Cea mai nouă analiză a stării parcului auto din Germania, pe baza inspecțiilor tehnice realizate de TUV, una dintre instituțiile autorizate să facă aceste inspecții obligatorii, arată o degradare a parcului auto din această țară, din cauza învechirii acestui parc.
Pentru români, care își cumpără sute de mii de vehicule în fiecare an din Germania, aceste informații ar trebui să fie esențiale, înainte de a plăti bani unui samsar care vinde automobile din această țară.
Una dintre observațiile importante din cel mai recent raport TUV arată că mașinile electrice prezintă multe avantaje, din punct de vedere al procentului de defecțiuni, dar acestea vin și cu dezavantaje.
Tesla este, surprinzător poate, marca cu cele mai multe probleme tehnice din rândul mașinilor electrice, chiar mai multe decât unicul model electric al Dacia, Spring, în condițiile în care între cele două mărci este o diferența uriașă de preț.
Aproximativ unul din cinci vehicule (21,5%) nu trece inspecția tehnică obligatorie a vehiculului din cauza unor defecte „semnificative” sau „periculoase” și nu primește un certificat de inspecție tehnică pentru drumuri, se arată în Raportul TUV consultat de Profit.ro.
Rata defectelor a crescut cu 0,9 puncte procentuale față de anul precedent, marcând a patra creștere consecutivă de la minimul înregistrat în 2022, în pandemie, când erau constatate doar 17,9 defecte la 100 de vehicule inspectate.
Experții TUV au mai constatat în plus și că 12,3% dintre autoturismele inspectate prezintă „defecte minore” (o creștere de 0,8 puncte procentuale). Doar 66,1% dintre mașinile verificate au fost fără defecte, cel mai mic procent din ultimii nouă ani.
„Tendința în ceea ce privește siguranța tehnică a vehiculelor este în mod clar negativă. Acest lucru este demonstrat de evaluările inspecțiilor vehiculelor din ultimii zece ani”, a declarat Joachim Bühler, director general al TUV, la prezentarea Raportului 2026.
Unul dintre principalele motive ale acestei degradări a vehiculelor este îmbătrânirea parcului auto din Germania, spun cei de la TUV. Vârsta medie este în prezent de 10,6 ani, după cum arată datele statistice ale Autorității Federale de Transport Auto (KBA), cu 1,6 puncte peste vârsta medie din 2015 (9 ani).
„Îmbătrânirea parcului auto anulează progresele tehnice în materie de siguranță”, susține șeful TUV.
Mașinile electrice au probleme specifice
Raportul TUV subliniază și starea parcului auto cu propulsie electrică, în creștere rapidă.
Vehiculele electrice incluse în raport au avut performanțe foarte diferite. În clasamentul vehiculelor electrice cu o vechime cuprinsă între doi și trei ani, Mini Cooper SE (rată de defecte: 3,5%), Audi Q4 e-tron (4,0%) și Fiat 500e (4,2%) au obținut cele mai bune scoruri, situându-se în primele zece mașini cu toate tipurile de propulsie. Modelele VW ID.3 (5,5%) și ID.4/ID.5 (6,1%) s-au clasat în partea de mijloc a clasamentului, iar în partea inferioară a topului defectelor s-au clasat Skoda Enyaq (9,1%) și Dacia Spring (13%).
Dar marea surpriză a fost Tesla Model Y, care a ocupat ultimul loc din 110 vehicule, cu o rată de defecte de 17,3%. TUV remarcă faptul că este cea mai mare rată de defecte din această grupă de vârstă din ultimii zece ani.
Care sunt cele mai frecvente defecte ale Tesla
Principalele reclamații legate de Model Y au vizat defectele suspensiei punții, discurilor de frână și lumini. Cu doar două locuri mai sus s-a clasat Model 3, cu o rată de defecte de 13,1%. Modelul 3 se clasase pe ultimul loc printre vehiculele cu o vechime de doi până la trei ani în rapoartele TUV din anii precedenți.
Tesla Model 3 și Model Y, cu 56.000, respectiv 55.000 de kilometri, prezintă un kilometraj peste medie la prima inspecție tehnică obligatorie a vehiculului. „Vehiculele Tesla dovedesc că mașinile electrice sunt alese pentru distanțe lungi”, a spus șeful TUV.
„Cu toate acestea, modelele Tesla dezamăgesc în raportul TUV. Alte vehicule cu kilometraj similar sau chiar mai mare au performanțe semnificativ mai bune”.
Specialiștii TUV susțin că, dincolo de problemele de proiectare ale Tesla, un rol important îl au în această rată mare de defecte deficiențele în service și întreținere. Tesla recomandă intervale foarte mari de verificare periodică la mașinile sale, acesta fiind considerat un avantaj de către clienți.
Pe de altă parte, multe vehicule electrice au dovedit mai multe defecte tipice sistemelor lor de propulsie, spun cei de la TUV. „Suspensiile au de suferit din cauza greutății mari a bateriei de propulsie, iar frânele sunt rareori utilizate din cauza frânării regenerative”, a spus Bühler. „Acest lucru poate duce la defecte ale discurilor de frână și există riscul unei performanțe de frânare reduse.” Prin urmare, șoferii de mașini electrice ar trebui să frâneze conștient și regulat, concluzionează instituția.
Cea mai bună mașină
Cea mai bine clasată mașină după rata de defecte, în clasamentul general al Raportului TUV 2026, este Mazda 2, cu probleme la doar 2,9% dintre vehiculele cu o vechime cuprinsă între doi și trei ani. În celelalte categorii de vârstă, VW Golf Sportsvan și VW T-Roc (4-5 ani), și tot T-Roc (6-7 ani), Mazda CX-3 (8-9 ani), Mercedes Clasa B (10-11 ani) și VW Touareg (12-13 ani) au impresionat prin ratele mici obținute.
În celelalte clase de vehicule (vârstă: 2-3 ani), Fiat 500e electric a câștigat printre mini-uri, câștigătorul general Mazda 2 printre subcompacte, iar BMW Seria 1 în clasa compactă. În segmentul mediu, Mercedes Clasa C este lider, în segmentul SUV-urilor VW T-Roc, iar în segmentul autoutilitarelor Mercedes Clasa B.
Cele mai multe defecte
Cele mai slabe performanțe în categoriile lor de vârstă au fost Tesla Model Y (2-3 ani), BMW Seria 5/6 de două ori (4-5 ani, 8-9 ani), Dacia Duster de două ori (6-7 ani, 10-11 ani – n.r. prima generație Duster) și Renault Clio (12-13 ani).
BMW Seria 5/6 (generația anterioară) este remarcată negativ de TUV, pentru că se clasează, de asemenea, pe penultimul loc o dată și pe penultimul loc o dată, la categoriile sale de vârstă. Au fost constatate probleme la arcuri și amortizoare, la arborii de transmisie și la emisii.
Ratele defectelor cresc odată cu vârsta mașinii
Pe măsură ce vehiculele îmbătrânesc, ratele de defecte cresc în mod natural, spune TUV. În timp ce unul din zece vehicule nu trece a doua inspecție obligatorie a vehiculului după cinci ani, această valoare crește la 22,9% dintre vehicule, după a cincea inspecție, după 11 ani, și aproape unul din trei (32,9%) după a șaptea inspecție după 15 ani.
Potrivit Autorității Federale pentru Transportul Auto (KBA), mai mult de unul din patru (27,4%) autoturisme din Germania are o vechime de 15 ani sau mai mult.
Cei de la TUV atrag atenția asupra celor mai frecvente defecte ale mașinilor vechi, o listă care ar trebui utilizată de toți cei care își cumpără automobile second-hand din Germania.
Lista include conducte de frână neetanșe, componente de direcție slăbite sau amortizoare defecte. Acest lucru afectează aproximativ 135.000 de vehicule în toate inspecțiile obligatorii ale vehiculelor din Germania.
Alte 12.000 de vehicule au fost clasificate drept „nesigure pentru circulația rutieră” și au trebuit să fie scoase imediat de pe șosele. Aproximativ 90% dintre aceste vehicule au o vechime de 10 ani sau mai mult.














