Parlamentul sare în ajutorul instituțiilor de stat abandonate de furnizorii de energie: aceștia nu vor mai putea denunța unilateral contractele cu clienții finali

Parlamentul sare în ajutorul instituțiilor de stat abandonate de furnizorii de energie: aceștia nu vor mai putea denunța unilateral contractele cu clienții finali
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 13 iun 2018

Deputații din Comisia de Industrii a Camerei au introdus un amendament la Legea energiei, care prevede că furnizorii de energie electrică nu vor mai avea dreptul de a denunța unilateral contractele de furnizare încheiate cu clienții finali. Amendamentul a fost votat astăzi de plenul Camerei Deputaților, cameră decizională, laolaltă cu alte modificări la Legea Energiei, care vor fi trimise acum la promulgare, la președintele Klaus Iohannis.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider

Motivația principală a amendamentului a fost aceea că numeroase instituții de stat, care au achiziționat energie concurențial, prin licitații publice, s-au trezit cu contractele denunțate de furnizori înainte de finalizarea acestora, întrucât furnizorilor nu le mai convenea prețul negociat și aveau oportunitatea de a vinde energia mai scump altor consumatori. 

"Este o obligație necesară pentru protecția drepturilor clienților. Prezenta lege, precum și directivele, prevăd în mod expres doar dreptul clientului final de a denunța unilateral contractul de furnizare. Atât rezilierea, cât și denunțarea unilaterală reprezintă cauze de încetare contratului, însă spre deosebire de reziliere, care reprezintă o sancțiune de drept civil ce intervine în cazul neexecutării culpabile, totală sau parțiala, ori executării necorespunzătoare a unei obligații contractuale de către una dintre părțile contractante, denunțarea unilaterală poate viza în cele mai multe situații practice motive de oportunitate contractuală și nu un caz de culpă în executarea angajamentului asumat de către părți", se arată în motivarea amendamentului, asumat de întreaga Comisie de Industrii și Servicii a Camerei Deputaților.

România a înregistrat în primele patru luni un deficit de cont curent de 2,05 miliarde euro CITEȘTE ȘI România a înregistrat în primele patru luni un deficit de cont curent de 2,05 miliarde euro

După criza de pe piața de energie din ianuarie-februarie 2017, când prețurile de pe platforma de tranzacționare OPCOM s-au majorat vertiginos, ca urmare a temperaturilor scăzute care au dus la avansul semnificativ al consumului, coroborat cu scăderea producției, mulți furnizori au denunțat unilateral contracte încheiate cu consumatori noncasnici, întrucât prețurile fixe convenite anterior ajunseseră să le provoace pierderi.

De exemplu, grupul telecom RCS&RDS, care a reușit în mai puțin de doi ani, pornind de la zero, să între în top 10 al furnizorilor de energie electrică din România cu o strategie agresivă de prețuri reduse, prin care a câștigat numeroși clienți industriali și din zona instituțiilor publice, dar și consumatori casnici, a resimțit din plina criza, de pe urma căreia a suferit pierderi semnificative. Ulterior, compania controlată de Zoltan Teszari și-a schimbat strategia și și-a redus volumul de business cu marii consumatori la jumătate.

"În practică, au existat cazuri sesizate la ANRE când furnizorii au notificat clienții privind creșterea prețului din contract ( chiar dacă a fost negociat un preț fix pentru o perioadă determinată, de exemplu instituțiile publice care și-au achiziționat energie utilizând procedura de licitație publică, cu preț fix) și ulterior în situația neacceptării acestuia de către client, furnizorul a denunțat unilateral contractul cu respectivii clienți. Mai mult, după denunțare, clienții s-au aflat în situația de a nu avea asigurată energia din nici o sursă până la încheierea unui alt contract și au solicitat furnizor de ultimă instanță, care a fost chiar vechiul furnizor", se menționează în motivarea amendamentului.

Tranzacție: MedLife a achiziționat platforma medicală SfatulMedicului.ro, operată de o firmă controlată de unul dintre cei mai mari proprietari de spații stradale, având în spate fondul Broadhurst și pe Andrei Siminel CITEȘTE ȘI Tranzacție: MedLife a achiziționat platforma medicală SfatulMedicului.ro, operată de o firmă controlată de unul dintre cei mai mari proprietari de spații stradale, având în spate fondul Broadhurst și pe Andrei Siminel

Un astfel de caz a fost relatat pe larg de Profit.ro. În august anul trecut, Compania Națională Poșta Română (CNPR) a rămas fără furnizori concurențiali de energie electrică și a fost nevoită să solicite ANRE să fie trecută în portofoliul de clienți al marilor furnizori de ultimă instanță asociați cu operatorii regionali de distribuție după ce cele trei companii cu care avea încheiat un acord-cadru de furnizare pe 4 ani i-au transmis că nu-și mai pot permite să-i vândă energie la prețurile la care s-au angajat prin respectivul acord-cadru.

Recent, într-o situație asemănătoare a ajuns Regionala CFR Timișoara. Tarifele reglementate practicate de furnizorii de de ultimă instanță sunt mai mari decât cele negociate în contractele încheiate pe piața concurențială.

Potrivit analizei Profit.ro, numărul de consumatori casnici de electricitate care au optat pentru un regim concurențial de furnizare și au făcut astfel o economie de aproximativ 20% la factură a depășit un milion la finalul anului trecut. Câștigătorii procesului de liberalizare au fost tot furnizorii de ultimă instanță, care și-au acontat peste 900 de mii de clienți de pe piața nereglementată.

viewscnt
Afla mai multe despre
furnizor energie electrica
denuntare contract energie electrica
consumatori casnici
clienti finali
consumatori industriali
scumpire energie
pret energie