Corespondență din Florența - ENEL așteaptă lămuriri de la ANRE pentru a stabili dacă schimbă planul de investiții în România. Atenționări pentru digitalizarea rețelei și contoare inteligente

Corespondență din Florența - ENEL așteaptă lămuriri de la ANRE pentru a stabili dacă schimbă planul de investiții în România. Atenționări pentru digitalizarea rețelei și contoare inteligente
scris 23 mai 2019

E-Distribuție, compania de distribuție a grupului ENEL în România, este satisfăcută de noua rată de rentabilitate de 6,9%, chiar dacă spera la mai mult, și așteaptă decizia Autorității de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) privind tratarea pierderilor în rețea pentru a decide dacă-și modifică planul de investiții în România, care se va concentra pe digitalizare (instalarea de contoare inteligente) și pe energia regenerabilă, a declarat, la summitul Eurelectric de la Florența, Livio Gallo, Directorul Global Infrastructură & Rețele al Grupului Enel.

“Cred că putem să fim de acord cu aceast nivel, iar după ce va apărea decizia finală, vom evalua planul de investiții. Am fi așteptat un nivel mai mare de 6,9%, dar putem fi în regulă și cu acesta. În noul ciclu de reglementare, al patrulea, sunt metodologii noi pentru remunerarea investițiilor, pentru retribuirea cheltuielilor operaționale (OPEX) și încă așteptăm decizia Autorității privind tratarea pierderilor de rețea. Rata de rentabilitate a fost scăzută, apoi majorată și așteptăm decizia Autorității, probabil la începutul lunii iulie”, a afirmat Gallo.

Acesta susține că grupul Enel își va reevalua planurile de investiții probabil spre sfârșitul anului, după ce rata va fi confirmată de autoritățile române

“Nu spun că va crește, ci că vom evalua. Grupul Enel își anunță planul strategic în noiembrie”, a precizat Gallo.

Directorul grupului Enel a criticat decizia recentă a autorităților române de a prelungi planul de instalare a contoarelor inteligente până în 2028, deși inițial avea ca termen 2022.

“Contorul inteligent este o soluție, un sistem care aduce beneficii clienților, societății, companiilor de distribuție, de furnizare – pentru că poți propune clienților tarife diferite în funcție de intervalele orare, bazate pe profilul lor de consum și astfel își pot optimiza profilul de consum de energie. Cred că ar fi bine să anticipăm puțin calendarul ,pentru că până în 2028 mai sunt 9 ani”, a declarat Gallo.

Potrivit directorului Global Infrastructură & Rețele al Grupului Enel, la nivel mondial, compania italiană are instalate 40 de milioane de contoare inteligente (cele mai multe în Italia și în Spania, în timp ce în România doar 500.000).

Gallo susține că instalarea contoarelor inteligente este extrem de importantă date fiind perspectivele industriei și provocările cu care se vor confrunta rețelele. “Tranziția energetică înseamnă decarbonizare, mai multă energie din surse regenerabile – care introduc energie intermitent în rețea, electrificare. Credem că va crește consumul, cum este cazul și în România, pentru că se vor electrifica transporturile, industria, încălzirea locuințelor, clienții de asemenea își vor crește consumul. Cu ajutorul contorului inteligent își pot optimiza profilul de consum astfel încât să plătească mai puțin. Pentru a avea tarife diferențiate în funcție de intervale orare este necesar să ai un contor inteligent. Electrificarea și producția de energie distribuită (în mai multe surse de producție mici) fac să devină foarte importantă digitalizarea rețelei. Inovațiile tehnologice de astăzi vor avea un impact asupra tranziției energetice și a modului în care administrăm rețeaua”, crede directorul grupului italian.

În opinia sa, viitorul rețelelor de distribuție poate fi caracterizat în două cuvinte: flexibilitate și reziliență. Distribuitorii vor trebui să fie flexibili în administrarea diverselor fluxuri în rețea, din partea regenerabilelor, a clienților, și să realizeze un management al profilului de consum. Iar reziliența implică faptul că nu vor mai fi obligați să facă față doar fenomenelor meteo, ci și schimbărilor majore și rapide ale pieței.

“Trebuie să adaptăm rețeaua la cererea pieței. Nu în ultimul rând rețeaua va trebui să acomodeze în siguranță evenimente sociale mari, cu mii de oameni în locuri publice pentru un anume eveniment”, crede Gallo.

În acest sens, directorul grupului italian susține că Enel este pregătită să facă față provocărilor ridicate de apariția prosumatorilor (persoane fizice mici producătoare de energie regenerabilă) în sistem, cu atât mai mult cu cât compania are experiența de pe alte piețe. În Italia, de exemplu, Enel gestionează peste 750 de mii de prosumatori.

“La început (în România - n.r.) probabil vor fi câteva mii, iar apoi pe măsură ce vor deveni vizibile avantajele, numărul va crește. România este una dintre țările cu cele mai mari rate de creștere economică din Europa. Avem contoare inteligente care măsoară fluxul bidirecțional, cât ia clientul din rețea, cât injectează, apoi se face calculul și se facturează diferența sau se poate vinde energie în rețea. Este necesar un contor inteligent, altfel ar trebui să plătești mai mult, pentru a avea două contoare”, a explicat Directorul Global Infrastructură & Rețele al Grupului Enel.

La finalul anului trecut a fost anunțată lansarea unui program de susținere a instalării de panouri fotovoltaice de către Administrația Fondului de Mediu (AFM), iar ANRE a emis mai multe ordine care să permită prosumatorilor să comercializeze energie regenerabilă. Programul încă nu este funcțional din motive birocratice, până în prezent, 270 de firme fiind acreditate de autorități pentru a putea instala panouri fotovoltaice solicitanților.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
enel
românia
investiții
contoare inteligente
digitalizare