Compromisul ales la mașini de Comisia Europeană pentru 2035: motoare cu combustie, dar numai în anumite condiții

Numeroasele speculații cu privire la deciziile luate de Comisia Europeană în privința interdicției motoarelor cu combustie noi, începând din 2035 s-au întețit odată cu amânarea anunțului, programat inițial pe 10 decembrie. Primele informații neoficial din viitoarea decizie au ieșit în public pe surse.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Compromisul ales la mașini de Comisia Europeană pentru 2035: motoare cu combustie, dar numai în anumite condiții

ACTUALIZARE: Cele mai recente informații, confirmate de presa din Germania, arată că președinta CE Ursula von der Leyen și Manfred Weber, președintele Partidului Popular European au ajuns la un acord prin care se modifică interdicția de vânzare a mașinilor cu emisii de CO2 de la 100% la 90%. Nu va exista nici o limitare de 5 ani, ci procentul va fi unul fără termen. Deși nu precizează explicit soluțiile tehnologice, limitarea la 10% a emisiilor nu va putea fi atinsă decât cu motoare electrice, PHEV și REEV.

Europenii vor putea să-și mai cumpere automobile noi cu motoare cu combustie după 2035 doar dacă este vorba despre propulsii de tip Plug-in Hybrid sau Range Extender Electric Vehicle, după cum reiese din informațiile prezentate de mai multe publicații din Germania și Franța, din surse apropiate Comisiei Europene.

În plus, motoarele vor trebui să funcționeze doar cu combustibili sintetici, așa numiții e-fuels, în acest fel fiind respectată neutralitatea de carbon prevăzută deja în legislația europeană adoptată. Excepția aprobată era estimată inițial să dureze doar cinci ani, până în 2040.

Acesta ar fi compromisul la care au ajuns membrii Comisiei Europene în urma presiunile făcute de industria auto și de unele dintre țările membre UE, în situația în care alte țări refuză să accepte o renunțare la interdicție sau o amânare completă a deciziei prin prelungirea permisiunii de vânzare a mașinilor cu motoare termice.

400 de radare fixe pe drumurile din România. LISTA unde vor fi amplasate CITEȘTE ȘI 400 de radare fixe pe drumurile din România. LISTA unde vor fi amplasate

Situația este pe de o parte gata să ofere o portiță de scăpare pentru constructorii auto, care astăzi caută soluții pentru a putea folosi și după 2035 motoarele pe combustie, mai ieftine și mult mai populare în rândul clienților, și pe de altă parte încearcă să-și maximizeze investițiile uriașe făcute deja în propulsia electrică.

Acesta este, de altfel, și motivul pentru care unii constructori auto au transmis în repetate rânduri că renunțarea la legislația care interzice motoarele cu combustie în 2035 ar fi o lovitură puternică pentru cei care și-au făcut temele și au cheltuit sume foarte mari pentru a oferi clienților motoare electrice.

În același timp, țări cu o amprentă solidă în industria auto, cum sunt Germania sau Italia, au cerut vehement protejarea industriei europene în fața asaltului chinezilor, spunând că o suprareglementare nu va fi decât în dezavantajul companiilor auto din Europa, care vor deveni și mai necompetitivi în fața rivalilor chinezi.

Șeful NATO: Noi suntem următoarea țintă a Rusiei. Suntem prea liniștiți CITEȘTE ȘI Șeful NATO: Noi suntem următoarea țintă a Rusiei. Suntem prea liniștiți

În prezent, motorizările plug-in hybrid nu au o pondere foarte mare în Europa, din două motive: prețul ridicat, raportat la mașinile cu benzină sau hibride clasice, și consumul de carburant pe care îl oferă, care nu este cu mult mai mic decât la hibride și, dacă bateria nu este încărcată, nu aduce niciun beneficiu.

În plus, UE a decis să calculeze mult mai drastic emisiile PHEV, din cauza constatării că utilizarea în viața reală a mașinilor PHEV nu conduce la consumurile pretinse de constructori în documentația WLTP. Acest lucru va genera dificultăți constructorilor auto în atingerea țintelor de emisii, dacă se vor baza prea mult pe acest tip de motorizare în vânzările lor.

Celălalt tip de motoare care ar urma să fie exceptate în 2035, electrice cu range-extender, nu sunt deocamdată populare în Europa, fiind chiar și pentru China într-un stadiu de pionierat în rândul clienților, deși tehnologia nu este deloc nouă. Ea a fost folosită cu foarte mulți ani în urmă de General Motors, pe mărcile Opel și Chevrolet, dar a fost abandonată, din motive de costuri, în primul rând.

Elanul vietnamezilor VinFast începe să se topească, pe măsură ce rețeaua de dealeri din SUA se închide CITEȘTE ȘI Elanul vietnamezilor VinFast începe să se topească, pe măsură ce rețeaua de dealeri din SUA se închide

Teoretic, pentru a lansa mașini electrice cu range-extender, companiile vor fi nevoite să investească din nou, chiar dacă vorbim despre o tehnologie care are deja toate componentele pe masă. Inclusiv Horse, compania de motoare și cutii de viteze creată de Renault șI Geely, care are o fabrică în România, pe platforma Dacia, a dezvoltat un prototip de motor cu combustie care poate fi instalat pe orice automobil electric, ca generator de energie electrică (range extender), cu costuri reduse și fără să fie nevoie de modificări majore ale platformei.

Fostul director de strategie produse al Renault Group, Guido Haak, a declarat pentru Profit.ro că Renault Group analizează utilizarea acestui tip de motor pe viitoarele generații ale mașinilor electrice ale mărcii Renault, dând exemplu Renault 5 și Megane E-Tech. De asemenea, reprezentanții VW au declarat că iau în calcul introducerea de motoare de tip range-extender pe unele dintre modelele mărcii. În prezent, în Europa doar marca chineză Leapmotor vinde mașini cu astfel de tehnologie, motor electric și generator de energie electrică sub forma unul motor cu combustie.

În ceea ce privește combustibilii sintetici, aici discuția este mult mai complexă, pentru că în prezent prețul acestora este unul prohibitiv. Chiar dacă unele companii au început să testeze acest tip de carburant obținut din CO2 captat din atmosferă, totul este un experiment costisitor, care nu pare să conducă prea curând la un produs accesibil.

Dacia a început utilizarea de e-fuels pe mașinile sale de raliu, Dacia Sanderider, furnizat de partenerii de la Aramco, iar Porsche produce propria benzină sintetică în Chile. Dar nici într-un caz, nici în celălalt nu există informații privind un avans tehnologic care să conducă la o producție de serie la prețuri comparabile cu cele ale benzinei sau motorinei obținută prin rafinare din petrol.

Decizia luată de Comisia Europeană urmează să fie anunțată săptămâna viitoare, potrivit informațiilor transmise de reprezentanți ai instituției.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0898 +0.0004+0.01 %
1 USD4.3493 -0.0275-0.63 %
1 GBP5.8179 -0.0065-0.11 %
1 CHF5.4515 +0.0185+0.34 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Cotidianul.ro
Playtech.ro
Cele mai citite