru vânzări și marketing al Dacia, a declarat pentru Profit.ro că Hipster „a stârnit multă curiozitate, mai ales despre cum s-ar putea fabrica un astfel de produs”. „A fost un interes crescut inclusiv în piețe care nu sunt tradițional pro-BEV, s-a bucurat de interes și în Europa de Est, în România. Lumea înțelege că mobilitatea va trebui să se schimbe, iar soluțiile devin relevante când devin cu adevărat accesibile. Hipster a vorbit exact despre asta”.
Industria auto spune că ar putea să vândă câteva milioane de astfel de vehicule anual, care ar compensa scăderile foarte mari suferite de industrie în ultimii 5 – 6 ani.
Prețul țintit de producători și de Comisia Europeană este de 15.000 – 20.000 de euro, un interval menționat și de Stephane Sejourne, comisarul european pentru Industrie. El a confirmat că anunțul Comisiei va fi făcut pe 10 decembrie, în cadrul unui eveniment mai amplu.














