Tancurile petroliere străine sunt temporar interzise să încarce în principalele porturi rusești de la Marea Neagră, în urma unor noi reglementări, au declarat miercuri două surse din industrie, ceea ce blochează efectiv exporturile din Kazahstan gestionate în mare parte de un consorțiu deținut parțial de marile companii energetice americane, relatează Reuters.
Kazahstanul este cel mai mare furnizor de petrol al României, iar compania națională kazahă, KazMunaygas, controlează grupul Rompetrol, care operează cea mai mare rafinărie din România, Petromidia, scrie News.ro.

Luni, liderul rus Vladimir Putin a semnat o lege în temeiul căreia navele străine vor avea nevoie de aprobarea serviciului de securitate rus (FSB) pentru a accesa porturile țării. Decretul prevede că autorizația acordată de autoritățile portuare navelor străine pentru a intra în porturi va trebui să fie aprobată de FSB, principala organizație care a succedat KGB-ului din era sovietică. Noile măsuri au intrat în vigoare imediat după publicarea decretului.
Interzicerea accesului în porturi a navelor străine, care afectează și exporturile de petrol rusesc din portul Novorossiisk, ar putea reprezenta peste 2% din aprovizionarea mondială cu petrol, potrivit calculelor Reuters bazate pe datele privind încărcările din regiune.
Decizia Moscovei de a interzice încărcarea petrolierelor străine survine la câteva zile după ce UE a impus noi sancțiuni împotriva Rusiei și complică operațiunile Consorțiului Caspian Pipeline (CPC), printre acționarii căruia se numără americanii de la Chevron și ExxonMobil.
Prin conducta CPC se transportă peste 80% din totalul exporturilor de petrol din Kazahstan și, mai departe, prin terminalul rus Iujnaia Ozereevka.
Exporturile de petrol CPC Blend pe Marea Neagră din terminalul CPC din Rusia au fost stabilite la 1,66 milioane de barili pe zi pentru luna august, adic 6,5 milioane de tone, aproape neschimbate față de planul de export din iulie. Exporturile și tranzitul de petrol prin Novorossisk sunt estimate la aproximativ 2,2 milioane de tone în iulie, potrivit surselor din industrie.

Piețele petroliere din Marea Mediterană erau deja agitate în urma unei alerte de contaminare care a dus la întârzierea încărcării țițeiului azer din conducta BTC în portul turc Ceyhan în ultimele zile.
Operațiunile CPC au fost, de asemenea, perturbate de o stație de pompare avariată în februarie, într-un presupus atac cu drone, și de restricțiile temporare impuse de Rusia asupra capacității terminalului CPC din Marea Neagră în aprilie.