Efectele falimentului Astra: posibila creștere a prețului mediu al polițelor RCA și intrarea unor noi jucători pe piață

Efectele falimentului Astra: posibila creștere a prețului mediu al polițelor RCA și intrarea unor noi jucători pe piață
scris 28 aug 2015

Falimentul Astra ar putea avea ca efecte creșterea prețului mediu al polițelor RCA și intrarea de noi jucători pe acest segment de piață, atrași de perspectiva unui mediu concurențial nedistorsionat de companii a căror politică a fost tarifarea sub riscul preluat în acoperire, au declarat pentru PROFIT reprezentanții unor asigurători.

În plus, falimentul Astra va diminua disponibilitățile Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) cu 700 milioane de lei, conform estimărilor, de la un miliard de lei în prezent, situație care va obliga conducerea ASF, în perspectiva unor viitoare falimente, să refacă situația financiară a fondului prin majorarea contribuțiilor aplicate tuturor asigurătorilor, cu impact direct asupra tarifelor la toate polițele de asigurare.

“Un șofer, atunci când vrea să încheie o poliță RCA, observă că tariful solicitat de unii asigurători poate fi dublu sau triplu față de cel practicat de alți asigurători, ceea ce nu este normal. Cred că falimentul și ieșirea Astra de pe piața RCA va avea ca efect majorarea prețului mediu al polițelor, care va urca spre acel nivel care va acoperi integral, sau aproape integral, riscul potențial preluat în acoperire”, a declarat șeful unui asigurător, care a precizat că segmentul RCA nu generează profit, dar aduce lichidități într-o companie.

Segmentul RCA are o pondere de peste 43% din totalul veniturilor din asigurări generale, care au atins 6,49 miliarde de lei în 2014 și o cotă de 79,8% din piața asigurărilor din România.

În cazul Astra, polițele RCA au adus subscrieri din prime de 463,4 milioane de lei, cu 15,5% mai mult față de 2013, și au contribuit cu aproape 60% la veniturile totale ale companiei, care anul trecut au scăzut cu 11%, la 773,9 milioane de lei.

Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) are ca scop despăgubirea terților prejudiciați de către șoferul asigurat.

Fiind obligatorii și având același nivel al sumelor asigurate, prețul este pentru șoferi principalul criteriu de alegere a unei polițe RCA.

În goana după bani lichizi și cotă de piață, o bună parte din asigurătorii autorizați să emită RCA au intrat într-un război al prețurilor și au redus tarifele la un nivel care nu putea acoperi integral plata viitoarelor daune.

O astfel de politică tarifară a adus companiilor deteriorarea marjei de solvabilitate și a coeficientului de lichiditate, acționarii fiind nevoiți, la solicitarea autorității de reglementare, să realizeze anual infuzii semnificative de capital.

De asemenea, subtarifarea din RCA a generat și pierderi la nivelul pieței asigurărilor, fapt consemnat de cifrele negative din ultimii 10 ani, cu un vârf în 2013, când rezultatul net pe segmentul asigurărilor generale, care include și RCA, a atins un minus de 1,35 miliarde de lei.

Prin subtarifare, societăți precum Euroins și Carpatica Asig au atras mai mulți clienți și, implicit, și-au sporit afacerile, reușind astfel să urce în topul asigurătorilor sau să preia șefia clasamentului, cum s-a întâmplat în cazul Astra, controlată de omul de afaceri Dan Adamescu, devansând Allianz-Țiriac, Asirom și Omniasig, controlate de grupuri financiare din Germania, respectiv Austria.

Pe de altă parte, forțate de acționari să facă profit și să evite noi solicitări de aporturi la capital, subsidiarele grupurilor financiare străine au majorat tarifele RCA cu prețul reducerii afacerilor și cotei de piață.

În alte cazuri, cum ar fi ABC Asigurări la începutul acestui an, societățile au ieșit de pe segmentul RCA sau și-au redus semnificativ subscrierile, cum s-a întâmplat la Generali sau Uniqa.

"Condițiile socio-economice concrete în care se desfășoară activitatea pe RCA, scăderea puterii de cumpărare, creșterea prețurilor reparațiilor, creșterea accelerată și lipsa de predictibilitate a despăgubirilor pentru vătămări corporale și deces, înăsprirea condițiilor de reasigurare pentru produsul RCA sunt factori reali care arată că acest produs nu poate fi considerat dezirabil pe viitor", se spunea într-un comunicat al ABC Asigurări.

Alte societăți, cum ar fi subsidara locală a grupului german Gothaer, au evitat să intre pe segmentul RCA din cauza concurenței neloiale.

“O piață corectă, cu tarife calculate corect, va atrage și alți jucători care acum stau în expectativă și așteaptă vremuri mai bune. Mai mulți jucători înseamnă creșterea concurenței, diferențierea ofertelor și prin alte criterii decât prețul. În timp, poate și prețul se va reduce”, a spus șeful altui asigurător.

La finele anului trecut, un număr de 4,59 milioane de persoane dețineau o asigurare RCA, conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

viewscnt
Afla mai multe despre
astra
faliment
asf
efecte
rca