Producătorii și vânzătorii de bărci, afectați de criza sanitară și de războiul din Ucraina

Producătorii și vânzătorii de bărci, afectați de criza sanitară și de războiul din Ucraina
Profit.ro
Profit.ro
scris 29 mar 2022

Piața ambarcațiunilor de agrement din România este afectată de criza sanitară, creșterea prețurilor utilităților și de războiul din Ucraina, un vânzător de bărci produse în străinătate susținând că până anul viitor nu va putea livra nicio barcă nouă pe piața din România, din cauza lipsei materiei prime.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Directorul unei societăți comerciale care produce ambarcațiuni din aluminiu, Romulus Cheș, a declarat că dacă în timpul pandemiei nu a avut probleme în ceea ce privește procurarea de materii prime, lucrurile s-au schimbat la finele anului trecut, atunci când a revenit cererea producătorilor, scrie Agerpres.

ING își avertizează clienții: Vezi să nu devii un money mule! CITEȘTE ȘI ING își avertizează clienții: Vezi să nu devii un money mule!

"Termenele de livrare au crescut față de cele anterioare pandemiei. Practic, am avut comenzi făcute în ianuarie și livrate în noiembrie. Am ajuns în situația în care aproape că ne închideam activitatea, din cauză că nu aveam materie primă. Cele mai mari probleme le-am avut cu aluminiul, unde ne-am bazat mult pe Alro Slatina. Au fost și creșterile prețurilor la utilități. Cum ei sunt foarte mari consumatori de energie, prețul aluminiului a crescut de aproape trei ori. Am ajuns acum la un maxim istoric", a afirmat Romulus Cheș.

În acest context, prețurile practicate pentru bărcile din aluminiu produse de firma pe care o reprezintă au crescut cu 40%, iar cererea de pe piața românească a scăzut aproape de zero, în timp ce clienții europeni au acceptat noile tarife.

"Peste 90% din producție o furnizăm firmelor din statele europene și avem comenzi pentru următoarele șase luni. Nu știm ce se va întâmpla însă după aceea în ceea ce privește aprovizionarea cu materiale. Noi mai avem stocuri de aluminiu, dar nu știm cum va fi livrarea pe termen mediu și lung. Războiul din Ucraina afectează destul de mult întreaga piața, Rusia fiind unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din lume", a precizat Romulus Cheș.

El a mai spus că bărcile din aluminiu sunt preferate de clienții din statele europene celor din fibră de sticlă, datorită faptului că sunt mai ușoare și mai rezistente, chiar dacă sunt mai scumpe.

În același timp, unul dintre vânzătorii de ambarcațiuni produse în străinătate, prezent pe piață de aproape 14 ani, Marian Machedon, a declarat că efectele lockdown-ului de la începutul crizei sanitare se simt acum mai accentuat.

"Acum, se resimte de fapt reculul din prima perioadă a pandemiei, când au fost lockdown la nivel global. Atunci au fost foarte multe fabrici care și-au oprit producția, s-au consumat stocurile avute și evident a urmat acest recul pe care-l simțim acum. Pentru că producătorii nu au materie primă, nu sunt disponibile bărci noi. Niciun furnizor din străinătate nu ne poate distribui ambarcațiuni decât în 2023, nu există motoare, din același motiv, iar la motoare, după cum bine știți, avem o criză de componente electrice, cip-uri și așa mai departe. La fel, toată gama de accesorii. Vestele de salvare, de exemplu, sunt disponibile cu mari sincope sau cu termene de livrare de ordinul lunilor", a afirmat managerul Marian Machedon.

El a mai spus că, de la începutul anului, 20 de clienți au preferat să renunțe la bărcile dorite, atunci când au aflat că le vor primi abia anul viitor, menționând că deocamdată nu poate ști ce majorări de prețuri vor fi în a doua parte a acestui an.

"Acum, producătorii mici de ambarcațiuni nu pot garanta un preț și spun că primesc comanda, dar recunosc că nu știu prețurile la care vor livra produsele. Firmele mari au anunțat creșteri de prețuri de până la 20%, iar ele se vor menține în următoarele luni, însă mai departe nu se știe ce se va întâmpla și cât de mari vor fi majorările", a menționat Marian Machedon.

Potrivit acestuia, anual, producătorii de bărci din străinătate anunță majorări de prețuri de până la 10% față de cele din anul precedent. 

viewscnt
Afla mai multe despre
bărci
ucraina