EXCLUSIV Asirom, lider cu probleme: a tăiat peste noapte comisionul brokerilor, vrea tarife mai mari, plătește greu reparațiile

EXCLUSIV Asirom, lider cu probleme: a tăiat peste noapte comisionul brokerilor, vrea tarife mai mari, plătește greu reparațiile
scris 9 aug 2016

Poziția de lider al pieței, dobândită anul acesta după o explozie fără precedent a vânzărilor de RCA, nu face bine Asirom. Cu un gest pe care partenerii nu îl înțeleg, societatea de asigurare a anunțat vineri noaptea brokerii cu care lucrează că va reduce comisioanele cu aproximativ 40%, începând de luni, 8 august. Asigurătorul ar dori să majoreze semnificativ și primele la care vinde RCA însă ASF nici nu se gândește să aprobe o astfel de solicitare, spun sursele Profit.ro.

Service-uri mari din România se gândesc deja să rezilieze acordurile pe care le au cu Asirom VIG. Dealerii Dacia și Renault din România sunt nemulțumiți de felul în care noul lider al pieței asigurărilor alege să îi trateze pe ei și pe clienții lor.

“Problemele au început să apară în urmă cu aproximativ un an, de când a fost instalată noua conducere. Totul a început cu sincope de comunicare între service-uri și asigurător. Ulterior au apărut întârzierile la plata facturilor. Acum sunt deja întârzieri mari, inclusiv în ceea ce privește trimiterea răspunsurilor care să ne permită demararea lucrărilor. Trec uneori și mai mult de 30 de zile până putem începe reparația. Plata facturilor se face cu întârzieri de cel puțin 30 de zile. Mai mult, din 2008 până în prezent tariful orar pentru manoperă a scăzut la jumătate. Am ajuns în situația de a nu mai putea acoperi costurile. Nu mai vorbim că pentru mașini mai vechi de trei ani au pretenția ca plățile să fie mai mici și impun uneori și piese de schimb contrafăcute sau luate de la mașini dezmembrate. Pentru noi este același efort dacă schimbăm o capotă de automobile din 2012 sau de automobile din 2016, deci o reducere a tarifului nu este justificată”, au explicat, pentru Profit.ro, reprezentanții conducerii Asociației Concesionarilor Dacia Renault Nissan (ACODAREN).

În urmă cu  un an, la șefia Asirom a ajuns Juraj Lelkes, un slovac apropiat de conducerea de la aceea vreme a Vienna Insurance Group, acționarul majoritar al asigurătorului. Lelkes este recunoscut în țara sa și în cadrul grupului VIG pentru apetitul foarte ridicat la risc. Este unul dintre cei mai agresivi vânzători din zona auto, iar societatea pe care a condus-o în Slovacia, membră a VIG, domină clar piața din perspectiva primelor brute subcsrise, dar are probleme de profitabilitate.

Potrivit ACODAREN, în zilele ce urmeză, Asociația va emite și un comunicat de presă prin care să anunțe că intenționează să rupă acordurile cu Asirom. “Membrii asociației vor rezilia în zilele următoare convenția cu Asirom și vor continua să-și servească clienții ajutându-i, consiliindu-i și reprezentându-i în procesul de  despăgubire prevăzut de normele ASF și legislația română. Utilizarea mandatelor de reprezentare sau cesiune de creanțe sunt deja utilizate de alte service-uri, de marcă sau nu”, au explicat, pentru Profit.ro, reprezentanții ACODAREN.

Numărul românilor cu restanțe la bănci a depășit în iunie pragul de 754.000, nivel maxim de trei ani și jumătate CITEȘTE ȘI Numărul românilor cu restanțe la bănci a depășit în iunie pragul de 754.000, nivel maxim de trei ani și jumătate

Brokerii au fost luați prin suprindere, dar nu prea au ce face

Nu doar service-urile sunt nemulțumite de relația pe care o au cu Asirom. Intermediarii parteneri ai companiei au fost luați prin surprindere, vineri noaptea, când au primit de la Asirom un mail prin care erau informați că vor fi reduse comisioanele pentru vânzarea de RCA începând de luni, 8 august. Potrivit unor notificări consultate și de Profit.ro, Asirom a tăiat comisioanele de la 12-15% din valoare primei la 8-9%, ceea ce reprezintă o reducere de aproximativ 40%.

“Nici nu mai contează că încalcă o clauză contractuală care spune că nu pot modifica tarifele fără să ne anunțe cu cel puțin 30 de zile de înainte. Este pur și simplu jignitor raportat la relația pe care o avem. Asirom vinde peste 65% din prime prin brokeri. Nu poți să îți iei prin suprindere în acest fel cei mai importanți parteneri. Îmi dai vineri mail că luni îmi tai comisionul. Am și eu calcule, am angajați de plătit. Sper să nu fie nimic grav, dar pare o decizie luată la disperare. Poate VIG vrea reducerea expunerii pe RCA, poate ASF a forțat cumva această decizie. Poate este puțin din ambele, nu știu. Vom avea o discuție cu Asirom”, spune fondatorul unuia dintre cei mai mari brokeri locali.

Spre deosebire de service-uri, pentru brokeri este greu să renunțe la parteneriatul cu Asirom, având în vedere că piața locală de profil a fost redusă la opt jucători, dintre care doar 4 cu adevărat activi. “Asirom este un partener de cursă lungă. Vom încerca să discutăm cu ei. Sperăm măcar să obținem o creștere a comisionului în anumite condiții de vânzări, cum ar fi vânzări de polițe facultative sau daunalitate redusă. Cert este că 9% este prea puțin. Pentru noi, 9% înseamnă pierderi. Sigur, am soluția să le tai comisionul agenților, dar atunci ce motivație mai au ei pentru a vinde? Un comission decent ar fi undeva între 12% și 15%”, comentează un alt broker.

Cu cele 8-9 procente oferite brokerilor, Asirom se plasează în acest moment sub media generală, după cum arată lista comisioanelor, publicată de Profit.ro. Aceasta se întâmplă deși, timp de mai bine de un an, au fost printre cei mai buni plătitori, având comisioane de 15%, la concurență cu Euroins sau Carpatica.

Blestemul primului loc? Asirom “a măturat” piața după falimentul Astra

Profit.ro a semnalat încă de anul trecut că Asirom începuse să abordeze, pentru prima dată după mulți ani, o politică foarte agresivă de vânzări. Cel puțin în ceea ce privește camioanele( segment care astăzi generează cele mai mari probleme) și flotele, Asirom a luat aproape tot ce avea în portofoliu Astra Asigurări, fost lider al pieței, în prezent în faliment.

Tarifele mici au fost cele care le-au adus clienți, așa cum se întâmplă de obicei pe segmentul asigurărilor auto. Chiar dacă uneori cota mai sus decât Carpatica (și ea în faliment), Asirom a atras mai mulți clienți datorită problemelor concurenței, spun intermediarii.

Unele estimări arată că , în primele șase luni ale acestui an, Asirom a subscris până la trei sferturi din totalul primelor pe zona RCA.

Oficial, după primele trei luni ale acestui an, Asirom a devenit lider al pieței, după cum a arătat Profit.ro. Creșterile de vânzări au fost impresionante ridicându-se la trei cifre, comparativ cu 2015.

Creșterile au continuat și în al doilea trimestru al acestui an, iar Asirom a reușit să adune până la o treime din totalul primelor RCA subscrise prin intermediul brokerilor, pe anumite segmente cum ar fi cel al camioanelor, spun surse din piață.

Abia la jumătatea acestui an, Asirom a început să își ajusteze politica de prețuri, operând creșteri și de 200-300%, cum a mai scris Profit.ro.

ASF, cu ochii pe lider

Asigurătorul ar vrea o nouă majorare de preț, constatând că expunerea sa pe zona RCA  a ajuns mai mare decât se aștepta. Autoritatea de Supraveghere Financiară nu va aproba însă un astfel de demers pentru că societatea nu are argumente tehnice care să îl susțină, spun sursele Profit.ro.

Cu alte cuvinte, pentru moment, evoluția daunalității nu justifică o creștere de preț, iar Asirom rămâne “captivă” într-o zonă cu tarife mici.

Angela Toncescu, ex-președinte al fostei CSA, a pierdut procesul cu ASF pentru pretenții salariale de aproape 2 mil. lei CITEȘTE ȘI Angela Toncescu, ex-președinte al fostei CSA, a pierdut procesul cu ASF pentru pretenții salariale de aproape 2 mil. lei

Nici indicatorii urmăriți de ASF nu sunt extraordinari la Asirom, mai spun sursele citate. Indicii de lichiditate și solvabilitate sunt la limită, în timp ce numărul reclamațiilor primite a explodat în prima parte a acestui an. Alături de City Insurance, Asirom deține recorduri în acest sens.

Din aceste motive, dar și pentru a discuta de majorarea de capital despre care Profit.ro a scris în premieră, conducerea Asirom a cerut  o întâlnire cu șefii sectorului asigurări din ASF. Tot astăzi, are loc și AGA în care ar trebui aprobată majorarea de capital promisă.

În ultimii 5 ani, Asirom a cumulat pierderi de 315,5 milioane de lei, dintre care 50 de milioane de lei doar anul trecut.

Asirom VIG a subscris, în primele trei luni, prime de asigurare generale și de viață în sumă de 374,8 milioane de lei și a devansat liderul pieței de profil în 2015, Allianz-Țiriac, care a consemnat venituri de 297,3 milioane de lei, potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

Asirom a încheiat anul trecut pe locul 4 în ierarhia de profil, în funcție de primele subscrise. În acest context, Omniasig, locul secund anul trecut, a coborât pe poziția a treia, fiind talonată de Carpatica Asig, în procedură de faliment, și Euroins, în procedură de redresare financiară.

viewscnt
Afla mai multe despre
asirom
lider
rca
astra
asf
probleme asirom
service renault
service dacia