EXCLUSIV Toate firmele de taxi din București, obligate să aibă mașini pentru persoanele cu handicap

EXCLUSIV Toate firmele de taxi din București, obligate să aibă mașini pentru persoanele cu handicap
scris 16 oct 2015

Toate companiile de taxi din București vor fi obligate să dețină cel puțin câte o mașină care să fie folosită exclusiv de către persoane cu dizabilități, special adaptată în acest sens, municipalitatea urmând să se asigure că obligația va fi respectată. Acesta este efectul unui proces pe care un copil în vârstă de 14 ani în cărucior cu rotile l-a câștigat împotriva taximetriștilor și a primăriei, care mai au însă ocazia unui recurs.

Copilul s-a adresat judecătorilor, prin intermediul mamei sale, reclamând că firmele de taxi Speed și Nik&Sun discriminează persoanele cu handicap, prin faptul că nu le pun la dispoziție mașini special adaptate nevoilor. El a arătat că nu le-a putut folosi serviciile deoarece mașinile existente în flota celor două companii nu asigurau condiții optime pentru această categorie de persoane.

El a dat în judecată și Primăria Capitalei, obținând câștig de cauză.

Astfel, Curtea de Apel a decis că firmele de taximetrie Speed și Nik&Sun l-au discriminat și, după ce le-a amendat cu câte 10.000 de lei, le-a obligat să dețină cel puțin un autovehicul special adaptat, destinat exclusiv transportului în regim de taxi al persoanelor cu dizabilități care utilizează pentru deplasare cărucioare rulante electrice nepliabile.

Judecătorii nu s-au oprit însă aici, ci au impus Primăriei municipiului București ca, prin primarul general, să efectueze demersurile administrative pentru a-i obliga pe toți transportatorii autorizați în regim taxi să dețină cel puțin o astfel de mașină.

Decizia judecătorilor poate fi atacată cu recurs în 15 zile.

Copilul cu handicap - premiant la școală și "Jamie Oliver" al copiilor cu dizabilități din România

Copilul, premiant la școală, s-a adresat recent și Curții Europene pentru Drepturile Omului (CEDO) deoarece unitatea la care învăța nu i-a creat condiții pentru a urma toate cursurile, el fiind nevoit să lipsească de la orele de la laborator susținute de colegii săi la etaj, în lipsa unei rampe de urcare. El nu a putut participa nici la lecțiile de pian oferite de școală ca activitate extracuriculară, deoarece clădirea respectivă nu era dotată cu rampe de acces.

În cadrul comunității, el a fost declarat "Jamie Oliver" al copiilor cu dizabilități din România, fiind ales cel mai bun bucătar la un concurs.

Legea obligă taximetriștii încă din 2006 să deșină mașini pentru persoane cu handicap, dar degeaba

Culmea este că taximetriștii sunt obligați să asigure astfel de mașini persoanelor cu handicap printr-o lege aprobată încă din 2006, dar fără efect, dacă ne raportăm la decizia instanței care impune municipalității să oblige abia din acest moment taximetriștii să respecte legea.

Legea privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, introdusă în decembrie 2006, prevede că, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare, deci practic de la jumătatea anului 2007, toți operatorii de taxi au obligația să asigure cel puțin o mașină adaptată transportului persoanelor cu handicap care utilizează fotoliul rulant.

Refuzul conducătorului de taxi de a asigura transportul persoanei cu handicap și a dispozitivului de mers constituie discriminare și trebuie sancționat cu amendă în cuantum cuprins între 6.000 de lei și 12.000 de lei.

În urmă cu doi ani, taximetriștii din Constanța au ieșit pe stradă protestând față de decizia autorității locale de a trece la amendarea firmelor care nu dețin un autoturism special amenajat pentru persoanele cu dizabilități. Ei și-au motivat protestul prin faptul că în Constanța sunt peste 700 de firme care operează cu câte o singură mașină.

Ei au mai invocat faptul că Legea taximetriei, adoptată însă cu trei ani înainte de Legea persoanelor cu handicap, nu îi obligă să dețină astfel de mașini.

Aceleași argumente au fost invocate și în alte orașe, iar în București persoanele cu handicap au fost trimise de către taximetriști să folosească metroul, dotat cu lift de acces.

În Uniunea Europeană, o persoană din șase suferă de handicap, de la o forma ușoară până la o formă gravă, În România, ultimele date relevă că trăiesc 752.931 persoane cu handicap (3,38% din populația țării), cele mai multe (61.271 persoane) din București, peste 35% fiind cu handicap grav și 52% indicând handicap accentuat.

Un număr semnificativ de astfel de persoane, în special din mediul rural, nu sunt însă incluse în statisticile oficiale, nefiind înregistrate ca șomeri sau ca prezentând dizabilități.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
taxi
masini
handicap
proces