Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Între timp, chiar ieri, angajații Damen Mangalia protestau în fața Ministerului Economiei, acuzând autoritățile statului că nu există nicio strategie sau vreun plan concret și coerent de redresare a șantierului.
VEZI AICI ȘI ANUNȚ Damen Galați devine șantier militar. Doi giganți negociază preluarea
Sindicatul Liber Navalistul a transmis că angajaților li s-a promis că din luna august li se vor plăti drepturile salariale restante, însă acest lucru nu s-a întâmplat.

Damen Shipyards Mangalia este controlată indirect de către Ministerul Economiei, prin societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, care are 51% din capital.
Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, deși contractul de asociere cu olandezii este considerat reziliat.
În documentul citat, administratorul judiciar CITR solicită instanței definitivarea provizorie a tabelului de creanțe al companiei, pentru a putea fi depus ulterior un plan de reorganizare a Damen Shipyards Mangalia (DSMa).
Acolo se menționează că, pentru a genera profit operațional, societatea are nevoie de contracte de execuție și reparație de nave sau de fabricare de construcții metalice maritime, cum a fi docuri plutitoare sau structuri offshore.

″Pentru multe dintre aceste contracte este nevoie de o finanțare pentru a asigura capitalul de lucru, pentru a garanta avansurile primite de la beneficiari sau pentru a constitui garanții de bună execuție în favoarea acestora. În executarea unor astfel de contracte, pentru nevoia de finanțare, CITR a purtat discuții cu diferite instituții bancare și instituții financiare non-bancare. Precizăm că instituțiile bancare au refuzat acordarea de finanțări, din cauza stării de insolvență a societății și a dificultății financiare prin care aceasta trece.
În consecință, au fost identificate soluții alternative de finanțare, în afara sistemului bancar, după cum urmează: - a fost obținută o scrisoare de intenție din partea unui consorțiu de investitori privați, prin care se oferă finanțare destinată asigurării capitalului de lucru; - a fost obținută disponibilitatea unei companii de investiții de a emite o scrisoare de garanție pentru restituirea avansurilor primite de la contractori″, scrie în document.

Confom acestuia, demersurile de obținere a unei finanțări au fost demarate în considerarea unei cereri de execuție a unor lucrări de o valoare ridicată, pentru execuția de structuri petroliere offshore, care ulterior au fost contractate către o societate concurentă cu DSMa, dar pentru care există premisa de a executa lucrări, în faza a doua a proiectului, estimată pentru a doua jumătate a anului 2026.
″În prezent, administratorul judiciar împreună cu departamentul responsabil din cadrul societății, sunt în căutarea de noi proiecte de execuție sau reparații pentru beneficiari internaționali sau locali, bazat și pe faptul că aceste finanțări sunt disponibile pentru DSMa. Aceste contracte vor sta la baza întocmirii planului de reorganizare, care să asigure achitarea în integralitate a creanțelor DSMa, astfel cum acestea vor fi ajustate prin plan, oferind către DSMa șansa unei reorganizări de succes și reintegrarea în circuitul economic″, conchide CITR.

Intră acum în competiție cu compania turcă Desan, interesată de închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la șantierul Damen Shipyards Mangalia și care, după cum a relatat Profit.ro, a inițiat deja negocieri cu autoritățile române.
Cel mai recent tabel preliminar de creanțe al Damen Mangalia include datorii totale de 1,05 miliarde lei, din care însă peste 823 milioane lei sub condiții suspensive. Creditorii au cerut în total aproape 1,94 miliarde lei.
După intrarea în insolvență, în iunie 2024, DSMa a acumulat, până la finalul lunii iulie 2025, datorii curente de peste 161 milioane lei, din care 14,9 milioane lei salarii, 68,3 milioane lei taxe salariale, 20,2 milioane lei la furnizori de servicii și materiale și aproape 38 milioane lei la fondul de garantare.
DSMa este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari șantiere din Europa. Ținând cont de dimensiunile acestuia, ce asigură o capacitate nominală de producție de aproximativ 3,5 milioane ore pe an (3 milioane ore pentru construcții noi și 500.000 ore pentru reparații), Damen Shipyards Mangalia concurează nu doar cu șantierele de profil din Europa și Turcia, ci și cu cele de pe piața asiatică.

Statul român îl acuză pe constructorul naval olandez Damen că i-a falimentat Șantierul Naval Mangalia prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Se susține că o sumă de 55 milioane euro a fost implicată în „tranzacții ilegale”, care au condus la insolvența companiei, potrivit unei investigații a publicației Follow the Money.
De partea cealaltă, Damen spune că nu a încălcat niciodată nicio regulă și subliniază că actele contabile ale Șantierului au trecut verificările auditorului în fiecare an. Olandezii spun totodată că au respectat toate legile și reglementările naționale și internaționale, în perioada iulie 2018 - iulie 2023.
Contracte încheiate de Damen Shipyards Mangalia anul acesta:
Sursă: Buletinul Procedurilor de Insolvență