DOCUMENT Administratorul special cere răspunderea patrimonială a foștilor administratori ai Blue Air. Dezvăluire - Cum a intrat compania în insolvență

DOCUMENT Administratorul special cere răspunderea patrimonială a foștilor administratori ai Blue Air. Dezvăluire - Cum a intrat compania în insolvență
Profit.ro
Profit.ro
scris 22 nov 2023

Administratorul special al companiei aeeriene low-cost Blue Air solicită refacerea raportului privind cauzele intrării în insolvență a companiei, apreciind că ar trebui formulată atragerea răspunderii patrimoniale a foștilor administratori/persoane care au condus Blue Air.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Solicitarea poate fi văzută AICI

Începând cu luna martie 2020, compania aeriană românească low-cost Blue Air s-a confruntat cu o situație de dificultate financiară rezultată, în principal, ca urmare a măsurii de suspendare totală a activității de zboruri regulate de pasageri, ca urmare a pandemiei de COVID-19. În perioada 20 martie – 30 iunie 2020, Blue Air a avut un deficit de încasări de peste 100 milioane euro,ajungând în imposibilitatea de a onora angajamentele de plată curente și reeșalonate existente la data de 31 martie 2020, conform datelor analizate de Profit.ro.

Comisia Europeană a concluzionat preliminar că prelungirea duratei garanției de stat precum și executarea garanțiilor oferite în schimbul garanției de stat și trecerea în proprietatea statutului a 75% din acțiunile Blue Air ar putea constitui ajutor de stat care a fost acordat înaintea adoptării de către Comisia Europeană a unei decizii de autorizare a unui astfel de ajutor. Faptul este imputat statului român, care ulterior a respins oferta venită din partea unui investitor, care asigura o finanțare de 30 milioane dolari pentru Blue Air.

”Starea de insolvență a Blue Air a fost determinată în principal de efectele pe care starea de pandemie și măsurile întreprinse la nivel global și național pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 le-au avut asupra Societății. Așa cum rezultă din cele prezentate anterior, Societatea se afla anterior debutului pandemiei într-o situație de dificultate financiară cauzată de politica de expansiune în vederea creșterii cotei de piață și demarase un proces de restructurare a activității pentru îmbunătățirea situației financiare”, se arată în raport.

Întârzierea punerii la dispoziție a ajutorului de stat și condiționarea primei trageri din credit de plata integrală a tuturor obligațiilor către statul român a fost o altă cauză, potrivit sursei citate.

”Deoarece punerea la dispoziție a ajutorului de stat a întârziat aproape 3 luni, Societatea a fost în imposibilitatea de a respecta angajamentele de plată eșalonată a datoriilor fiind expusă permanent riscului de sechestrare a aeronavelor, poprire a conturilor și încetare a operațiunilor. Prin decizia unilaterală a MFP, prima tragere din credit a fost condiționată de plata integrală a tuturor obligațiilor către statul român, indiferent de data scadenței pentru achitarea respectivelor sume. Ca urmare, disponibilitățile rămase la dispoziția Societății au fost considerabil mai mici decât cele estimate inițial și luate în considerare pentru planul de plăți prezentat în oferta inițială de concordat”, se mai arată în raport.

Conflictul armat din Ucraina și amenzile primite din partea ANPM și ANPC sunt amintite printre cauze.

EXCLUSIV Unul dintre marii producători de anvelope auto la nivel mondial pregătește lansarea filialei din România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Unul dintre marii producători de anvelope auto la nivel mondial pregătește lansarea filialei din România

În cursul lunii august 2020 a închis baza de la Larnaca (Cipru), unde avea 72 de persoane angajate, ca urmare a lipsei de numerar necesar pentru a face față presiunilor competiției pe această piață.

Aceasta după ce, în doar câțiva ani, numărul de pasageri și cifra de afaceri a Blue Air s-au triplat și a ajuns să opereze, la nivelul anului 2018, peste 120 de rute europene și să genereze o cifră de afaceri de peste 500 milioane euro/an, transportând peste 5 milioane pasageri pe an (din care 70% diaspora românească), devenind al treilea cel mai mare operator de transport aerian de pasageri din Europa Centrală și de Est, după Wizz Air și LOT.

În primii 3 ani de expansiune, însă, pentru a câștiga piețe noi, Societatea și-a desfășurat activitatea la un grad de încărcare a aeronavelor cu pasageri sub nivelul critic de 85% (considerat nivelul minim necesar pentru operarea profitabilă a transportatorilor aerieni de tip low-cost). În lipsa unei finanțări adecvate a acestui proces de expansiune, creșterea inevitabilă a costurilor indirecte (cauzată în principal de dublarea costurilor salariale necesare pentru a opera noile rute deschise și de creșterea costului certificatelor de emisii de CO2 și a expunerii fiscale) a avut un impact negativ puternic asupra performanțelor financiare ale Societății, ducând la deteriorarea rentabilității și erodarea semnificativă a capitalurilor proprii. 

EXCLUSIV Italienii de la Space Logistic deschid filială în România și iau în calcul achiziții CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Italienii de la Space Logistic deschid filială în România și iau în calcul achiziții

Începând cu luna ianuarie 2021 și până la data de 30 septembrie 2022 a început să acumuleze datorii către bugetul statului ca urmare a imposibilități achitării obligațiilor fiscale în contextul crizei de lichidități generat, în principal, de efectele asupra activității a (i) valurilor succesive ale pandemiei, urmate de (ii) creșterea semnificativă a costului combustibilului și declanșarea conflictului armat din Ucraina (iii) și de riscurile semnificative de perturbare a activității operaționale din multe aeroporturi relevante pentru rețeaua Blue Air pe fondul lipsei acute de personal a acestora.

Pe lângă restricțiile impuse de autorități în pandemie, efectele pandemiei au generat pe termen scurt modificări semnificative ale comportamentului călătorilor având în vedere: (i) panica generată cu privire la posibilitatea infectării într-o aeronavă (spațiu redus și închis) și înlocuirea transportului aerian cu transportul rutier; (ii) evitarea efectuării concediilor în lunile de vară în afara țării; (iii) timpul mediu între efectuarea unei rezervări și momentul călătoriei s-a redus semnificativ, de la o medie de 30-45 zile anterior crizei, la 7-14 zile în perioada curentă, ceea ce a afectat în mod negativ intrările de numerar și predictibilitatea necesară stabilirii previziunilor de numerar.

EXCLUSIV Damen a cerut despăgubiri României pentru Șantierul Naval de la Mangalia CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Damen a cerut despăgubiri României pentru Șantierul Naval de la Mangalia

În luna mai 2022, Blue Air a primit o amendă în valoare de aproximativ 5 milioane euro din partea ANPM pentru nerespectarea cererii de conformare până la data de 30 aprilie 2022, termenul stabilit de legislație, pentru îndeplinirea obligației de depunere a certificatelor CO2 aferente anului 2021. Astfel, Blue Air nu a putut să-și îndeplinească integral obligația de depunere a certificatelor de CO2 pe fondul lipsei de lichidități generată de scăderea veniturilor ca urmare a efectelor pandemiei. În data de 5 septembrie 2022, ANPM a respins cererea de eșalonare a datoriei aferentă amenzii ce fusese formulată de Blue Air, iar în data de 6 septembrie 2022 a trimis somații de plată cu titlu executoriu către bănci provocând poprirea conturilor Blue Air.

În luna iulie 2022, ANPC a aplicat o amendă de aproximativ 2 milioane euro ca urmare a finalizării acțiunii de control în legătură cu tratamentul aplicat de Blue Air cererilor de rambursare și/sau compensare ale pasagerilor. Societatea a contestat amenda și a depus plângere în această speță, dar aceste demersuri nu au suspendat obligativitatea plății. Aplicarea acestei sancțiuni dublată de impactul mediatic al acesteia au afectat numărul de bilete vândute de Societate ca urmare a incertitudinilor tot mai mari cu privire la posibilitățile acesteia de a opera zborurile în viitor. În data de 25 mai 2023, instanța de judecată a decis anularea deciziei ANPC, respectiv anularea procesului verbal și reducerea amenzii la 100.000 lei, însă efectele negative ale acestei sancțiuni nu au mai putut fi reversate. 

EXCLUSIV FOTO Milionarul belgian Peter de Cuyper intră pe piața imobiliară românească printr-un proiect rezidențial amplu, dezvoltat alături de Andrei Sandu CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Milionarul belgian Peter de Cuyper intră pe piața imobiliară românească printr-un proiect rezidențial amplu, dezvoltat alături de Andrei Sandu

Societatea s-a confruntat cu un blocaj în ceea ce privește finalizarea discuțiilor/negocierilor cu investitori interesați și a documentelor legale aferente, blocaj generat în principal de prevederile OUG 139/2020 prin care se impune constituirea în favoarea Statului Român a unei ipoteci asupra a 75% din acțiunile Blue Air.

Potrivit poziției exprimate de către Societate, la data de 7 iunie 2022 Blue Air se afla în negocieri cu trei finanțatori/investitori după cum urmează (i) Leonite Capital - schemă de finanțare de tip împrumut/injecție de capital cu garanție din partea Statului Român, (ii) UBS – împrumut purtându-se discuții cu privire la garanții și (iii) Boeing – finanțare de tip sale-and-lease back.

În luna septembrie 2022 acționarii Blue Air au comunicat către MFP și respectiv MTIC oferta venită din partea unui investitor, care asigura o finanțare de 30 milioane USD. În luna noiembrie 2022 MTIC a respins oferta de finanțare, care era condiționată de acordarea de garanții suplimentare din partea Statului Român, în contradicție cu angajamentul inițial al Blue Air de a atrage investiții private fără alte condiționări din partea Statului Român.

Acestea sunt doar câteva dintre datele cuprinse în raportul privind cauzele care au dus la insolvența Blue Air.

DOCUMENTUL POATE FI VĂZUT AICI

Profit.ro a anunțat recent că nunuri mobile, de natura obiectelor de mobilier și birotică, aparținând companiei aeriene low-cost Blue Air, aflată în insolvență, cu activitate întreruptă și preluată de stat ca acționar majoritar, sunt pregătite să fie scoase la vânzare.

De asemenea, este pregătită și închirierea aeronavelor staționate  pe  Aeroportul Internațional “George Enescu” Bacău, respectiv pe Aeroportul Internațional Forlì din Italia.

VIDEO & FOTO BMW a lansat noua generație Serie 5, inclusiv versiunea electrică i5. Care sunt prețurile în România CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO BMW a lansat noua generație Serie 5, inclusiv versiunea electrică i5. Care sunt prețurile în România

DOCUMENT Administratorul special cere răspunderea patrimonială a foștilor administratori ai Blue Air. Dezvăluire - Cum a intrat compania în insolvență

În luna martie, compania aeriană  aflată deja, la acest moment, în portofoliul statului, care deține 75% din acțiuni, a intrat în insolvență, la propria cerere.

Pe lista creditorilor sunt circa 90 de nume, persoane fizice, foști angajați, și instituții precum ROMATSA.

Situația companiei Blue Air

Statul a preluat recent controlul companiei, ca urmare o garanției de 75% din acțiunile companiei pentru creditul-ajutor de stat acordat în urmă cu doi ani, conform planului discutat la nivelul Guvernului. La mijlocul lunii noiembrie, reprezentanții companiei Blue Air au anunțat că ei sunt cei care, de peste 13 luni, solicită statului executarea garanției asupra acțiunilor, în contul creditului-ajutor primit în urmă cu doi ani, confirmând astfel implicit informațiile Profit.ro conform cărora din august anul trecut nu mai achită datoriile (VEZI MAI JOS). 

Conform chiar Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.

LEGE Apare un nou document obligatoriu la vânzarea unui autoturism CITEȘTE ȘI LEGE Apare un nou document obligatoriu la vânzarea unui autoturism

Compania românească aeriană low-cost Blue Air este indicată de autorități că ar fi început din luna august a anului trecut să nu mai achite datoriile la împrumutul de peste 300 milioane lei, garantat de stat și contractat de la EximBank. Guvernul a divulgat că a știut de acest lucru din octombrie anul trecut, deci cu aproape un an înainte de suspendarea zborurilor de către Blue Air. În toată această perioadă, Guvernul a plătit ratele, dobânzile și costurile aferente creditului, iar ANAF a primit date pentru executare, scrie într-un document oficial analizat de Profit.ro.

Blue Air a suspendat din 6 septembrie 2022 toate cursele programate de pe aeroporturile din România, după ce conturile i-au fost blocate de Administrația Fondului de Mediu cu argumentul că societatea ar fi în procedură de executare silită deoarece nu ar fi achiziționat și nu ar fi restituit certificatele de gaze de seră.

După ce i-au fost deblocate conturile de către autorități, iar datorii indicate la 28 de milioane de lei au fost eșalonate, compania a transmis inițial că va relua zborurile începând cu 10 octombrie, iar ulterior a revenit și a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, iar procesul este unul complex.

În luna iulie 2022, Blue Air a primit o amendă de 2 milioane de euro de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, cu justificarea că, în decurs de un an, compania a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care au fost efectuate plăți în valoare totală de peste 66 de milioane de lei, de către pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene.

Ulterior, ANPC a aplicat o nouă amendă, de încă 2 milioane euro.

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
blue air
amenda